*برنامه های درمان برای کهنه سربازان مبتلا به اختلالات دو گانه
کهنه سربازان در مواجهه با اختلالات هم زمان با چالش های اضافی رو برو هستند.فشارهای مربوط به آرایشات نظامی یا نبردها اختلالات روانی اساسی را بدتر می کند و  یک روش عمومی غلبه بر احساسات یا خاطرات ناگوار همراه با استرس پسا آسیب در میان کهنه سربازان نظامی، سوء مصرف مواداست.
 اغلب،بروز این مشکلات پس از رسیدن کهنه سرباز به خانه مدتی طول می کشد،و ممکن است ابتدا با سازگاری مجدد اشتباه گرفته شود.اختلالات هم زمان درمان نشده می تواند به مشکلات عمده در خانه،کار و زندگی روزانه منجر گردد،بنابراین جستجوی کمک مهم است.
*خودیاوری برای یک اختلال دو گانه
علاوه بر دریافت درمان حرفه ای،گام های خودیاوری فراوانی وجود دارد که می توانید برای رفع مشکل سوء مصرف مواد و سلامت روان خود بردارید.بخاطر داشته باشید که بدست آوردن هوشیاری فقط شروع کار است.علاوه بر ادامه درمان سلامت روان،بهبود پایدار به آموختن استراتژی های سالم تر غلبه بر مشکلات و اتخاذ تصمیمات بهتر هنگام مواجهه با چالش های زندگی بستگی دارد.
توصیه۱:مدیریت استرس و احساسات
چگونگی مدیریت استرس را بیاموزید.سوء مصرف الکل و مواد ریشه در تلاش های گمراه کننده برای مدیریت استرس دارد.استرس یک بخش اجتناب ناپذیر زندگی است،بنابراین داشتن مهارت های غلبه بر استرس تا حدی که بدون از گرایش به سمت الکل یا مواد قابل رفع باشد حائز اهمیت است.مهارت های مدیریت استرس نقش خیلی زیادی در پیشگیری از عود و بازگشت مجدد مشکلات و کنترل و توقف اثرات آنها دارند.
غلبه بر احساسات ناگوار و نامطبوع،خیلی از افراد برای سرپوش گذاشتن بر خاطرات و احساسات دردناک مانند تنهایی،افسردگی یا اضطراب به سمت الکل یا مواد گرایش می یابند.ممکن است احساس کنید که مصرف مواد تنها روش رفع احساسات ناگوار است،اما بسته هوش هیجانی مجانی سایت HelpGuideمی تواند به شما بیاموزد که چگونه بدون از برگشت مجدد اعتیاد بر احساسات ناگوار خود غلبه کنید.
آگاهی نسبت به محرک ها و داشتن یک برنامه اقدام و رفتار،هنگامی که در حال غلبه بر یک اختلال روانی و همینطور مشکل سوء مصرف مواد هستید،بطور ویژه اطلاع از علائمی که بیماری  را بدتر می کند اهمیت دارد.علل عمومی شامل رویدادهای استرس زا،چالش های بزرگ زندگی،یا الگوهای خورد و خوراک یا خواب ناسالم هستند.در چنین اوقاتی،داشتن برنامه آماده به منظور پیشگیری از عود مجدد اعتیاد به الکل یا مواد ضروری است.با چه کسی گفتگو خواهید کرد؟برای اجتناب از لغزش چه کاری نیاز است انجام دهید؟
توصیه۲؛ارتباط با دیگران
ارتباط چهره به چهره با دوستان و خانواده را یک اولویت خود سازید.ارتباط احساسی مثبت با کسانی که پیرامون تان هستند سریع ترین روش برای آرام سازی سیستم عصبی شما است.سعی کنید بطور منظم کسانی را که به شما علاقه مند بوده و نگرانتان هستند ملاقات کنید.اگر کسی را که با او احساس صمیمیت کنید ندارید،برای ملاقات افراد جدید و توسعه دوستی های معنا دار خیلی دیر نیست.
از دستورات دکتر پیروی کنید.موقعی هوشیارید و احساس می کنید بهتر هستید،ممکن است فکر کنید که دیگر به دارو یا درمان نیازی ندارید.اما توقف دلبخواهی مصرف دارو یا درمان یک روش عمومی برای بازگشت مجدد مشکل در مبتلایان به اختلال دو گانه است.همیشه قبل از انجام تغییرات در برنامه معمول درمان یا مصرف داروی خود با دکترتان مشورت کنید.
بدنبال درمان باشید یا ارتباط خود با یک گروه پشتیبان  را حفظ کنید.شانس هوشیاری شما در صورتی بهبود می یابد که  در یک گروه حامی اجتماعی مانندسازمان الکلی های گمنام یا سازمان معتادین به مواد مخدر گمنام در آمریکا مشارکت داشته یا  اقدام به درمان کنید.
توصیه۳:در سبک زندگی خود تغییرات سالم بوجود آورید.
بطور منظم ورزش کنید.ورزش یک روش طبیعی برای کاهش استرس،تسکین اضطراب، بهبود خلق و خو و دیدگاه نسبت به دنیا و زندگی است.برای کسب ماکزیمم فایده،در اکثر روزها حداقل ۳۰دقیقه ورزش هوازی داشته باشید.
تکنیک های ریلکس سازی را تمرین کنید.موقعی که تکنیک های ریلکس سازی مانند مدیتیشن مراقبه ای،ریلکس سازی ماهیچه ای پیشرفته و تنفس عمیق بطور منظم تمرین شوند می توانند اثرات استرس،اضطراب و افسردگی را کاهش و احساسات ریلکسی و تمدد اعصاب و بهزیستی احساسی را افزایش دهند.
عادات خورد و خوراک سالم را در خود نهادینه کنید.روز را درست با صبحانه آغاز کنید و در تمام روز با وعده های غذایی کوچک مکرر ادامه دهید.نخوردن به مدت خیلی زیاد به قند خون پایین منجر می شود که می تواند موجب استرس یا اضطراب بیشتر گردد. بدست آوردن چربی های سالم کافی در رژیم غذایی خود به تقویت خلق و خویتان کمک می کند.
ادامه دارد