حمله خواب( Narcolepsy)
حمله خواب،اختلال خوابی است که شامل خواب آلودگی غیر قابل کنترل و بیش از حد در طول روز است.چنین اختلالی بر اثر عدم کارکرد مکانیزم مغز  که کنترل کننده خواب و بیداری است بروز می کند.اگر به  اختلال "حمله خواب "مبتلا باشید،ممکن است در وسط گفتگو،کار یا حتی رانندگی"حملات خوابی"را تجربه کنید.اگر چه هنوز هیچ درمانی وجود ندارد،اما ترکیبی از درمان ها می تواند به کنترل اثرات کمک کند و فرد را توانمند سازد تا از فعالیت های نرمال زیادی لذت ببرد.
*اختلالات خواب دوره شبانه روزی
ما همه یک ساعت بیولوژیکی درونی داریم که سیکل ۲۴ساعته خواب - بیداری ما را تنظیم می کند که به دوره  های شبانه روزی نیز معروف است.نور اصلی ترین نشانه ای است که بر دوره های شبانه روزی اثر می گذارد.در شب،موقعی که نور کمی وجود دارد،مغز ترشح ملاتونین یعنی هورمون خواب آلودگی را تحریک می کند.وقتی که صبح خورشید طلوع می کند،مغز به بدن می گوید که زمان بیداری است.
موقعی که دوره شبانه روزی شما دچار مشکل گردیده یا بکار گرفته نمی شود،امکان دارد در زمان های نامناسب احساس سستی،به هم خوردگی و خواب آلودگی کنید.دوره شبانه روزی با طیف گوناگونی از اختلالات خواب ،مشکلات  و همینطور افسردگی،اختلال دو قطبی و اختلال عاطفی فصلی(افسردگی زمستانی)ارتباط دارد.
*اختلال خواب نوبتکاری
اختلال خواب نوبتکاری هنگامی که جدول زمانی کاری و ساعت بیولوژیکی بر هم منطبق نیستند اتفاق می افتد.در جامعه ۲۴ساعته ما،خیلی از افراد باید در نوبت های شب ،نوبت های صبح زود یا نوبت های چرخشی کار کنند.این جدول زمانی کاری موجب می شود تا موقعی بدنتان می گوید برای خواب بروید،کار کنید و هنگامی که سیگنال می دهد که بیدار شوید،بخوابید.
در حالیکه برخی افراد نسبت به دیگران بهتر با نیازهای نوبت کاری وفق می یابند،اما اکثر کارگران نوبت کار نسبت به همکاران روزکار خودشان خواب با کیفیت کمتری دارند.بعنوان نتیجه ای از حرمان خواب،ممکن است سر کار با خواب آلودگی و رخوت روانی در کشمکش باشند.چنین حالتی موجب کاهش بهره وری گردیده و فرد را در خطر آسیب دیدگی قرار می دهد.
برای کاهش اثر نوبت کاری بر روی خواب:
بطور منظم استراحت کنید و تعداد تغییرات نوبت را حداقل سازید.
هنگام تغییر نوبت ها،بجای زودتر نوبتی را تقاضا کنید که دیرتر باشد ،چون وفق یافتن با زمان جلوتر نسبت به عقب تر آسانتر است.
هنگام کار بطور طبیعی سیکل خواب - بیداری خود را با افزایش زمان قرار گرفتن در معرض نور تنظیم کنید(از لامپ های روشن استفاده کنید) و در زمان خواب، قرار گرفتن در معرض نور را محدود کنید.از نگاه کردن به صفحات کامپیوتر و تلویزیون اجتناب ورزید،و از سایه های تاریک یا پرده های ظخیم برای مسدود کردن ورود نور روز به اتاق خواب خود استفاده کنید.
 زمان خواب به جذب ملاتونین توجه کنید.
*اختلال فاز خواب تاخیری
اختلال فاز خواب تاخیری عارضه ای است که در آن ساعت بیولوژیکی بطور قابل ملاحظه ای تاخیر دارد.در نتیجه،خیلی دیرتر از سایر مردم می خوابید و بیدار می شوید.این وضعیت ،بیش از آنکه فقط مزیتی برای بیدار ماندن تا دیر وقت یا شب بیداری جغد گونه باشد،اختلالی است که هوشیاری در ساعات نرمال جهت حضور در کلاس های صبح،رساندن سر موقع کودکان به مدرسه یا کار از ساعت ۹صبح تا۵عصر را مشکل می سازد.
مبتلایان به اختلال فاز تاخیری صرفنظر از اینکه چقدر تلاش کنند قادر به خوابیدن زودتر ازساعت  ۲تا۶صبح نیستند.
موقعی که اختیار وقت خود را داشته باشند(مانند مرخصی یا تعطیلی مدرسه)،به درون یک جدول زمانی خواب منظم می افتند.
اختلال فاز خواب تاخیری بیشترین شیوع را در بین نوجوانان دارد و خیلی از نوجوانان در نهایت با بزرگتر شدن از این عارضه  بهبود می یابند.
برای کسانی که کشمکش آنها با یک ساعت بیولوژیکی که از حالت تنظیم خارج شده است ادامه دارد،درمان هایی مانند نور درمانی و زمان درمانی می توانند کمک کنند.برای آموختن بیشتر،با یک دکتر یا کلینیک خواب محلی قرار ملاقات بگذارید.
*جت زدگی(خستگی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما)
جت زدگی یک اختلال موقتی در دوره شبانه روزی است که موقع مسافرت در امتداد مناطق ساعتی جهانی رخ می دهد.اثرات آن  شامل خواب آلودگی روزانه،فرسودگی،سردردها،مشکلات شکم و مرض بیخوابی است.هرچه پرواز طولانی تر باشد اثرات قطعی تر هستند و اثر جت زدگی  با پرواز به شرق نسبت به پرواز بسوی غرب گرایش به بدتر شدن دارد.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور