آیا مشکل خواب دارید،با احساس  از پا درآمدن و خستگی مفرط بیدار می شوید،یا در حین روز احساس خواب آلودگی می کنید؟چگونگی تشخیص اثرات و علائم یک اختلال خواب و کسب درمانی که نیاز دارید اینجا توضیح داده شده اند.
*یک مشکل یا اختلال خواب چیست؟
یک اختلال خواب ،عارضه ای است که به کرات بر توانائی فرد برای خواب با کیفیت کافی اثر می گذارد.خیلی از افراد گاهی اوقات مشکلات خواب را تجربه می کنند که معمولا" بواسطه استرس،مسافرت،بیماری یا سایر وقفه های موقتی نسبت به برنامه معمول نرمال است.لکن،اگر بطور منظم برای خوابیدن در شب دچار مشکلاتی هستید، با احساس از پا درآمدن و  خستگی مفرط بیدار می شوید،یا در طی روز احساس خواب آلودگی می کنید ،امکان دارد که از یک اختلال خواب رنج ببرید.
اختلالات خواب نه فقط موجب خواب آلودگی و سستی روزانه می شوند،بلکه می توانند منجر به اعمال ضایعات جدی بر روی سلامت بدنی و روحی شامل وضع روانی،انرژی و توانائی فرد برای رفع و رجوع استرس گردند.
غفلت از مشکلات و اختلالات خواب می تواند به اضافه وزن،تصادفات خودرویی،تضعیف عملکرد شغلی،مشکلات حافظه و روابط وخیم منتهی گردد.اگر می خواهید که بهترین احساس را داشته باشید،سالم بمانید و به اندازه پتانسیل خود کار کنید،کیفیت خواب یک ضرورت و نه یک نیاز لوکس است.
مشکلات مکرر خواب می تواند یک تجربه تضعیف کننده و نومید ساز باشد.شب بد می خوابید،لذا صبح احساس خستگی مطلق می کنید و هر چه انرژی دارید بسرعت در طول روز تخلیه می شود.شب دوباره صرفنظر از اینکه چقدر  احساس خستگی مفرط می کنید باز مشکل خواب دارید.در نتیجه،این سیکل دوباره آغاز می شود.ولی مجبور نیستید که با یک مشکل خواب زندگی کنید‌.برای شناسایی دلایل اصلی اختلال خواب  و بهبود خواب،سلامتی و کیفیت زندگی خود کارهای زیادی می توانید انجام دهید.
*علائم و اثرات یک اختلال خواب
هر کسی گاهگاهی مشکلات خواب را تجربه می کند،بنابراین،چگونه می توانید بگوئید که آیا مشکل تان فقط یک آزرگی جزئی و گذرا یا یک نشانه اختلال خواب جدی تر یا عارضه پزشکی اساسی است؟
با موشکافی علائم و اثرات خود آغاز کنید ،بطور ویژه روزانه علائم روشن محرومیت از خواب را جستجو کنید.
آیا مشکل تان،یک اختلال خواب است؟
آیا:
در طول روز احساس کج خلقی و خواب آلودگی می کنید؟ موقع ساکت نشستن،تماشای تلویزیون یا مطالعه برای بیدار ماندن،مشکل دارید؟
در حین رانندگی به خواب می روید یا خیلی احساس خستگی می کنید؟
مشکل تمرکز دارید؟
اغلب دیگران می گویند که خسته بنظر می رسید؟
به کندی واکنش نشان می دهید؟
در کنترل احساسات خود دچار مشکل هستید؟
احساس می کنید که  تقریبا" هر روز باید یک خواب کوتاه داشته باشید؟
برای دوام آوردن نیازمند نوشیدن نوشابه های کافئین دار هستید؟
اگر  بطور منظم در حال تجربه هر یک از علائم و اثرات فوق هستید،امکان دارد که با یک اختلال خواب دست به گریبان باشید.هر چه جواب های "بله" تان بیشتر باشند،با احتمال بیشتری مبتلا به یک اختلال خواب هستید.
*انواع اختلالات خواب عمومی
مرض بیخوابی( Insomnia)
مرض بیخوابی،ناتوانی برای بخواب رفتن یا خواب خوب در طول شب است که می تواند بر اثر استرس،جت زدگی(بیخوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما)،یک عارضه سلامتی،داروهای مصرفی،یا حتی مقدار قهوه ای که می نوشید بوجود آید.مرض بیخوابی می تواند بر اثر سایر اختلالات خواب یا اختلالات خلق و خو مانند اضطراب یا افسردگی نیز بوجود آید.
علت مرض بیخوابی هر چه که باشد،بهبود بهداشت خواب،تجدید نظر در عادات روزانه و آموختن ریلکس سازی به درمان اکثر موارد بیخوابی بدون از تکیه بر متخصصان خواب یا روی آوردن به داروهای تجویزی و قرص های خواب بدون از نسخه کمک می کنند.
*خفگی در خواب
خفگی در خواب یک اختلال خواب عمومی(و قابل درمان)است که در آن هنگام خواب، نفس بطور موقتی قطع و فرد بطور مکرر بیدار می شود.اگر به خفگی در خواب مبتلا هستید ممکن است این بیداری ها را بخاطر نیاورید،اما احتمالا" در حین روز احساس خستگی مفرط،زود رنجی و افسردگی کرده یا کاهشی در بهره وری خود خواهید داشت.خفگی در خواب یک اختلال خواب جدی و بطور بالقوه مرگباری است،بنابراین بلادرنگ به دکتر مراجعه کرده و بیاموزید که چگونه به خود کمک کنید.
*سندرم پاهای بیقرار  (RLS)
سندرم پاهای بیقرار اختلال خوابی است که موجب یک میل تقریبا" قوی برای حرکت پاها(بازوان) در شب می گردد. موقعی که در حالت آرمیدن یا دراز کش هستیدمیل به حرکت رخ می دهد و معمولا" بواسطه حس های ناخوشایند،سوزش،درد و رنج یا مور مور است.با این وجود ،برای کمک به کنترل و تسکین اثرات سندرم ،روش های فراوانی شامل درمان خودیاری که می توانید در خانه استفاده کنید وجود دارند.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور
اختلالات خواب,افسردگی,استرس,خستگی,حافظه