بهبودی از اسکیزوفرنی امکان پذیر است. توصیه های ذیل در خصوص خود یاری و درمان می توانند برای مدیریت عوارض اختلال ،زندگی و کار بطور مستقل ،ساخت روابط خشنود کننده و لذت بردن از یک زندگی ارزشمند کمک کنند.
*اسکیزوفرنی:بهبودی امکان پذیر است
تشخیص ابتلا به اسکیزوفرنی می تواند خیلی دردناک و شوک برانگیز باشد.امکان دارد برای تفکر معقول،مدیریت احساسات،ارتباط با دیگران یا حتی عملکرد نرمال دچار کشمکش باشید.اما ابتلا به اسکیزوفرنی بدان معنی نیست که نمی توانید یک زندگی سودمند و کامل داشته باشید.
علی رغم تصور غلط شایع مبنی بر اینکه مبتلایان به اسکیزوفرنی شانسی برای بهبودی یا بهتر شدن ندارند،اما واقعیت خیلی امیدوار کننده تر است.اگرچه اکنون هیچ علاج و درمانی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد،اما می توانید آن را با دارو،استراتژی های خود یاری و روش های درمانی حمایتی معالجه و مدیریت کنید.
چون اسکیزوفرنی اغلب اتفاقی( episodic)است،دوره های بهبودی از شدیدترین عوارض اختلال، اغلب فرصت های خوبی برای شروع استفاده از استراتژی های خودیاری است که می توانند به محدود کردن مدت و فرکانس اتفاقات آینده کمک کنند. تشخیص ابتلا به اسکیزوفرنی به مفهوم یک عمر گرفتار عوارض در حال بدتر شدن و بستری گردیدن نیست.در حقیقت،بیش از آنکه درک می کنید بر بهبودی خود کنترل دارید.
اکثریت مبتلایان به اسکیزوفرنی بمرور زمان بهتر ونه بدتر می شوند.برای هر پنج نفری که اسکیزوفرنی می گیرند:
یک نفر طی پنج سال تجربه عوارض اولیه اختلال بهتر می شود‌.
سه نفر بهتر می شوند،اما هنوز اوقاتی دارند که عوارض اختلال آنها بدتر می شوند.
یک نفر  به تجربه اثرات رنج آور ادامه می دهد.
*معنای بهبودی از اسکیزوفرنی چیست؟
غلبه بر اسکیزوفرنی یک فرآیند عمری است.بهبودی بدان معنا نیست که دیگر چالش های ناشی از بیماری را تجربه نمی کنید یا برای همیشه عاری از عوارض بیماری هستید.بلکه به معنای آن است که در حال آموختن مدیریت عوارض بیماری،تقویت حمایت و پشتیبانی مورد نیاز و خلق یک زندگی خشنود کننده و هدفمند هستید.
یک برنامه معالجه که دارو را با خودیاری،سرویس های حمایتی و درمانگری ترکیب می کند موثرترین روش است.
*حقایق دلگرم کننده راجع به اسکیزوفرنی
۱)اسکیزوفرنی قابل معالجه است.اکنون،هیچ علاج و درمانی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد،اما بیماری می تواند بطور موفقیت آمیزی درمان و کنترل شود‌.کلید حل معما برخورداری از یک سیستم حمایتی در موقعیت مناسب و کسب درمان مطلوب و خود یاری برای نیازهای خودتان هست.
۲)می توانید از یک زندگی خشنود کننده،سودمند لذت ببرید.اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی با یک روش درمان مناسب قادرند کار و روابط خرسند کننده داشته یا سایر فعالیت های سودمند را دنبال کنند،بخشی از جامعه خودشان باشند و از زندگی لذت ببرند.
۳)فقط چون اسکیزوفرنی دارید بدان معنا نیست که باید بستری شوید.اگر درمان مناسب کسب کنید وبه آن مقید باشید،با احتمال خیلی کمتری یک موقعیت بحرانی را که مستلزم بستری شدن باشد تجربه می کنید.
۴)اکثر مبتلایان به اسکیزوفرنی بهبود می یابند،خیلی از مبتلایان دوباره به کارایی نرمال دست می یابند و حتی عاری از عوارض اختلال می شوند.صرفنظر از اینکه فعلا" با چه چالش هایی مواجه هستید،همیشه امید وجود دارد.
توصیه۱:فعالانه به درمان و خودیاری مشغول شوید
هر چه زودتر اسکیزوفرنی را تشخیص و درمان را با کمک یک متخصص حرفه ای سلامت روان با تجربه آغاز کنید،احتمال خوب شدن و خوب ماندن بیشتر می شود.بنابراین اگر به بروز علائم اسکیزوفرنی در خود یا یکی از عزیزانتان مظنون هستید،بلادرنگ در جستجوی کمک باشید.
درمان موفقیت آمیز اسکیزوفرنی به ترکیبی از فاکتورها بستگی دارد.دارو به تنهایی کافی نیست.آموختن راجع به بیماری،ارتباط با دکترها و درمانگران ،ساخت یک سیستم حمایتی قوی،اتخاذ تدابیر خودیاری و مقید بودن به برنامه درمان نیز حائز اهمیت هستند.
دنبال کردن استراتژی های خود یاری مانند تغییر رژیم غذایی،تسکین استرس و جستجوی حمایت اجتماعی ممکن است از ابزارهای موثر برای کنترل اختلال چالش بر انگیزی مانند اسکیزوفرنی نباشند،اما می توانند اثر  شگرفی بر تعداد و شدت بروز عوارض،بهبود روش احساس و افزایش عزت نفس داشته باشند. هر چه بیشتر به خودتان کمک کنید،کمتر احساس بیچارگی و نومیدی می کنید،و با احتمال بیشتری هم دکترتان قادر به کاهش دارویتان خواهد بود.
در حالیکه درمان اسکیزوفرنی باید برای نیازهای ویژه شما اختصاصی شود،اما همیشه باید در فرآیند درمان نظری داشته باشید و به نیازها و دغدغه هایتان احترام گذاشته شود‌.موقعی که شما ،خانواده و دکترتان همه با هم کار کنید،درمان بیشترین اثر را دارد.
ادامه دارد