۴مارس۲۰۲۰
چگونگی تفکر راجع به موقعیت استرس زا تا حد زیادی به چگونگی پردازش آن مربوط می شود.برخی افراد استرس را بعنوان یک تهدید،در حالیکه دیگران قادرند آن را بعنوان یک چالش بنگرند.
با یک واکنش چالشی،انرژی اضافی کسب می کنید،ضربان قلب تان افزایش می یابد و ترشح هورمون آدرنالینتان  زیاد می شود.اما به چند روش مهم نیز متفاوت از واکنش  جنگ یا گریز است.
۱)بجای ترس،احساس تمرکز و توجه می کنید.
۲)یک نسبت متفاوتی از هورمون های استرس زا رها می کنید.
۳)آسانتر قادرید که به منایع ذهنی و بدنی خودتان دسترسی یابید.
نتیجه افزایش تمرکز ،اطمینان و عملکرد حداکثری است.در حقیقت،افرادی که قادرند به استرس بیشتر  بعنوان یک چالش و کمتر شبیه به تهدید بنگرند،افسردگی و اضطراب پایین تر،سطوح بالاتر انرژی،عملکرد کاری بهتر و رضایت از زندگی افزونتری  را گزارش کرده اند.
افرادی که تا حد زیادی  چالشی هستتد،از تغییر آزرده خاطر نمی شوند،به تنوع بعنوان بخشی از غنای زندگی می نگرند و راجع به آینده خوشبین هستند.در نقطه مقابل،کسانی که به میزان کمی چالشی هستند همیشه در جستجوی امنیت و  آسایش خاطر هستند،می خواهند هر چیزی ساده و قابل پیش بینی باشد،و از آینده بیمناک هستند.
با این اوصاف،ممکن است بخواهید که تمرکز خود بر چالش ها و استرس در زندگی خویش را تغییر دهید.چگونگی انجام چنین کاری بشرح ذیل است:
۱)به چالش ها نه بعنوان شکست ها یا وقفه ها در پیشرفت بلکه بعنوان فرصت هایی برای آموختن بیندیشید.
گاهی اوقات باور اینکه خیلی از افراد مشهوری که از نظر ما موفق هستند قبل از موفقیت سختی های زیادی را پشت سر گذاشته اند،سخت است‌.ما همه در زندگی همواره  با موانع و سختی هایی مواجه هستیم که برخی نسبت به دیگران با آنها بهتر برخورد می کنند.
داستان موفقیتی را که ممکن است از آن آگاه نباشید بشرح ذیل است::
اپرا وینفری یکی از موفق ترین و توانگرترین افراد در دنیای امروز است ،او در زمره قابل تحسین ترین زنان در آمریکا و احتمالا" در دنیا است..اپرا یک کارآفرین موفق است و طبق گزارش دارای یک ثروت خالص۲.۸بیلیون دلاری است.در عین حال، با امتیاز و حق ویژه رشد نکرده است.
او در یک خانواده روستایی تنگ دست در ایالت می سی سی پی متولد و توسط یک مادر مجرد نوجوان بزرگ شد.او بعدها به محله فقیر نشین شهری در ایالت دیگری انتقال یافت.طبق گفته خودش، در کودکی و نوجوانی مورد تجاوز جنسی قرار گرفت و در چهارده سالگی حامله شد.پسرش نارس بدنیا آمد و در طفولیت مرد.
خوشبختانه،اپرا منابع درونی قوی داشت.او در دبیرستان دانش آموز برتر شد.در یک مسابقه سخنوری برنده گردید و بورس دانشگاه دریافت کرد.
بدیهی است که او یک حس قوی چالش داست که قادرش می ساخت تا بر خیلی از موانع زندگی خود غلبه کند.
۲)هر روز را با بک برنامه سفت و سخت زندگی نکنید.
روز خود را چگونه آغاز می کنید؟چقدر از آن را بطور دقیق برنامه ریزی می کنید؟آیا زمانی انعطاف پذیر در برنامه خود دارید؟
ما همه در زندگی های خودمان برنامه هائی داریم که ضروری و سودمند هستند.فعالیت ها و کارهای معمولی و مکان هایی داریم که دوست داریم که آنجا برویم.اما تکیه زیاد بر برنامه ها و کارهای معمول می تواند منجر به نوعی سفتی و سختی ذهنی گردد که می تواند ضد بهره وری باشد.در محیطی که تغییرات زیاد است نیاز داریم که قابل انعطاف باشیم  و به منظور سازگاری و تطابق موفقیت آمیز  به انجام کارهای جدید تمایل داشته باشیم.
برنامه های روزانه ای که خیلی ثابت و غیر قابل تغییر باشند  می توانند مانع خلاقیت و سازگاری شوند.گاهی اوقات از طریق آزاد گذاشتن خویش برای  انجام کارهای متفاوت، حس چالش خود را بسازید.
۳-تمایل به تغییر برنامه ها برای مواجه شدن با شرایط متغیر
در دنیای امروز تغییر مهم است.با این وجود،برای برخی افراد تغییر سخت است.برخی تغییرات شبیه استفاده از یک خمیر دندان متفاوت نسبتا" کوچک هستند.سایر تغییرات مانند تغییر حرفه یاحتی خانه می توانند نسبتا" بزرگ باشند.چگونگی مواجه شدن با تغییر ممکن است به ماهیت تغییر و ویژگی های شخصیتی یا دیدگاه فکری شما بستگی داشته باشد.
راجع به برخی از اخیرترین تغییراتی که در زندگی خود خلق کرده اید بیندیشید.با این تغییرات چقدر راحت بوده اید؟آیا در می یابید که برخی تغییرات نسبت به سایرین آسانتر بنظر می رسند؟
ادامه دارد
منبع؛ http://p4s.pt/en
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور