۵)مصرف مواد یا الکل
مصرف الکل و سایر مواد می تواند اضطراب را بدتر کنند.و نوشیدن الکل قبل از زمان خواب نیز با خواب ضعیف ارتباط دارد.
بنا به گزارش انجمن افسردگی و اضطراب آمریکا (ADAA)،حدود ۲۰درصد آمریکایی هایی که دارای اختلال مصرف مواد و الکل هستند به اضطراب یا اختلال روانی دیگری نیز مبتلا هستند.
حرف آخر:اضطراب و الکل یک ترکیب خوب نیستند.اگر مصرف مواد یا الکل و اضطراب را تجربه می کنید،به درمانگر یا دکتر خود مراجعه کنید.آنها می توانند برای یافتن بهترین گزینه درمانی جهت وضعیت تان به شما کمک کنند.
*چرا با حملات پانیک بیدار می شوم؟
اگر در طول روز با یک اختلال پانیک یا اضطراب سر و کار دارید،امکان دارد در شب نیز با یک حمله پانیک بیدار شوید.
بنا به نتیجه تحقیق،حدود ۴۴تا۷۱درصد افراد دارای اختلال پانیک،در شب نیز یک مورد حمله پانیک(همچنین معروف به حملات پانیک شبانه) را تجربه خواهند کرد.حملات پانیک شبانه معمولا" در چند ساعت اول پس از خوابیدن رخ می دهند.
لولو(موجود ترسناک) نیز ممکن است در بروز حمله پانیک موثر باشد.رویاهای ترسناک و شدید ممکن است موجب شوند تا بطور ناگهانی با یک حمله پانیک از خواب بیدار شوید.
ترس و وحشت های شبانه نیز می توانند باعث شوند تا وحشت زده بیدار شوید، که می تواند حسی شبیه یک حمله پانیک باشد.ترس و وحشت های شبانه اغلب با تب،بیماری،کافئین خیلی زیاد و مصرف الکل و استرس احساسی ارتباط دارند.
*"بیداری با اضطراب"چگونه درمان می شود؟
اگر فکر می کنید که خواب بیقرار و اضطرابتان ریشه در اختلال اضطراب فراگیر( GAD) دارند،با دکتر خودتان راجع به علائم اختلال خودتان گفتگو کنید.
دکتر می تواند سابقه سلامتی شما را ارزیابی کند و ممکن است با انجام تست های بیشتر وجود یک علت فیزیکی برای علائم اختلال  را غیر محتمل تشخیص دهد.امکان دارد که برای درمان شما را به یک درمانگر یا روانپزشک ارجاع دهد.
اختلال اضطراب فراگیر معمولا" با روش های درمانگری(شبیه روش رفتاری-شناختی)یا با مصرف داروها کنترل می شود.برخی داروهای مورد استفاده برای درمان اضطراب شامل موارد ذیل هستند:
۱)ضد افسردگی ها(غم زداها)،چندین گروه از داروهای ضد افسردگی وجود دارد که اثرات ضد اضطرابی هم دارند.
۲) بنزودیازپین ها،داروهای مسکنی هستند که اپیزودهای اضطراب و حملات پانیک را تسکین می دهند.
۳) بتا - بلاکرها، می توانند اثرات فیزیکی اضطراب مانند ضربان قلب سریع را کاهش دهند.
۴) بوسپیرون،داروی ضد اضطرابی است که نه مسکن  و نه اعتیاد آور شبیه بنزودیازپین ها است.
 برخی از این داروها ممکن است موجب اثرات جانبی شبیه بدتر شدن اضطراب ،حملات پانیک یا کابوس ها شوند.اگر هنگام مصرف داروی جدید عوارض تان بدتر می شوند با دکترتان مشورت کنید.
*برای کمک به بهبود اثرات و عوارض اضطراب صبحگاهی ام چه کاری می توانم انجام دهم؟
چندین گام نیز وجود دارد که می توانید برای بهبود خواب و کنترل احساسات اضطراب صبحگاهی آنها را بیازمائید:
۱)محیط و زمان خواب خودتان را بهینه سازید،یک زمان خواب منظم داشته باشید،و در یک محیط آرام،خنک و تاریک بخوابید.
۲)نوشیدن قهوه و مشروبات الکلی را متوقف سازید.نوشیدن کافئین و الکل را قبل از زمان خواب محدود سازید.
۳)تمرین ورزشی داشته باشید.ورزش می تواند به کاهش اضطراب کمک کند.اندورفین هایی نیز تولید می کند که به کم کردن استرس و خواب بهتر هم کمک می کنند.
۴)ریلکس سازی و آرام سازی ،دارو،وقایع نگاری و تجسم فکری را برای کسب یک حالت ذهنی مثبت قبل از خواب و صبح که بیدار می شوید با هم ترکیب کنید.
۵)تمرینات تنفسی، در مواقعی که با حالت عصبی از خواب بیدار می شوید برای کاهش اضطراب تمرینات تنفسی را بیازمائید.
۶)زمان نگرانی خود را برنامه ریزی کنید.برنامه ریزی کنید که ۵تا ۱۰دقیقه نگران باشید و سپس برای مابقی روز آن وضعیت منفی را  بصورت ذهنی درون یک باکس قرار دهید. 
*حرف آخر
عالم خواب و خیال باید پناهگاهتان برای فرار از نگرانی های بیداری باشد،بنابراین از هم گسیختن خواب بواسطه حمله پانیک و اضطراب نومیدی و رنجش بزرگی در پی دارد.
عوامل استرس زای زندگی،بیماری یا یک اختلال اضطراب می تواند علتی برای بیداری همراه با اضطراب باشد.
اختلال اضطراب فراگیر می تواند با درمانگری و دارو بهبود یابد.بعلاوه،برای کاهش استرس و بهتر کردن خواب،تغییرات فراوانی وجود دارد که می توانید در سبک زندگی خود بوجود آورید.
منبع:Source: greatist.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور