آیا اختلال دو قطبی یا افسردگی است؟
اختلال دو قطبی که به افسردگی جنون نیز معروف است،شامل تغییرات جدی در خلق و خو ،انرژی،تفکر و رفتار است.چون  در مرحله خفیف خیلی مشابه با افسردگی است،اغلب مورد چشم پوشی قرار گرفته و درست تشخیص داده نمی شود.
این می تواند مشکلی جدی باشد چون استفاده از داروهای ضد افسردگی برای افسردگی دو قطبی می تواند عملا" عارضه را بدتر کند.اگر تاکنون در زندگی از مراحلی عبور کرده اید که احساسات شنگولی خیلی زیاد، کاهش نیاز به خواب ،تفکرات کورس بندی،رفتار تکانشی(آنی) را تجربه کرده باشید احتمال ابتلای خود به اختلال دو قطبی  را ارزیابی کنید.
*افسردگی و خطر خودکشی
افسردگی یک فاکتور خطرناک عمده برای خودکشی است.یاس و نومیدی توام با افسردگی می تواند خودکشی را   بصورت تنها راه فرار از درد بسازد.اگر عزیزی دارید که به افسردگی مبتلا است.هرگونه گفتگو یا رفتار خودکشی گرایانه را جدی بگیرید و علائم هشدار را پایش کنید:
گفتگو راجع به کشتن یا آسیب رساندن به خود
بروز احساسات قوی بیچارگی یا گرفتار شدن در موقعیت بد
شیفتگی غیر معمول به مرگ یا مردن
عملکرد بی محابا،گویی آرزوی مرگ دارد(برای مثال،با سرعت از چراغ قرمز عبور می کند)
تماس یا ملاقات با مردم برای خداحافظی
سازماندهی امور(بخشیدن مایملک با ارزش،تلاش برای تکمیل امور ناتمام)
گفتن سخنانی شبیه"هر کسی بدون از من بهتر است "یا"من می خواهم بروم."
یک تغییر ناگهانی از افسردگی خیلی شدید تا آرام و شاد بودن
اگر فکر می کنید که یک دوست یا عضو خانواده به خودکشی می اندیشد،نگرانی خود را بیان و بلافاصله به جستجوی کمک بپردازید.گفتگوی بی پرده و صریح راجع به تفکرات و احساسات  خودکشی گرایانه می تواند جان فردی را نجات دهد.
اگر احساس خودکشی گرایانه دارید...‌
موقعی که احساس افسردگی یا خودکشی گرایانه دارید، بنظر می رسد که مشکلات تان موقتی نیست،بلکه شکننده و  دائم هستند.
اما با گذر زمان،احساس بهتری خواهید داشت،بویژه اگر کمک بگیرید. افراد زیادی هستند که دوست دارند در این زمان های سخت از شما پشتیبانی کنند،بنابراین به آنها نزدیک شده و برای دریافت کمک ابراز علاقه کنید.
*چگونگی تغییر اثرات افسردگی با جنس و سن
افسردگی اغلب بسته به سن و جنسیت تغییر می کند، اثرات افسردگی در مردان و زنان  یا جوانان و سالخوردگان متفاوت است.
*افسردگی در مردان
مردان افسرده با احتمال کمتری به احساسات خود بیزاری و نومیدی اعتراف می کنند.در عوض تمایل به شکوه کردن در مورد خستگی،زود رنجی،مشکلات خواب و بی علاقگی به کار و سرگرمی ها دارند.عوارضی همانند خشم،پرخاش،رفتار بی محابا و سوء استعمال مواد را با احتمال بیشتری تجربه می کنند.
*افسردگی در زنان
زنان با احتمال بیشتری اثرات افسردگی مانند احساس گناه،خواب بیش از اندازه ،پرخوری و اضافه وزن بیان شده  را تجربه می کنند‌.افسردگی در زنان نیز متاثر از فاکتورهای هورمونی در حین قاعدگی،حاملگی و یائسگی است.در حقیقت،از هر هفت زنی یک نفر  افسردگی پس از زایمان را تجربه می کند.
*افسردگی در نوجوانان
نه غم و اندوه، بلکه اغلب کج خلقی،خشم و تشویش برجسته ترین اثرات  در نوجوانان افسرده هستند.آنها ممکن است از سر دردها،شکم دردها یا سایر دردهای بدنی نیز شکایت کنند.
*افسردگی در سالخوردگان
بزرگسالان تمایل دارند که بیشتر راجع به علائم بدنی بجای علائم و اثرات احساسی افسردگی مانند خستگی،دردها و رنج های بی علت و مشکلات حافظه شکایت کنند.امکان دارد از ظاهر شخصی غفلت کرده و مصرف داروهای حیاتی برای سلامتی خود را متوقف کنند.
*انواع افسردگی
افسردگی در خیلی از اشکال و فرم ها بروز می کند.در حالیکه تعریف شدت افسردگی خواه خفیف،متوسط یا عمده  می تواند پیچیده باشد،ولی اطلاع از نوع افسردگی می تواند به مدیریت اثرات و بدست آوردن اثر بخش ترین روش درمانی کمک کند.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور