آنها ممکن است سخنانی بگویند که بیدادگرانه،غیر منصفانه یا غیر منطقی باشند.ترس آنها از ترک و رها سازی می تواند موجب واکنش خیلی زیاد به هر بی اعتنایی ادراکی صرفنظر از جزئی بودن آن گردد و تعرض و پرخاشگری آنها می تواند به خشم های تکانشی(آنی و بدون از فکر)،بد رفتاری زبانی یا حتی خشونت منجر شود. 
مشکل افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی آن است که اختلال هم پیام هایی را که می شنوند و هم آنهایی را که سعی می کنند بیان کنند تحریف می کند. مولف و متخصص اختلال شخصیت مرزی،رندی کریجر آن را به داشتن یک اختلال شنوایی تشبیه می کند که بواسطه آن فرد مبتلا کلمات و جملات را وارونه،یک طرفه ،سطحی و فاقد زمینه می شنود.
گوش دادن و تصدیق احساسات یکی از بهترین روش ها برای کمک جهت آرام کردن مبتلا به اختلال شخصیت مرزی است.موقعی درک کنید که یک فرد مرزی چگونه سخنانتان را می شنود،در نتیجه نحوه ارتباط با او را تنظیم و اصلاح می کنید،می توانید به کم اثر کردن حملات و خشم ها کمک کنید و رابطه ای صمیمی تر و قویتر بسازید.
*توصیه های ارتباطی
تشخیص زمان ایمن برای شروع یک گفتگو مهم است.اگر عزیزتان خشمگین،بد دهن،یا در حال انجام تهدیدهای فیزیکی است،اکنون زمان گفتگو نیست.بهتر است به آرامی با گفتن سخنی مانند،"بگذار بعدا" موقعی هر دو آرام هستیم گفتگو کنیم.می خواهم بطور کامل به شما توجه کنم که اکنون چنین کاری خیلی برایم سخت است."مکالمه را به تعویق بیاندازید.
هنگامی که اوضاع آرام تر است:
فعالانه گوش دهید و همدرد و دلسوز باشید.از دستگاههای حواس پرتی مانند تلویزیون،کامپیوتر یا گوشی هوشمند دوری کنید.سعی کنید گفتگو را قطع نکرده یا دوباره به سمت نگرانی های خود هدایت نکنید.قضاوت را کنار بگذارید،از انتقاد و سرزنش دوری کنید،و علاقه خود را به آنچه که گفته می شود گاهگاهی با تکان دادن سر یا اظهارات کلامی کوتاه مانند"بله"یا"آها"نشان دهید. برای اینکه روشن سازید به سخنانش گوش می دهید و  دلسوز و همدل هستید مجبور نیستید که با آنچه می گوید موافق باشید.
بر احساسات و نه سخنان تمرکز کنید. شخص مبتلا به اختلال شخصیت مرزی با احساسات بیش از سخنان خودش ارتباط برقرار می کند.افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی نیاز به تایید و تصدیق دردی دارند که با آن در حال کشمکش هستند.به احساسی که عزیزتان در تلاش برای انتقال آن است بدون از گیر کردن در باتلاق کوشش جهت تطبیق با سخنان او گوش بدهید.
سعی کنید شخص مبتلا به اختلال شخصیت مرزی احساس کند که سخنانش شنیده می شوند. حتی وقتی آنچه که می گویند بطور کلی غیر منطقی است.نگوئید که احساس می کنید سخنش نادرست است،سعی نکنید برنده بحث و مشاجره شوید،یا احساسات او را بی اعتبار کنید.
حداکثر تلاش تان  را صرف حفظ آرامش خود کنید،حتی موقعی فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در حال بروز خشم و عصبانیت خویش است.از گرفتن موضع دفاعی در مقابل اتهامات و انتقادات اجتناب ورزید،مهم نیست که چقدر آنها را غیر منصفانه احساس می کنید.دفاع از خود فقط عزیزتان را خشمگین تر می سازد.اگر نیاز دارید که برای خونسردی و آرامش به خود زمان و فضا بدهید از موقعیت دور شوید.
روشی برای پرت کردن حواس عزیز خود هنگام اوج گرفتن احساسات جستجو کنید.هر چیزی که توجه او را جلب کند می تواند اثر گذار باشد،اما پرت کردن حواس موقعی که فعالیت نیز تسکین دهنده است موثرترین روش است.ورزش،چشیدن چایی داغ،گوش دادن به موزیک،تیمار و مراقبت از یک حیوان خانگی،نقاشی،باغبانی،یا تکمیل کارهای روزمره خانگی را بیازمائید.
راجع به موضوعات و مسائل دیگری غیر از اختلال گفتگو کنید.زندگی های شما و عزیزتان منحصرا" با اختلال تعریف نمی شوند،بنابراین زمانی صرف جستجو و بحث در مورد علائق دیگر کنید.گفتگوها راجع به موضوعات سرگرم کننده غیر جدی می تواند به رفع تعارض بین شما کمک کرده و ممکن است عزیزتان را به کشف علائق جدید یا از سرگیری سرگرمی های قدیم تشویق کنند.
*تهدیدهای خودکشی و رفتارهای خود تخریبی را نادیده نگیرید.
اگر باور دارید که عزیزتان در یک خطر فوری برای ارتکاب به خودکشی است او را تنها نگذارید.با درمانگرش تماس بگیرید یا
 در ایالات متحده شماره ۹۱۱را گرفته یا با خط تلفنی نجات زندگی پیشگیری از خودکشی 1-800-273-TALK تماس بگیرید.
در سایر کشورها با شماره خدمات اضطراری کشور خود تماس بگیرید یا برای یافتن یک خط تلفن درخواست کمک به منظور پیشگیری از خودکشی از سایت انجمن بین المللی مطالعات درد( IASP)بازدید کنید.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور