آیا فکر می کنید که ممکن است افسرده باشید؟در این صورت برخی از علائم و اثراتی که باید در خود جستجو کنید و نیز توصیه هایی برای دریافت کمکی که نیاز دارید بشرح ذیل هستند:
*به روز رسانی کرونا ویروس
با ادامه اپیدمی کوید۱۹،انزوا،فاصله اجتماعی و قرنطینه همه می توانند بر وضع روانی تلفات سنگینی اعمال کنند.
اوضاع و احوال شما هر چه که باشد،با این وجود اگر اثرات افسردگی را تشخیص دهید،هنوز هم برای کمک به خود کارهای زیادی می توانید انجام دهید،علاوه بر توصیه های  این مقاله، می توانید از جعبه ابزار سلامت روانی کرونا ویروس ما نیز کمک  بگیرید.
* افسردگی چیست؟
 احساس دلتنگی در برخی اوقات بخش نرمالی از زندگی است،اما موقعی که احساسات نومیدی و یاس مستولی گردیده و محو نمی شوند ممکن است به افسردگی دچار شده باشید.افسردگی بیش از فقط غم و غصه خوردن در مواجه با کشمکش ها و شکست های زندگی ، چگونگی تفکر،احساس و عملکرد را در فعالیت های روزانه تغییر می دهد.این اختلال می تواند در توانائی برای کار،مطالعه،خورد و خوراک،خواب و لذت بردن از زندگی اختلال ایجاد کند.در واقع تلاش برای سپری کردن روز می تواند زجر آور باشد.
در حالیکه برخی افراد،افسردگی را بعنوان" زندگی در یک حفره سیاه" یا فنای حتمی قریب الوقوع توصیف می کنند،ولی دیگران احساس پوچی،بی احساسی و مردگی می کنند.مردان بطور ویژه می توانند احساس برآشفتگی،خشم و بی قراری کنند.به هر حال افسردگی را تجربه می کنید، اگر آن را درمان نکنید می تواند به یک عارضه سلامتی جدی مبدل شود.
اما مهم است بخاطر بیاورید که بیچارگی و نومیدی اثرات افسردگی و نه واقعیت وضعیت شما هستند.
صرفنظر از اینکه چگونه احساس نومیدی می کنید،می توانید بهتر شوید.با درک علت افسردگی و تشخیص اثرات متفاوت و انواع افسردگی می توانید برای تجربه احساس بهتر و غلبه بر مشکل اولین گام ها را بردارید.
*علائم و اثرات افسردگی
افسردگی از فردی به فرد دیگ تغییر می کند،اما برخی علائم و اثرات مشترک وجود دارند.مهم است بخاطر داشته باشید که این اثرات می تواند بخشی از نشیب نرمال زندگی باشند.اما داشتن اثرات بیشتر،قویتر و به مدت  طولانی تر بمنزله آن است که با احتمال بیشتری در حال دست و پنجه نرم کردن با افسردگی هستید.
*ده اثر مشترک افسردگی
۱)احساس بیچارگی و نومیدی ، چشم انداز غم افزا،هیچ چیزی هرگز بهتر نخواهد شد و هیچ چیزی وجود ندارد که بتوانید برای بهبود وضعیت خود انجام دهید.
۲)فقدان علاقه به فعالیت های روزانه،دیگر به سرگرمی ها،مشغولیات،فعالیت های اجتماعی یا روابط زناشوئی توجه نمی کنید.توانائی خود برای احساس لذت و شادی را از دست داده اید.
۳)تغییرات وزن یا اشتها،کاهش یا افزایش وزن قابل ملاحظه،  تغییر بیش از ۵درصد وزن بدن در یک ماه
۴)تغییرات خواب، یا مرض بیخوابی بویژه بیداری در ساعات اولیه صبح یا خواب بیش از اندازه
۵)خشم یا کج خلقی،احساس برافروختگی،بیقراری یا حتی پرخاشگری ،سطح تحمل پایین است،زود عصبانی می شوید و هر کسی یا هر چیزی روی اعصاب شما است.
۶)از دست دادن انرژی،احساس خستگی،تنبلی و تخلیه بدنی،تمام بدنتان ممکن است احساس سنگینی کند و حتی کارهای کوچک خسته کننده باشند یا زمان بیشتری برای تکمیل بگیرند.
۷)خود نفرتی،احساسات قوی بی ارزشی یا گناه،بشدت از خود برای خطاها و اشتباهات ادراکی انتقاد می کنید
۸)رفتار بی محابا،به رفتارهای گریزگری همانند سوء استعمال مواد،قمار بازی وسواسی،رانندگی بی محابا یا ورزش های خطرناک مجذوب می شوید.
۹)مشکلات تمرکز،اشکال در تمرکز ،،تصمیم گیری یا به یادآوردن کارها
۱۰)رنج و دردهای بدون علت ،افزایش  شکوه از دردهای  بدنی مانند سر دردها،پشت درد،درد ماهیچه ها و درد شکم
*ارتباط بین اثرات افسردگی و اضطراب
این باور وجود دارد که افسردگی و اضطراب از آسیب پذیری زیستی مشابه ای سرچشمه می گیرندکه بدین علت می توان ارتباط خیلی نزدیک آنها را  توضیح داد.چون اضطراب افسردگی را بدتر می کند (و بر عکس)،لذا جستجوی کمک برای هر دو عارضه مهم است.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور