اگر با مراقب اولیه خود ارتباطی تربیت کننده و سالم داشتید بدان معنا که به نیازهای بدنی و احساسی تان پاسخ می داد،ممکن است یک وابستگی ایمن و استوار در وجودتان شکل بگیرد.کودکان با سبک های ایمن اغلب به بزرگسالان دارای اعتماد به نفسی مبدل می شوند که قادرند تعارض را مدیریت و به دیگران اعتماد کنند.
لکن،اگر مراقب کودکی تان نکوهشی،سر به هوا یا بد زبان بود،ممکن است یک سبک وابستگی اجتنابی ترسناک (همچنین معروف به سبک وابستگی آشفته/سردرگم) در وجودتان شکل بگیرد.این سبک وابستگی می تواند به شکل گیری نگرش های منفی راجع به سایر مردم و نیز خودتان منتهی گردد.بعنوان یک نوزاد احساس می کردید که نادیده گرفته شده اید،بنابراین اکنون ترس از طرد شدگی، بی ارزشی و عدم اعتماد نسبت به دیگران بر میل تان برای صمیمیت سایه می افکند.
[چگونگی تاثیر سبک های وابستگی بر روابط بزرگسالان را بخوانید]
علاوه بر سبک وابستگی،سایر تجارب زندگی نیز ممکن است در بروز اختلال شخصیت اجتنابی سهیم باشند.برخی مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی اغلب والدین خودشان را کمتر مهربان و خونگرم می نگرند.لذا چنین نگرشی با احتمال بیشتری موجب احساس گناه و طرد آنها می شود.طرد توسط همتایان نیز ممکن است نقشی ایفا کند.اگر بعنوان یک کودک مورد قلدری و آزار قرار گرفته یا از گروهها و اتفاقات کنار گذاشته شوید.چنین رفتاری می تواند در بروز این اختلال سهیم باشد.کما اینکه تجربه تراما(اختلال استرس پسا آسیب) یا بد رفتاری در دوران کودکی نیز اینگونه هستند.
*اختلالات هم زمان
اگر یک اختلال شخصیت اجتنابی دارید امکان دارد با عوارض سلامت روان هم زمان دیگری مانند موارد ذیل نیز دست به گریبان باشید:
۱)اختلالات اضطراب،افرادی که دارای اختلال شخصیت اجتنابی هستند ممکن است به یک اختلال اضطراب مانند اختلال پانیک یا آگورافوبیا(انزوا طلبی)هم مبتلا باشند.اختلال اضطراب اجتماعی نیز معروف به فوبیای اجتماعی بطور ویژه عمومیت دارد و دارای نشانه های مشترک با اختلال اضطراب اجتماعی است.
۲)افسردگی،انزوای اجتماعی که می تواند ناشی از اختلال اضطراب اجتنابی باشد در ارتباط با افسردگی است. افسردگی می تواند حتی نزدیکی و برقراری ارتباط با دیگران را سخت تر کند.
۳)سوء مصرف مواد،امکان دارد که برای غلبه بر ترس های اجتماعی یا خنثی سازی احساسات افسردگی به الکل یا مواد گرایش بیابید.
۴)اختلالات خورد و خوراک،امکان دارد که عزت نفس پایین و یک تصویر ذهنی تحریف شده بتواند منجر به عادات خورد وخوراک ناسالم یا حتی اختلال خورد و خوراکی مانند بی اشتهایی یا اختلال خورد و خوراک عصبی(بینج) شود.
۵)اختلالات شخصیتی،سایر اختلالات شخصیتی گروه Cمانند اختلال شخصیتی وابسته و وسواس فکری-عملی عمدتا" می توانند در افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی رخ دهند.همانند اختلال شخصیت اجتنابی،این اختلالات شخصیتی نیز با یک سطح اضطراب بالا توصیف می شوند.
۶)خیال خودکشی،اگر بواسطه تنهایی و انزوا ،احساس نومیدی یا فشار طاقت فرسا می کنید،این وضعیت می تواند تحریک کننده خیالات خودکشی باشد.
[آیا خیال خودکشی دارید را در سایت توتم نیوز بخوانید]
اگر درحال تجربه مشکلات سلامت روان چندگانه هستید،اندیشیدن به اینکه چگونه یکی موجب بدتر شدن دیگری می گردد حائز اهمیت است.برای مثال،سوء مصرف مواد می تواند افسردگی را عمیق تر کند و افسردگی هم حس خود ارزشی را بیشتر کاهش دهد.پس یافتن کمک برای رفع هر دو عارضه مهم است.
*تفاوت ها و شباهت های اختلال شخصیت اجتنابی و اختلال اضطراب اجتماعی؟
برخی محققان به اختلال شخصیت اجتنابی بعنوان نسخه شدیدتر اختلال اضطراب اجتماعی می نگرند.لکن دیگران استدلال می کنند که  این دو عارضه های مجزا هستند.در حالیکه نشانه های مشابه دارند،اما نشانه های اختلال شخصیت اجتنابی گرایش به شدت زیاد دارند، آنها تا  بطرز  شدیدی در روابط اختلال ایجاد می کنند و به انزوای اجتماعی بیشتر منجر می شوند.
اگر اختلال اضطراب اجتماعی دارید،اغلب از اقدامی که موجب طرد یا انتقاد توسط دیگران شود می هراسید.در اینصورت احتمالا" اضطراب عملکرد را تجربه کرده و در تعاملات معین احساس عدم امنیت می کنید.
[اختلال اضطراب اجتماعی را در سایت توتم نیوز بخوانید]
لکن اگر اختلال شخصیت اجتنابی دارید،ترس های اجتماعی تان ریشه دیرینه در حس هویت تان دارند‌.عزت نفس پایین و خود تصویری منفی موجب می شوند تا فرض کنید که سایر مردم از شما متنفرند و طردتان می کنند.موقعی نتیجه گرفتید که همه تعاملات اجتماعی تان محکوم به شکست هستند، با احتمال کمتری برای نزدیکی  و ارتباط با دیگران تلاش می کنید.
ادامه دارد