بخاطر داشته باشید که با صرف وقت از اعضای خانواده و دوستان حامی خود قدردانی کنید.
 [حمایت و پشتیبانی اجتماعی برای رهایی از استرس را در سایت توتم نیوز بخوانید.]
پشتیبانی و حمایت حرفه ای نیز می توانید جستجو کنید.  برای دریافت توصیه شخصی در خصوص ترک اعتیاد،به یک مشاور تخصصی مراجعه کنید.می توانید بصورت تلفنی یا آنلاین با مشاور ارتباط برقرار کنید. در صورت ضرورت جهت تسکین نشانه های ترک، دکتر می تواند دارو تجویز کند.لکن، از راه حل های غیر تجویزی مانند صمغ یا مشمع گذاری هم می توانید استفاده کنید‌.
با خودتان صبور باشید.در ابتدا ممکن است بنظر مشکل باشد،اما با تلاش می توانید عادت را ترک کنید.البته،ترک کردن کار کوچکی نیست.بنابراین،به هر مرحله مهمی که می رسید،برای جشن موفقیت های خود وقت صرف کنید.اگر دچار لغزش گردیده و برای استفاده از ویپ تسلیم وسوسه می شوید،خیلی به خودتان سخت نگیرید.بلکه آن را به یک تجربه آموختنی مبدل کنید.چه چیزی برای استفاده مجدد از ویپ  تحریک تان کرد؟ در آینده برای مواجهه با آن عامل تحریک کننده چه کاری می توانید انجام دهید؟
*توصیه هایی برای والدینی که فرزندان آنها از ویپ استفاده می کنند
اگر فرزندتان از ویپ استفاده می کند،احساس ناراحتی و پریشانی طبیعی است.ممکن است ترس داشته باشید که ویپینگ عواقب سلامتی جدی در پی داشته باشد یا به عادات پر خطر دیگر منتهی گردد.
گذشته از ترس ها، می دانید که گفتگو با نوجوانان راجع به این نوع موضوعات نیز می تواند دشوار باشد‌.ممکن است نخواهید که ریسک یک مشاجره را بپذیرید یا آنها را در وضعیت دفاعی قرار دهید.خوشبختانه،روش های خیلی زیادی برای طرح مطلوب موضوع وجود دارد.
ابتدا،جهت درک اینکه چرا فرزند یا نوجوان تان از ویپ استفاده می کند شروع از سوال ذیل سودمند است.
*چرا کودکان و نوجوانان از ویپ استفاده می کنند
هر چه بیشتر دلایل نوجوانان برای استفاده از  ویپ را درک کنید،گفتگو با فرزندتان راجع به خطرات آسانتر است.دلایل عمومی بشرح ذیل هستند:
فشار رفقا،خیلی از کودکان و نوجوانان می گویند که ابتدا سیگارهای الکترونیکی را بخاطر اینکه دوستانشان از آنها استفاده می کردند آزمودند.دوستان ممکن است از طریق کم جلوه دادن خطرات برای استفاده از ویپ بر همدیگر فشار اعمال کنند.حتی موقعی که هیچ فشار آشکاری از طرف دوستان وجود ندارد،نوجوانان غیر ویپی ممکن است برای پذیرش توسط گروه به آزمودن آن احساس نیاز کنند.
طعم جذاب،اگرچه سازندگان ویپ از آگهی مستقیم برای استعمال کنندگان جوان اجتناب می ورزند،اما کودکان و نوجوانان اغلب محصولات معطر را جذاب و خوش آیند می یابند.محصولاتی که مزه میوه،شیرینی و دسرها را دارند بطور ویژه ای فریبنده هستند.
احساسات منفی،نوجوانی یک دوره متلاطمی است که مملو از خودیابی،عوامل تنش زای اجتماعی و تقاضاهای مدرسه است‌.استعمال کنندگان جوان سیگار الکترونیکی اغلب برای مدیریت استرس،اضطراب و افسردگی همراه با این مرحله از زندگی به ویپ خودشان متوسل می شوند.
[کمک به والدین دارای نوجوانان دردسر ساز را در سایت توتم نیوز بخوانید.]
درک ایمنی،برای سال ها،سیگارهای الکترونیکی بطور موفقیت آمیزی بعنوان جایگزین های ایمن سیگارهای سنتی معرفی شده اند.متاسفانه،کودکان و نوجوانان نیز اغلب به همین دلیل خطرات ویپینگ را کم تخمین زده اند.البته طعم های شیرین هم می تواند در بی ضرری ظاهری محصولات ویپ ایفای نقش کند.
قابلیت وصول،اغلب تهیه سیگارهای الکترونیکی  برای جوانان آسانتر است،بویژه اگر محصولات در بین گروههای دوستان آنها محبوب باشند.ویپینگ اغلب از سایر محصولات تنباکو ارزانتر است،چنین قابلیتی برای جوانان فاقد درآمد خوش آیند است.
زیبایی شناسی،پنهان کردن خیلی از دستگاههای ویپ از بزرگسالان آسان است،در حالیکه طرح صاف و روشنی دارند که نوجوانان می توانند آنها را به یکدیگر نشان دهند.برخی جوانان نیز ممکن است فکر کنند که ویپینگ آنها را پیرتر و بالغ تر نشان می دهد.
*چگونه با فرزند خود راجع به ویپینگ گفتگو کنید
تن صدای مناسب می تواند در چگونگی پیشرفت مکالمه اثر شگرفی داشته باشد.نیازی نیست که با کشیدن بچه به اتاق  مخصوص و گفتگوی رسمی موضوع را بزرگ جلوه دهید.در حقیقت،این گونه رفتار موجب می شود تا احساس کند که تحت بازجویی است.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور