خواب کافی،فقدان خواب می تواند استرس،اضطراب و افسردگی را بدتر کند،بنابراین سعی کنید هر شب ۷تا ۹ساعت خواب با کیفیت داشته باشید.
توصیه۴؛در زندگی خود معنا و مقصود جدید بیابید
برای مدت طولانی عاری از الکل یا مواد ماندن،نیاز دارید که یک زندگی معنادار جدید بسازید که سوء مصرف مواد در آن جایگاهی نداشته باشد.
علائق و فعالیت های جدید را توسعه دهید.سرگرمی های جدید،فعالیت های داوطلبانه،یا فعالیتی بیابید که به شما یک حس معنا و مقصود می بخشد.هنگامی که به فعالیت های جدید خرسند کننده مشغول شوید،راجع به خود احساس بهتری داشته و مصرف مواد جذبه کمتری خواهد داشت.
از چیزهایی که اشتیاق به مصرف را تحریک می کنند اجتناب ورزید.اگر افراد،مکان ها یا فعالیت های معینی اشتیاق به مصرف مواد و الکل را تحریک می کنند، سعی کنید از آنها دوری کنید.این ممکن است به معنای انجام تغییرات بزرگ برای زندگی اجتماعی خود،مانند یافتن فعالیت های جدید برای انجام دادن با دوستان قدیم،یا حتی رها کردن آن دوستان و برقراری ارتباطات جدید باشد.
*پشتیبانی گروهی
همانند سایر اعتیادها،گروهها نه فقط در حفظ هوشیاری،بلکه همچنین بعنوان یک مکان ایمن برای کسب پشتیبانی و بحث چالش ها خیلی سودمند هستند.گاهی اوقات برنامه های درمان برای اختلالات دو گانه گروههایی را تدارک می بینند که به ملاقات در دوره نقاهت ادامه می دهند.دکتر یا تامین کننده درمان  نیز ممکن است قادر باشد شما را به گروهی از افرادی معرفی کند که دارای مشکل مواجهه با اختلال دو گانه هستند.
در حالیکه اغلب بهترین اقدام پیوستن به گروهی است که هم به اختلال سلامت روان و هم سوء مصرف مواد می پردازد،
فقط اطمینان حاصل کنید که گروه مورد نظر ایده اختلالات هم زمان و تجویز داروی روانپزشکی را می پذیرد.برخی افراد در این گروهها،اگر چه خوش نیت هستند،ولی ممکن است مصرف داروی روانپزشکی را با شکل دیگری از اعتیاد اشتباه بگیرند.شما مکانی برای احساس امنیت و نه تحت فشار قرار گرفتن می خواهید.
*کمک به عزیز مبتلا به اختلال دو گانه
کمک به فردی که هم مبتلا به سوء مصرف مواد و هم مشکل سلامت روان است می تواند مانند یک چرخ و فلک نشیب و فراز داشته باشد.مقاومت در مقابل درمان عمومیت دارد و مسیر بهبود می تواند طولانی باشد.
بهترین روش برای کمک به فرد پذیرفتن کارهایی است که می توانید و آنهایی است که نمی توانید انجام دهید.نمی توانید فردی را به هوشیار ماندن، به خوردن داروها یا  حفظ قرار ملاقات ها مجبور کنید.آنچه می توانید انجام دهید انتخاب های مثبت برای خودتان،تشویق عزیزتان به دریافت کمک، و ارائه حمایت و پشتیبانی است در حالیکه مطمئن شوید که خودتان در فرآیند گم نمی شوید.
پشتیبانی و حمایت جستجو کنید.رسیدگی به بیمار مبتلا به سلامت روان و سوء مصرف مواد می تواند دردناک و منزوی کننده باشد.مطمئن شوید که پشتیبانی احساسی برای غلبه بر مشکل را بدست می آورید.با کسی که به او اعتماد دارید راجع به آنچه که در حال تجربه هستید گفتگو کنید.گفتگو می تواند در خصوص کسب درمان خودتان یا پیوستن به یک گروه پشتیبان نیز کمک کند.
مرزها را تنظیم کنید.راجع به میزان مراقبتی که قادرید بدون از احساس بی میلی و فشار طاقت فرسا تامین کنید واقع بین باشید. بر روی رفتارهای مشکل ساز محدودیت هایی تنظیم و به آنها پایبند باشید.اجازه دادن به اختلالات هم زمان برای بدست گرفتن کنترل زندگی تان به نفع سلامتی شما و عزیزتان نیست.
به خودتان آموزش دهید. راجع به مشکل سلامت روان عزیز خود،و همینطور درمان و بهبود سوء مصرف مواد هر چه می توانید بیاموزید.هرچه بیشتر درک کنید که عزیزتان چه چیزی را تجربه می کند،بهتر قادرید که از بهبود او پشتیبانی کنید.
صبور باشید.بهبودی از اختلالات هم زمان یک شبه اتفاق نمی افتد.بهبودی یک فرآیند مداوم در حال پیشرفت است و عود وبازگشت هم عمومیت دارد.همچنانکه در جهت بهبود کار می کنید پشتیبانی مداوم برای خود و عزیزتان حیاتی است،اما باهمدیگر می توانید از این هنگامه سخت عبور کرده و دوباره کنترل زندگی های خودتان را بدست آورید.
مولفین:کارشناسان ارشد علوم انسانی لارنس رابینسون وملیندا اسمیت و دکتر جین سیگل
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور