اینکه بخواهید از احساسات و خاطرات دردناک دوری کنید  طبیعی است.اما اگر سعی کنید با بیحس کردن خود خاطرات را دور کنید، در اینصورتPTSDبدتر می شود.نمی توانید بطور کامل از احساسات خود فرار کنید،آنها تحت استرس و هر وقت که از حفاظت خود ناامید می شوید ظاهر می شوند و تلاش برای چنین کاری خسته کننده است.اجتناب از بروز احساسات  در نهایت به روابط شما،توانائی عملکرد و کیفیت زندگی تان زیان می رساند.
*چرا باید برای درمان PTSDکمک بگیرید.
درمان زودتر بهتر است.اثرات PTSD ممکن است بدتر شوند.پرداختن زودتر به آنها ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن آنها در آینده کمک کند.کسب اطلاعات بیشتر راجع به اینکه چه درمان هایی موثر هستند،از کجا کمک بگیرید و چه نوع سوالاتی باید بپرسید می تواند کمک گرفتن و رسیدن به نتایج مطلوب  را آسانتر سازد.
اثرات اختلال می تواند زندگی خانواده را تغییر دهد،اثرات PTSD می تواند مسیر زندگی خانوادگی را سد کند.امکان دارد دریابید که از عزیزان خود دور می شوید،قادر به برقراری روابط دوستانه با مردم نیستید،یا آنکه اوقات تلخ و یا حتی خشن هستید.کمک گرفتن برای درمان PTSD خود می تواند به بهبود زندگی خانواده کمک کند.
PTSDمی تواند به سایر مشکلات سلامتی مربوط شود.اثرات این اختلال می تواند مشکلات سلامت بدنی را بدتر کند.برای مثال،مطالعات رابطه بین PTSDو بیماری قلبی را اثبات کرده است.کمک گرفتن برای درمان PTSD می تواند سلامت بدنی تان را نیز بهبود دهد.
*مداوا و درمان PTSD
درمان PTSD می تواند از طریق کمک جهت مواجه شدن با آسیبی که تجربه کرده اید اثرات را تسکین دهد.یک دکتر یا درمانگر شما را تشویق می کند تا احساساتی را که در حین اتفاق اصلی احساس کردید به یادآورده و پردازش کنید تا اثر قدرتمندی را که خاطره متوقف شده بر زندگی شما دارد کاهش دهد.
در حین درمان نیز به کاوش در خصوص تفکرات و احساسات خود راجع به آسیب می پردازید، احساس گناه و عدم اعتماد را رفع و رجوع می کنید،می آموزید که چگونه بر خاطرات ناخوانده غلبه کنید و مشکلاتی را که PTSD در زندگی و روابط شما ایجاد کرده است حل می کنید.
*انواع درمان های موجود برای PTSD شامل موارد ذیل هستند:
*درمان رفتاری-شناختی متمرکز بر آسیب
از طریق در معرض قرار دادن تدریجی خویش با احساسات و موقعیت هایی است که شما را به یاد آسیب می اندازد و جایگزینی تصورات غیر عقلانی و غیر طبیعی راجع به تجربه با تصویری متعادل تر است.
درمان خانوادگی می تواند به عزیزان شما کمک کند تا دریابند که چه چیزی را تجربه می کنید و کمک کنند تا مشکلات روابط خود با همدیگر بعنوان یک خانواده را رفع کنید.
گاهی اوقات دارو برای مبتلایان به PTSDجهت تسکین اثرات ثانویه افسردگی یا اضطراب استفاده می شود،اگر چه علت های PTSDرا درمان نمی کند.
بی حس کردن حرکات چشم و پردازش مجدد(EMDR)عناصر درمان رفتاری -شناختی را با حرکات چشم یا اشکال ریتم دار دیگر،تحریک سازی چپ -راست همانند ضربات دست یا صداها  ادغام می کند.این تکنیک ها برای آزاد کردن سیستم پردازش اطلاعات مغز   که بواسطه استرس شدید دچار وقفه می شود موثر هستند.
*یافتن درمان شناس برای درمان PTSD
موقع جستجو برای درمان شناس،متخصصان حرفه ای سلامت روانی را بیابید که در درمان آسیب و PTSD تخصص دارند.می توانید از دکتر خود یا سایر نجات یافته گان از آسیب برای مراجعه بپرسید،با یک کلینیک سلامت روان محلی،بیمارستان روانپزشکی یا مرکز مشاوره تماس بگیرید.
ماورای تجربه و اعتبار نامه،یافتن درمانگری مهم است که
با او احساس راحتی و امنیت کنید.به درون خود اعتماد کنید،اگر با یک درمانگر احساس مطلوبی ندارید،فرد دیگری را بیابید.برای اثر بخشی درمان نیاز است که احساس راحتی و درک شدن کنید.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور