آیا کسی را می شناسید که بر جزئیات کوچک تمرکز می کند و برای خودش و دیگران استانداردهای غیر واقعی تنظیم می کند؟یا شاید آن شخص خود شما هستید؟چگونگی شناخت و مدیریت اختلال شخصیت وسواسی بشرح ذیل است:
*اختلال شخصیت وسواسی (OCPD)چیست؟
اینکه فردی سخت کوش،منظم و سرسخت باشد غیر معمول نیست.بلکه حتی در برخی موارد این ویژگی های شخصیتی می توانند مفید باشند.لکن،موقعی که بحد افراط در شخصی وجود داشته باشند،می توانند بهزیستی بدنی،احساسی و اجتماعی فرد را کاهش دهند.
افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی دلبستگی خیلی زیادی به کمال،کنترل و نظم دارند.دلبستگی آنها آنقدر شدید است که به اختلال منجر می گردد.دانش آموزی را تجسم کنید که آنقدر بر روی جزئیات کوچک متمرکز می شود که از تکمیل تکلیف باز می ماند یا فردی را تصور کنید که منشور اخلاقی او آنقدر سخت و غیر قابل انعطاف است که در دیدن امور از منظر شخص دیگری دچار مشکل می شود.
شخص مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی ممکن است از عارضه خود یا درک نیاز به تغییر آگاه نباشد.در حقیقت، امکان دارد بر این باور باشد که دیگران کسانی هستند که باید تغییر کنند.
افراد دارای اختلال شخصیت وسواسی تمایلی برای تحمیل استانداردهای بالای خود بر دیگران دارند.برای مثال،شوهر با اختلال شخصیت وسواسی ممکن است به همسرش اجازه درخت کاری ندهد مگر اینکه موافقت کند تا از شیوه سختگیرانه ای پیروی کند و اگر شریک هم از این شیوه پیروی نکند،تا حد زیادی نکوهش گر شود.
بدون تعجب،این روش سختگیرانه نسبت به زندگی می تواند به دشواری حفظ روابط یا تطبیق با شرایط جدید منتهی گردد.با بدتر شدن روابط،تنهایی و افسردگی می توانند افزایش یابند.شخص مبتلا به اختلال ممکن است با محدود کردن پتانسیل خود از فعالیت هایی که بدون واسطه در آنها عالی نیست اجتناب کرده یا دست بکشد.بعلاوه،تمرکز شدید بر کمال گرایی می تواند به اضطراب،اختلالات خورد و خوراک و سایر مشکلات روحی وبدنی منجر گردد.
آیا فکر می کنید که این نشانه ها در خودتان یا کسی که دوست دارید وجود دارند؟راجع به علائم ویژه اختلال شخصیت وسواسی  و نیز توصیه های خودیاری که می توانند به مدیریت اختلال کمک کنند بیشتر بیاموزید.
*دلایل و نشانه های اختلال شخصیت وسواسی
اختلال شخصیت وسواسی یکی از عمومی ترین اختلالات شخصیتی است.نتیجه تحقیق بیانگر آن است که حدود ۳تا۸درصد جمعیت به این اختلال دچار هستند و بیشترین  شیوع آن در سالخورده تر ها است.این اختلال شخصیت شامل الگوی رفتاری ماندگاری است که اغلب موقعی فرد نوجوان یا جوان است آغاز می شود.
متخصصین علت دقیق اختلال شخصیت وسواسی را شناسایی نکرده اند.لکن تحقیق بیانگر آن است که تربیت  می تواند نقشی ایفا کند.برای مثال،بزرگ شدن در محیطی که دارای قوانین سخت و تنبیهات شدید است ممکن است به  وسواس شخص در خصوص انجام درست کارها منجر گردد.اختلال شخصیت وسواسی  می تواند یک مولفه ژنتیک نیز داشته باشد یعنی بصورت ارثی انتقال یابد.
علائم و نشانه های اختلال شخصیت وسواسی بشرح ذیل هستند:
۱)کمال گرایی که مانع تکمیل وظایف و کارها می گردد.
۲)دلبستگی شدید به استفاده از لیست ها،قوانین و برنامه های زمانی برای حفظ نظم
۳)عدم تمایل برای محول کردن کار به کسی که ممکن است روش دیگری برای انجام آن داشته باشد.
۴)از خود گذشتگی برای کار بطریقی که موجب غفلت از روابط  گردد.
۵)انباشتن پول برای بلایای آینده
۶)وجدان خیلی زیاد در اصول اخلاقی، اخلاقیات و ارزش ها
۷)ناتوانی جهت خلاص شدن از چیزهای بی ارزش مانند کفش های فرسوده علی رغم فقدان ارزش احساسی
۸)سرسختی خیلی زیاد و مزاج سختگیرانه
*تشخیص
برای تشخیص ابتلا به اختلال شخصیت وسواسی، شخص باید حداقل دارای چهار مورد از هشت علامت فهرست فوق باشد.علائم باید بخشی از یک الگوی طولانی مدت باشند که در اوایل بزرگسالی شکل گرفته است.
فرآیند تشخیص احتمالا" دربرگیرنده پرسشنامه های غربالگری است که به شخص امکان می دهد تا در خصوص رفتارش خود اظهاری کند.پس از غربالگری یک مصاحبه انجام می شود.علاوه بر جزئیات خود اظهاری،اطلاعات جمع آوری شده از دوستان،خانواده و رفقا نیز می تواند به یک متخصص سلامت روان برای تشخیصی دقیق کمک کند.
یک متخصص سلامت روان نیاز دارد که سایر دلایل احتمالی برای رفتار را رد کند.برای مثال،اختلال وسواس فکری-عملی نیز عارضه جداگانه ای است که می تواند شامل شیفتگی نسبت به نظم و انباشت و احتکار هم باشد.
تمایز بین رفتار ناشی از اختلال شخصیت وسواسی از رفتار مرسوم نیز می تواند پیچیده و مشکل باشد.برخی سوالات برای ملاحظه بدین قرار هستند:
۱)آیا فرد تا حد زیادی برای کار از جان گذشتگی می کند؟یا فقط در تلاش جهت بدست آوردن پول بیشتر برای پایداری مالی است؟
ادامه دارد