نتیجه یک نظر سنجی نشان داد که تقریبا" 40 درصد آمریکائی ها کمتر از ۷ساعت در شبانه روز می خوابند، حدود ۷۰ میلیون هم اختلال خواب دارند.
هرکسی می داند که خواب کافی مهم است.اما ممکن است ندانید که در صورت کم خوابی عینا" چه اتفاقات ناگواری برای شما رخ می دهد.
۲۵ خطر  ناشی از فقدان خواب  بشرح ذیل هستند.برخی نسبت به بقیه عمومی ترند.
١-زود رنجی
 تیمی از محققین مشاهده کردند که:"شکایت ها در مورد زودرنجی و بی ثباتی احساسی بدنبال شب های بی خوابی عمومی است." آنها این موارد را بر روی عده ای از افراد مقیم در یک مرکز پزشکی که کم خوابی را تجربه می کردند آزمایش کردند.نتیجه نشان داد که اثر احساسی منفی دست کشیدن از فعالیت همانند رها کردن کاری قبل از حصول نتیجه بر اثرفقدان خواب تشدید می شود.
٢-سردردها
دانشمندان هنوز دقیقا" نمی دانند که چرا بی خوابی موجب سردرد می شود. اما دکترها برای بیش از یک قرن دریافته اند که بین بی خوابی و سردردها ارتباط وجود دارد.میگرن ها می توانند بواسطه شب های بی خوابی آغاز شوند. ۳۶ تا۵۸ درصد مردمی که با بی خوابی بیدار می شوند با سردردهای صبحگاهی نامعین رختخواب را ترك مي كنند .
٣-ناتوانی در آموختن
خواب آلودگی از قدیم الایام  مشکلی در بین جوانان بوده است.امافقط در خصوص بچه ها نیست،حافظه کوتاه مدت یک مؤلفه اساسی آموختن است.محرومیت از خواب بطور قابل ملاحظه ای به توانائی داوطلبان بزرگسال برای بخاطر آوردن کلماتی که روز قبل به آنها نشان داده شده است آسیب می رساند.در تحقیق دیگری،پژوهشگران دریافتند که اگرچه مردم در انجام  کاری بیش از یک مرتبه در شیوه انجام آن پیشرفت می کنند ولی در صورتیکه پس از مرتبه اول بیدار نگهداشته شوند حتی اگر دوباره قبل از انجام دادن مجدد  بخوابند بهبود حاصل نمی شود‌.
٤-اضافه وزن
بنظر می رسد کسانی که کمتر از میزان مورد نیاز می خوابند دچار نامتعادلی هورمونی می باشند که با افزایش اشتها،تمایل بیشتر برای غذاهای پر کالری، تن دادن بیشتر به تمایلات نفسانی و ناتوانی در کنترل وسوسه ها در ارتباط می باشد.درست است که هنگام بیداری کالری بیشتری می سوزانید،اما قابل مقایسه با کالری بیش از اندازه ای که هنگام خستگی مفرط سوزانده می شودنخواهد بود.
٥-ضعف بینائی
محرومیت از خواب توأم با ضعف بینائی موضعی،دوگانه و تار دیدن است.هرچه بیشتر بیدار بمانید با خطاهای بینائی بیشتری مواجه می شوید واحتمال اینکه وهم کامل را تجربه کنید بیشتر خواهدشد.
٦-بیماری قلبی
موقعی محققین عده ای را برای بیش از۸۸ ساعت بیدار نگهه داشتند فشارخون آنها افزایش یافت که زیاد تعجب آور نبود.اما حتی آنهائی که برای ۴ ساعت در شب خوابیدند هنگام مقایسه با افرادی که ۸ساعت خوابیده بودند ضربان قلب شدیدتری داشتند.غلظت پروتئین ویژه ای که علامت خطر بیماری قلبی است در کسانی که بطور کامل و یا جزئی از بی خوابی رنج می بردند نیز افزایش یافته بود.
٧-کندی عکس العمل
هنگامی که خواب کافی نداشته باشید زمان عکس العمل شما بشدت تحت تأثیر قرار می گیرد.هنگامی پژوهشگران دو تست را که نیازمند تصمیم گیری سریع بود برروی دانشجویان دانشکده افسری اجرا کردند برخی مجاز به خوابیدن بین تست هاوبرخی نیز نبودند.کسانی که خوابیده بودند مرتبه دوم عملکرد بهتر و افسرانی که نخوابیده بودند عملکرد بدتری داشتند و عکس العمل آنها کندتر شده بود.نتیجه مطالعه انجام شده بر روی قهرمانان دانشکده هم مشابه بود.
٨-عفونت
می دانید که بزرگترین اثر سیستم ایمنی بدن این است که هنگام ایجاد هر نوع زخم باز بر روی اجزای بدن همیشه از عفونت فوری آن جلوگیری می کند؟ محرومیت طولانی مدت از خواب و حتی یک شب بی خوابی می تواند به تضعیف سیستم دفاع طبیعی بدن منتهی شود.
٩-ریسک پذیری اقتصادی
هنگامی که در حال برنامه ریزی جهت انجام تغییرات در سرمایه گذاری خود هستید از وضعیت استراحت کامل خود اطمینان حاصل کنید.پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که;” یک شب محرومیت از خواب در شرایط تصمیم گیری توأم با ریسک موجب تغییر استراتژی می شودبطوریکه انسان های سالم داوطلبانه بجای دفاع در مقابل زیان به جستجوی سود بیشتر می پردازند.”
ادامه دارد
Source; Business Insider
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور