توصیه۴:با ترس های خود مواجه شوید
اجتناب از موقعیت های اجتماعی می تواند آسانترین روش برای راهبری زندگی باشد،اما این شیوه فقط احساسات تنهایی را بدتر می کند.همچنین می تواند ترس را شدیدتر سازد و مانع آموختن استراتژی های مقابله ای بهتر گردد.
یک روش سودمندتر مواجهه تدریجی با ترس های اجتماعی با کمک یک نردبان ترس است.نردبان ترس موقعیت های استرس زا را به ترتیب از حداقل تا ترسناک ترین مرتب می کند.
می توانید بکندی از طریق بالا رفتن از نردبان با ترس های خود به روشی تدریجی و کنترل شده بصورت  یک پله در یک زمان مواجه شوید.هر وقت احساس فشارطاقت فرسا کردید،از تکنیک های سریع رهائی از استرس برای تسکین اضطراب و احساس تحت کنترل بودن بیشتر استفاده کنید.
*مواجهه با ترس های اجتماعی:یک نمونه نردبان ترس
پله۱؛لبخند بزنید،تماس چشمی برقرار کنید و به یک غریبه سلام کنید.
پله۲؛از شخص دیگر سوالی بپرسید.
پله۳؛نظرات خود را با یک همکار در میان بگذارید.
پله۴؛فردی را برای نوشیدن قهوه در بیرون از خانه دعوت کنید.
پله۵؛سر کار پیشنهاد اجرای یک برنامه معرفی را بدهید.
احساس نیاز نکنید که بلافاصله به پله های شدیدتر بپرید. ممکن است تا هنگامی که احساس راحتی کنید بخواهید کمی زمان اضافی صرف تکرار هر پله ویژه کنید.برای مثال،امکان دارد که یک هفته صرف کار کردن بر روی پرسیدن سوالات و انجام گفتگوی کوتاه کنید.
توصیه۵:برای سبک وابستگی خود کمک بگیرید
سبک وابستگی متاثر از رابطه با مراقب اولیه عمدتا" مادر است.امکان دارد تصور کنید که بر روی الگوهای رفتاری خودتان در روابط کنترل کمی دارید،اما احساس امنیت بیشتر از طریق درک بهتر سبک وابستگی و جستجوی روابط حمایتی امکان پذیر است.
۱)فهم ریشه های سبک وابستگی خود
خیلی از شرایط می توانند به وابستگی غیرایمن منجر شوند.امکان دارد مراقب شما جوان و بدون تجربه بوده باشد،مبتلا به افسردگی بوده یا خودش از سوء استفاده بدنی یا احساسی رنج می برده است.در صورتیکه ممکن باشد،ارتباط دوباره با آن مراقب و گفتگو راجع به  سال های اولیه زندگی تان می تواند به شما شانسی برای گشودگی و رفع ترامای گذشته بدهد.
حتی اگر نمی توانید با مراقب خود گفتگو کنید،یک درمانگر می تواند تجارب گذشته تان را راهبری کند.تنظیم داستانی در خصوص شرح و حال خود (خودزیستنامه)کمک می کند تا به درکی از اختلال شخصیت اجتنابی تان دست یابید و ارزیابی آن به روشی که کمتر قضاوتی باشد امکان پذیر گردد.به عبارت دیگر،فکر کردن در مورد سرچشمه های عارضه می تواند شما را به سمت خودآگاهی و پذیرش انتقال دهد.
۲)هوش هیجانی ( EQ)خود را بهبود دهید.
افراد با هوش هیجانی زیاد احساسات خودشان را درک می کنند و  برای تقویت روابط سالم می توانند آنها را به روشی کنترل کنند.در ارتباط با اختلال شخصیت اجتنابی، امکان دارد برای درک بهتر اینکه چگونه احساساتتان در حال هدایت رفتار اجتنابی تان هستند و چگونه می توانید از ارتباط غیر کلامی برای خلق تعاملات اجتماعی مثبت استفاده کنید از هوش هیجانی خویش بهره بگیرید.
[بهبود هوش هیجانی (EQ)را در سایت توتم نیوز بخوانید]
۳)باکسانی که یک سبک وابستگی ایمن دارند ارتباطاتی برقرار کنید.شکوفا شدن روابط رمانتیک و دوستی ها بین افراد با سبک های وابستگی نا ایمن امکان پذیر است.لکن،سپری کردن زمان بیشتر با کسی که دارای سبک وابستگی ایمن است می تواند به رشد و پرورش شما کمک کند.اگرچه شخص دیگر نمی تواند همه مشکلات تان رفع کند،اما می تواند ارزیابی کرده و به شما کمک کند تا الگوهای رفتاری و فکری سالم تر را بشناسید.
*درمان حرفه ای
اگر تکنیک های خودیاری فهرست شده مزبور برای مدیریت اثرات اختلال شخصیت اجتنابی تان کفایت نکند،دارو  و درمانگری ممکن است تسکین و رهایی بیشتری بدنبال داشته باشند.
*درمان
درمانگری رفتاری - شناختی (CBT) اغلب در درمان اختلال اضطراب اجتماعی موثر است،بنابراین می تواند برای درمان اختلال شخصیت اجتنابی نیز سودمند باشد. CBTبر اساس این ایده است که الگوهای فکری بر احساسات اثر می گذارندو احساسات هم رفتار را تحت تاثیر قرار می دهند.برخی از روش های مبتنی بر CBTبرای درمان اختلال شخصیت اجتنابی بشرح ذیل هستند:
۱)نقش بازی در موقعیت هایی مانند دریافت انتقاد یا آغاز مکالمات  که امکان دارد در دنیای واقعی ناخوشایند باشند.
۲)آموختن برای شناسائی و به چالش کشیدن تفکرات خودشکنانه
۳)تمرین تکنیک هایی برای کاهش نشانه های بدنی اضطراب
CBTمی تواند بصورت حضوری یا آنلاین اتفاق بیفتد‌.در این روش با درمانگری کار می کنید که قادر است فیدبک ارائه دهد و از طریق فعالیت های راهنمایی کند.
[ درمانگری رفتاری - شناختی  (CBT) برای سلامت روان را در سایت توتم نیوز بخوانید]
ادامه دارد