بازنگری پزشکی توسط  بثنی جابی،بازنگری روانپزشکی توسط روانپزشک انا لی بیر  در ۲۰فوریه۲۰۲۲
اگر هنگام بصدا درآمدن هشدار بیدارباش،با اضطراب بیدار  شوید، قطعا"صبح قشنگ آفتابی همراه با جیک جیک پرندگان و قهوه داغ  نخواهید داشت.
بیداری با اضطراب و نگرانی فکری می تواند صبح ها را  سخت کند،اما در حقیقت چنین وضعیتی برای کسانی که دوره های اضطراب صبحگاهی را تجربه می کنند کاملا" عمومیت دارد.
*،چرا صبح با اضطراب بیدار می شوم؟
اضطراب صبحگاهی یک اصطلاح پزشکی نیست،بلکه روشی کلی برای توصیف احساس استرس یا اضطراب موقع بیدار شدن است.برخی دلایلی که ممکن است مضطرب و نگران بیدار شوید بشرح ذیل هستند:
۱)استرس
۲)بیماری
۳)عوارض سلامت روان
۴)اختلالات خواب
۵) مصرف مواد یا الکل
*اثرات اضطراب صبحگاهی چه هستند؟
اثرات سلامت روانی و بدنی اضطراب می توانند بطور ناگهانی بوجود آیند یا ظاهر شوند.در ارتباط با اضطراب صبحگاهی،صبح با آن احساسات اضطراب بیدار  یا آنها بزودی پس از بیداری ظاهر می شوند.
 تجربه اضطراب موقتی صبحگاهی در واکنش به آنچه که در زندگی تان جریان دارد کاملا" نرمال است.لکن،موقعی که دائمی باشد،امکان دارد که اختلال اضطراب فراگیر (GAD)داشته باشید. شروع روز با اضطراب ممکن است علامت ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر باشد.
بر اساس اسناد موسسه ملی سلامت روان،اثرات اصلی اختلال اضطراب فراگیر عبارتند از :
 نگرانی بیش از حد راجع به امورات روزانه
مشکلات خواب
فرسودگی
دشواری در کنترل نگرانی
اطلاع از اینکه بیش از حد نیاز نگران هستید.
بی قراری
اشکال در تمرکز
سر دردها و سایر دردهای توصیف نشده
حرکت غیر ارادی  سریع و ناگهانی ماهیچه ها  یا به سهولت دچار وحشت گردیدن
کج خلقی و زود رنجی
عرق ریختن،گیجی،کوتاهی نفس
*چرا با اضطراب بیدار می شوم؟
با بیداری پس از خواب تازه از شهر رویا برگشته اید،پس چرا اضطراب در صبح بدتر است؟در این زمینه یک فرآیند طبیعی بنام واکنش بیداری کورتیزون می تواند موثر باشد.
کورتیزون(همچنین معروف به هورمون استرس)در ۳۰تا۴۵دقیقه اول پس از بیداری افزایش می یابد.محققین فکر می کنند که این افزایش در کورتیزون به مغز کمک می کند تا برای هر فعالیتی که طی روز با آن مواجه می شوید آماده شود.
اما امکان دارد که استرس و اضطراب زمینه ای بتواند سطوح کورتیزون را به میزان خیلی زیادی افزایش دهد.بیائید تا به برخی فاکتورها بپردازیم که می توانند بر سطوح اضطراب بیداری تان اثر بگذارند.
۱)استرس
استرس و اضطراب در عمل بهترین دوست یکدیگر هستند.مواجه شدن با یک یا تعداد بیشتری عوامل استرس زای زندگی شبیه نگرانی های پولی،بیماری،عدم رضایت شغلی و مشکل رابطه ممکن است به اضطراب منتهی شوند.
بعلاوه، بطور کلی هر زمانی که تحت استرس هستید سطوح کورتیزون زیادتر است.بنابراین، صبح درست پس از بیداری، در حین افزایش ناگهانی برجسته تر می شود.
۲)سلامت بدنی
از هم گسیختگی خواب و اضطراب اثرات عمومی خیلی از عوارض سلامتی هستند‌.چند مورد از عوارضی که موجب می شوند تا ضعیف بخوابید و مضطرب بیدار شوید بشرح ذیل هستند:
۱)صدمات و درد مزمن
۲)بیماری قلبی و فشار خون بالا
۳)سرطان
۴)دیابت
۵)تنگی نفس(آسم)
۶)پسوریازیس
۷)تغییرات هورمونی بواسطه سندرم قبل از قاعدگی زنان (PMS)،سندرم شدید قبل از قاعدگی،حاملگی یا یائسگی
۳)عوارض سلامت روحی
اختلال اضطراب فراگیر هم می تواند موجب خواب ضعیف و هم بیداری همراه با اضطراب گردد.سایر عوارض سلامت روان شامل افسردگی،اختلال استرس پسا آسیب  (PTSD) و اختلال دو قطبی اثرات مشابه ای دارند.
اختلال استرس پسا آسیب نیز می تواند موجب کابوس ها یا فلش بک هایی به تراما(آسیب روحی) گردد که بطور ناگهانی با حالتی وحشت زده بیدار می شوید.اگر یک مرض روانی دارید و متوجه افزایش اضطراب یا مشکل خواب می گردید،با دکتر یا درمانگر خود راجع به آن گفتگو کنید.
۴)اختلالات خواب
اختلالات خواب مانند مرض بیخوابی،خفگی خواب و حمله خواب می توانند در خلق اضطراب نقش داشته باشند.
اپیزودهای فلج خواب(بختک) نیز می تواند موجب ترس شدید هنگام بیداری شود و گاهی اوقات شامل توهماتی مبنی بر وجود یک خارجی درون اتاق است.این از هم گسیختگی شدید خواب در حین خواب REM اتفاق می افتد یعنی موقعی که بطور جزئی بیدار هستید،اما ماهیچه هایتان نمی توانند حرکت کنند و ممکن است موجب احساسات اضطراب صبحگاهی گردد.
مبتلایان به اختلالات اضطراب ،ترامای گذشته یا کسانی که از الکل استفاده می کنند نیز با احتمال بیشتری فلج خواب را تجربه می کنند.
ادامه دارد
منبع:Source: greatist.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور