موارد ذیل مثال هائی از فاکتورهای خطرناکی هستند که می توانند فرد را بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی سازند:
تنهایی و انزوا،رابطه ای قوی بین تنهایی و افسردگی وجود دارد.نه فقط فقدان حمایت اجتماعی می تواند خطر ابتلای به افسردگی را تقویت کند،بلکه ابتلا به افسردگی می تواند موجب کناره گیری از دیگران و تشدید احساسات انزوا گردد.
برخورداری از دوستان نزدیک یا خانواده به گفتگو جهت کمک به حفظ دیدگاه در خصوص مسائل خود و اجتناب از مواجهه تنهایی با مشکلات کمک می کند.
مشکلات رابطه یا زناشویی،در حالیکه یک شبکه قوی و روابط حمایتی می تواند برای سلامت روانی خوب حیاتی باشد،روابط مشکل دار،ناخوشایند و توهین آمیز نیز می توانند اثر متضاد داشته و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند.
 تجارب زندگی استرس زای اخیر،تغییرات زندگی عمده مانند  داغداری،طلاق،بیکاری یا مشکلات مالی اغلب می توانند استرس طاقت فرسائی بوجود آورند و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند.
درد یا بیماری مزمن،درد کنترل نشده یا تشخیص ابتلا به بیماری خطرناک مانند سرطان،بیماری قلبی یا دیابت می تواند احساسات نومیدی را تحریک و حتی به افسردگی منجر گردد.
سابقه خانوادگی افسردگی،چون افسردگی می تواند در خانواده ها شایع باشد،احتمالا" برخی افراد دارای استعداد ابتلا به افسردگی هستند.لکن،هیچ ژن افسردگی منفردی وجود ندارد.فقط چون فامیل نزدیکی از افسردگی رنج می برد،به معنای آن نیست که شما هم مبتلا هستید.گزینه های سبک زندگی،روابط و مهارت های مقابله ای درست به اندازه ژن ها مهم هستند.
 شخصیت،خواه ویژگی های شخصیتی شما به ارث رسیده از والدین یا حاصل تجارب زندگی باشند می توانند بر خطر ابتلا به افسردگی اثر بگذارند.برای مثال، اگر گرایش به نگرانی بیش از اندازه ،نظریه منفی نسبت به زندگی و خود انتقادی زیاد  داشته یا از عزت نفس پایین رنج ببرید ممکن است در خطر بزرگتری باشید.
آسیب روحی یا مورد  سوء استفاده قرار گرفتن در ابتدای کودکی،استرس های اوایل عمر مانند آسیب روحی،قرار گرفتن در معرض سوء استفاده یا قلدری در دوران کودکی می توانند شما را بیشتر مستعد ابتلا به تعدادی از عوارض سلامتی آینده از جمله افسردگی کنند.
سوء استعمال مواد یا الکل،اغلب سوء استعمال مواد می تواند هم زمان با افسردگی رخ دهد .خیلی از افراد از داروها یا الکل بعنوان یک وسیله خود درمانی وضع روانی ، مقابله با استرس یا هیجانات دشوار استفاده می کنند.اگر از قبل در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستید سوء استعمال مواد یا الکل بیشتر شما را در معرض خطر قرار می دهد.همچنین بنا به شواهد سوء استفاده از مسکن های شبه افیونی افراد را بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی قرار می دهد.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور