استفاده از سیگارهای الکترونیکی و سایر دستگاههای ویپ  می تواند موجب اعتیاد به نیکوتین گردد و فرد را در معرض مواد سمی قرار دهد.راجع به خطرات منحصر بفردی که جوانان با آنها مواجه هستند و چگونگی ترک این عادت بیشتر بیاموزید.
*درک و فهم ویپینگ
ویپینگ شامل استنشاق بخار از یک سیگار الکترونیکی،پیپ الکترونیکی،نیام ویپ،قلم ویپ یا دستگاه مشابه است.خیلی  از کودکان و نوجوانان ویپینگ را یک فعالیت غیر مضر می دانند.امکان دارد فکر کنید که در اصل فقط بخار مطبوعی است که به ریلکس سازی کمک می کند.یا ممکن است بر این باور باشید که ویپینگ در میان هم سن و سالان تان خیلی عمومیت دارد که باید در خصوص خطرات آن  اغراق شده باشد.
واقعیت دارد که ویپینگ عادت رو به افزایشی در میان جوانان است.طی ممیزی انجام شده در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱،بیش از دو میلیون دانش آموز متوسطه و دبیرستان گفتند که ماه گذشته از سیگار الکترونیکی استفاده کرده اند.سیگارهای الکترونیکی در میان آنها نسبت به سیگارها و سایر محصولات تنباکو از محبوبیت خیلی بیشتری برخوردار بودند.
این ارقام برای حرفه ای های سلامت روان هشدار دهنده هستند چون خطرات ویپینگ اغلب خیلی واقعی هستند.گرد دستگاههای ویپ اغلب محتوی نیکوتین یعنی ماده اعتیاد آوری است که بر مغزهای در حال رشد اثر می گذارد.
بعلاوه،موقع استنشاق بخار سیگار الکترونیکی،مواد شیمیایی متنوعی نیز تنفس می کنید که برخی از آنها ممکن است سمی باشند.بنابراین،آن بخار به ظاهر بی ضرر،دارای اثرات بالقوه مضری بر سلامت ذهن و بدن است.
 اگر فقط گاهی اوقات از ویپ استفاده می کنید،راجع به خطراتی که ممکن است برای متقاعد کردن شما جهت اجتناب از سیگارهای الکترونیکی در آینده کفایت کنند بیشتر بیاموزید.اگر از قبل معتاد به ویپ هستید،ممکن است قطع نیکوتین را فرآیند مشکلی بیابید.شاید بخواهید ترک کنید،اما  نشانه های ترک دوباره شما را به سمت ویپ  بکشاند.شاید از خطرات سلامتی ویپینگ بترسید اما مطمئن نباشید که چگونه بدون از نیکوتین دوام بیاورید‌.اما بدانید که کاری امکان پذیر است.با اطلاعات ،پشتیبانی و استراتژی های مناسب می توانید عادت را بطرز مطلوبی ترک و از سلامت و بهزیستی کلی خودتان حفاظت کنید.
*اثرات سلامتی ویپینگ
سیگارهای الکترونیکی بعنوان یک جایگزین ایمن تر برای سیگارهای سنتی عمومیت یافته اند.برخی افراد حتی برای حداقل کردن خطرات مربوط به سیگار، به ویپینگ گرایش یافته اند.ولی درست است که در مقایسه با دود ناشی از سیگارها، گرد ویپ محتوی مواد شیمیایی کمتری است.اما بدان معنا نیست که ویپینگ فعالیتی عاری از خطر باشد.
بنا به نتیجه یک تحقیق صورت گرفته توسط انجمن مبارزه با بیماری ایالات متحده،تقریبا" ۹۹درصد سیگارهای الکترونیکی فروخته شده در ایالات متحده دارای مقداری نیکوتین هستند،و همیشه میزان نیکوتین آنها افشا نمی شود.نیکوتین محرکی است که ضربان قلب را افزایش می دهدو موجب احساس شادی و خوشی موقتی می گردد.ممکن است از آن برای ریلکس سازی پس از یک روز طولانی در مدرسه یا آرام کردن اعصاب قبل از رفتن به یک رویداد بزرگ استفاده کنید.
اگرچه عده زیادی ابتدا از نیکوتین برای رهایی از افسردگی یا اضطراب استفاده می کنند،اما خیلی زود در می یابند که ممکن است اعتیاد حاصل گردد.اعتیاد هم در طولانی مدت سلامت روان را بدتر می کند.
[خود درمانی افسردگی،اضطراب و استرس را بخوانید.]
اگر یک وابستگی به نیکوتین دارید و  برای مدتی طولانی دارو مصرف نمی کنید،ممکن است شروع به احساس افسردگی،اضطراب،عدم تمرکز و کج خلقی کنید.بنابراین،برای کاهش آن عوارض دوباره از ویپ استفاده می کنید و این سیکل تکرار می شود.چنین وضعیتی می تواند به موقعیت غم انگیزی منتهی گردد چون احساس می کنید که گویی اعتیاد به نیکوتین بر شما چیره شده است.
نیکوتین بر مغز نیز می تواند اثر بگذارد که تا رسیدن به میانه دهه سوم عمر به رشد ادامه می دهد.نیکوتین با  آسیب رساندن به نواحی از مغز که مسئول آموختن،تمرکز،خلق و خو و کنترل انگیزش آنی هستند در رشد آن اختلال ایجاد می کند.چنین اختلالی می تواند منجر به بروز عواقب برای هر فعالیتی از کار مدرسه تا زندگی اجتماعی گردد.
دشواری در حفظ اطلاعات در کلاس یا متمرکز ماندن بر روی تکلیف خانه می تواند به چالش های آکادمیک منجر گردد.نوسانات خلق و خو و رفتار تکانشی(آنی و بدون از انگیزه)ممکن است منجر به خشم گرفتن بر نزدیک ترین دوستان و ایجاد شکاف در حلقه اجتماعی فرد گردد.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور