۴)شمارشگرها و مرتب کننده ها به نظم و آراستگی وسواس دارند.آنها ممکن است موهوماتی راجع به اعداد،رنگ ها یا آرایشات معینی داشته باشند.
* اختلال وسواس فکری- عملی و انباشت
انباشت از گروه اختلال وسواس فکری- عملی قلمداد می شد.در حالیکه تخمین ها بیانگر آن است که ۲۵درصد مبتلایان به اختلال وسواس فکری- عملی،انباشت وسواسی را تجربه می کنند،اما می تواند علامت یک عارضه مجزا یعنی "اختلال انباشت" نیز باشد.
انباشت کننده ها می ترسند که اگر هر چیزی را دور بیاندازند اتفاق بدی می افتد.لذا چیزهایی را که نیاز ندارند یا استفاده نمی کنند انباشت می کنند.لکن،بین انباشت مربوط به  اختلال وسواس فکری- عملی و "اختلال انباشت" تفاوت هایی وجود دارد.
انباشت کنندگان مربوط به اختلال وسواس فکری- عملی تمایلی به جمع کردن اسباب و اثاثیه های زیاد بطریقی که خانه هایشان غیر قابل کنترل شوند ندارند.انباشت برای آنها معمولا" غم افزا و ناخوشایند است،در واقع روشی برای کنترل افکار سرزده است.
از سوی دیگر،فرد دارای اختلال انباشت هم احساسات مثبت و هم احساسات منفی را تجربه می کند.بدست آوردن مایملک بجای اینکه بسادگی یک وسواس عملی را رفع کند لذت بخش است و آنها چیزهایی را دور و بر خودشان جمع می کنند که مایه تسلی و آسودگی هستند.اضطراب و محنت "اختلال انباشت" بیشتر ریشه در عواقب انباشت مانند محیط ناایمن و درهم ریخته همراه با اضطراب اجبار به دور ریزی مایملک است.
*علائم و نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی
فقط بخاطر آنکه افکار وسواسی یا رفتارهای وسواسی دارید بدان معنا نیست که مبتلا به اختلال  وسواس فکری- عملی هستید.با اختلال وسواس فکری- عملی این تفکرات و رفتارها موجب پریشانی و محنت عظیمی می شوند،وقت خیلی زیادی می گیرند(حداقل یک ساعت در هر روز) و در زندگی روزانه و روابط اختلال ایجاد می کنند.
 اکثر افراد دارای اختلال وسواس فکری- عملی هم وسواس عملی و هم وسواس فکری دارند،اما برخی افراد فقط یکی از این دو را تجربه می کنند.
افکار وسواسی عمومی در  اختلال وسواس فکری- عملی شامل موارد ذیل هستند:
۱)ترس از آلوده شدن توسط میکروب ها،جرم و کثیفی یا سایر آلوده کننده ها
۲)ترس از دست دادن کنترل و آسیب رساندن به خودتان یا دیگران
۳)تصورات و افکار شدید و روشن جنسی سرزده
۴)تمرکز خیلی زیاد بر ایده های اخلاقی یا مذهبی
۵)ترس فقدان یا نداشتن چیزهایی که مورد نیاز هستند.
۶)نظم و تقارن:نگرش "کمال گرا"و  اعتقاد بر اینکه هر چیزی باید به خط و منظم باشد.
۷)موهومات،توجه خیلی زیاد به آنچه که خوش یمن و بدیمن فرض می شوند‌.
رفتارهای  وسواسی عمومی در  اختلال وسواس فکری- عملی شامل موارد ذیل هستند:
۱)دوبل چک بیش از حد چیزهایی مانند قفل ها،دستگاههای خانگی و سویچ ها
۲)بطور مکرر عزیزان خود را برای ایمن بودن چک می کنند.
۳)شمارش،ضربات آهسته،تکرار کلمات معین یا انجام سایر کارهای بی معنی برای کاهش اضطراب
۴)صرف وقت زیاد برای شستن یا تمیز کاری
۵)مرتب و منظم کردن چیزها
۶)عبادت بیش از حد یا مشغول شدن به شعائر تحریک شده بر اثر ترس مذهبی
۷)جمع کردن چیزهای بنجل مانند روزنامه های قدیمی یا ظروف غذای خالی
*نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی در کودکان
در حالیکه آغاز اختلال وسواس فکری- عملی معمولا" در دوره نوجوانی یا جوانی است،اما کودکان خردسال تر هم گاهی اوقات نشانه هایی دارند که شبیه به نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی است.اما نشانه های سایر اختلالات مانند اختلال فزونکاری نقص توجه( ADHD)،اوتیسم،سندروم تورت(یا  TS مشکلی درسیستم عصبی است که باعث می شود تا فرد "تیک"بزند)نیز می توانند مشابه نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی باشند.بنابراین قبل از هر تشخیصی یک معاینه کامل روانپزشکی و پزشکی ضروری است.
رشد ناگهانی نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی شدید نیز می تواند یک علامت سندرم عصبی- روانی ناگهانی حاد کودکان( PANS) یا اختلال عصبی-روانی خود ایمن کودکان همراه با عفونت های استرپتو کوک (PANDAS)باشد.
توصیه۱ خودیاری برای مقابله با اختلال وسواس فکری- عملی؛شناسایی محرک ها
اولین گام برای کنترل اثرات و نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی شناخت محرک ها یعنی افکار یا موقعیت هایی است که موحب بروز وسواس های فکری و عملی می شوند.لیستی از محرک هایی که روزانه تجربه می کنید و وسواس هایی عملی ناشی از آنها بسازید.شدت ترس یا اضطرابی را که در هر موقعیت تجربه کردید و سپس وسواس های عملی یا استراتژی هایی که برای تسکین اضطراب خودتان بکار بردید را ارزیابی کنید. برای مثال،اگر از آلوده شدن بوسیله میکروب ها می ترسید،لمس نرده یک تفرجگاه ممکن است ترسی با شدت۳ایجاد کند،حال آنکه لمس کف مستراح ممکن است ترسی با شدت۱۰ را بوجود آورد که مستلزم ۱۵دقیقه شستشوی دست برای تسکین اضطراب باشد.
ادامه دارد