اگرچه  در هم شکسته شدن و کاهش امید آسان است،اما  با تشویق فرد محبوبتان برای درمان و برداشتن گام هایی جهت برقراری مرزهای سالم،پایدار ساختن روابط تان امکان پذیر است.
*غلبه بر پارانویای یک فرد محبوب
هر قدر که یک شخص دارای رفتار اختلال پارانویایی می تواند مضر و گیج کننده باشد،سعی کنید بخاطر آورید که باورهای پارانویایی و تفکر آشفته او ریشه در ترس دارد.حتی اگرچه ممکن است بطور کلی باورهای آنها بی اساس باشند،اما ترس،اضطراب، و پریشانی که تجربه می کنند خیلی واقعی است.
۱)درد آنها را بشناسید.در حالیکه نیازی نیست با باورهای فرد محبوب خود موافق باشید،اما می توانید احساساتی را که آن باورها را تقویت می کنند تشخیص دهید  و برای آنها تسلی خاطر باشید.پذیرش درد فرد مبتلا به اختلال کمک می کند تا بیشتر احساس امنیت کرده و خشم و کینه خودش را بروز ندهد.
۲)راجع به باورهای اشتباهی شان مشاجره نکنید و بلادرنگ هم آنها را مختومه نکنید.یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانویایی  رویدادها را بعنوان عوامل تهدبد کننده بد تفسیر می کند و تلاش برای بحث منطقی با او  فقط این باورش را تقویت می کند که قصدتان فریب اوست.در عوض،به باورهای او احترام بگذارید،اما بر ترس های پشت ادعاهایش تمرکز کنیدگفتگوی آشکار راجع به آنچه احساس می کند،بدون از تایید تفکر پارانویایی او می تواند به کاهش استرس و اضطرابش کمک کند.
۳)مرزها را تنظیم کنید.صرفنظر از اینکه فرد محبوب تان چقدر  درد و رنج می کشد، برای آنها مطلوب نیست که آن درد را خارج کرده و به شما القاء کنند.تنظیم مرزهای شفاف می تواند به فرد مبتلا به  اختلال شخصیت پارانویایی کمک کند تا اثرات زیان بار رفتارش را درک کنند، می تواند او را برای جستجوی کمک هم تشویق کند.برای مثال،می توانید روشن سازید که اگر به تقلب و فریب متهم تان کند یا مانع دیدار با دوستان شود،تا درمان را شروع نکند برنمی گردید.قوانین و عواقب را فقط در صورتی روشن سازید که برای ادامه دادن با آنها مهیا باشید.
 ۴) ارتباط را ساده سازید.برای کاهش احتمال سوء تعبیر نسبت به آنچه که می گویید از زبان غیر مبهم،روشن استفاده کنید.اگر فرد شروع به تحریف و پیچاندن سخنانتان می کند،سعی کنید بوضوع و بدون از موضع دفاعی گرفتن خواست خود را بیان کنید.
۵)ورزش را تشویق کنید.فعالیت بدنی منظم اندورفین هایی آزاد می کند که می تواند تنش را تسکین دهد،خلق و خوی فرد محبوب تان را تقویت کند و به مدیریت اثرات استرس،اضطراب و افسردگی کمک کند.با افزودن یک عنصر مراقبه، بر چیزی که بدن حین ورزش احساس می کند تمرکز کنید،چنین روشی امکان دارد به فرد محبوب تان نیز کمک کند تا جریان تفکرات منفی در حال عبور از میان سرش را متوقف سازد.
۶)ریلکس سازی را ترویج کنید.افراد با اختلال شخصیت پارانویایی اغلب دارای اشکال در ریلکس سازی هستند. با تشویق تمرین ریلکس سازی منظم مانند یوگا یا مدیتیشن در این زمینه می توانید کمک کنید.
*از خودتان مراقبت کنید
در ارتباط بودن با فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانویایی مستلزم رحم و شفقت،صبر و مقدار زیادی فهم و ادراک است.اما اگر مراقبت نکنید،می تواند بطور غیر قابل باوری خسته کننده بوده و کنترل زندگی تان را بدست گیرد.بدبینی فرد محبوب تان موجب می شود تا دنیا شبیه مکانی منفی و تاریک بنظر آیدبنابراین حیاتی است که برای تقویت خلق و خو و عزت نفس خود گام هایی بردارید.
۱)سایر روابط را حفظ کنید.اختلال شخصیت پارانویایی فرد محبوب تان  و رفتار کنترل کنندگی مربوط به آن ممکن است موجب شود تا از خانواده و دوستان کناره گیری کنید.اما تنظیم مرزها در خصوص  توانمند بودن برای حفظ زندگی اجتماعی خود مهم است.به ارتباط منظم با خانواده و دوستان برای پشتیبانی،ریلکس سازی و سرگرمی نیاز دارید.اگر ارتباطات اجتماعی قدیم را رها کرده اید،هرگز برای گرفتن دوستان جدید خیلی دیر نیست.
۲)برای ریلکس و رها سازی وقت صرف کنید.موقع سر و کار داشتن با یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانویایی می توانید احساسی شبیه قرار گرفتن در مرکز یک طوفان را داشته باشید.لذا،بدست آوردن دوباره بالانس و سعه نظر خود با برگزیدن یک تمرین ریلکس سازی روزانه همانند یوگا،تنفس عمیق یا مدیتیشن حائز اهمیت است.
۳)ورزش،فعالیت بدنی می تواند درست به همان اندازه که برای کاهش سطوح استرس و اضطراب شما مهم است برای فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانویایی نیز مهم باشد.ممکن است حتی قادر باشید با هم ورزش کنید یا به یک کلاس یوگا بروید،تا بدین طریق به تشویق و تحریک همدیگر کمک کنید.
۴)خوب بخورید و بقدر کفایت بخوابید.موقع سر و کار داشتن با مشکل سلامت روان یک فرد محبوب خود،غفلت از رژیم غذایی و کم کردن خواب آسان است.ما وقتی خوب بخورید و خواب فراوان داشته باشید،بهتر قادرید که استرس را کنترل کرده،صبور بمانید و واکنش احساسی خود را کنترل کنید.

مولفین؛کارشناسان ارشد علوم انسانی،لارنس رابینسون و ملیندا اسمیت
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور