قطع نظر از اینکه مشکلات کودکتان بواسطه یک ناتوانی یادگیری باشد یا نباشد،مداخله جهت رفع مشکل نیاز است.البته هنگامی که در بررسی مشکل دچار اشتباه هستید نمی توانید اقدام کنید.
بخاطر بسپارید که یافتن فردی  برای کمک ممکن است مستلزم صرف مقداری زمان و تلاش باشد. گاهی اوقات حتی متخصصین ناتوانی های یادگیری را با اختلال فزون بخشی نقص توجه و مشکلات رفتاری دیگر اشتباه می گیرند.امکان دارد مجبور باشید یک مقداری جستجو کنید یا نظر بیش از یک متخصص حرفه ای را جویا شوید.تا نتیجه گرفتن سعی کنید صبور بوده و بخاطر داشته باشید که همیشه جواب های روشن نمی گیرید.سعی نکنید در تلاش برای  تعیین برچسبی برای اختلال کودک خود خیلی درگیر موضوع شوید.بلکه مشکل را به حرفه ای ها بسپارید.در عوض بر گام هایی که می توانید برای کمک به  کودک خود بردارید و روش های عملی که می توانید برای رفع مشکل  اتخاذ کنید متمرکز شوید.
  *فرآیند تشخیص و آزمایش ناتوانی های یادگیری
تشخیص یک ناتوانی یادگیری یک فرآیند است.این فرآیند شامل آزمایش،گرفتن سابقه و مشاهده توسط یک متخصص آموزش دیده است.یافتن مرجعی قابل اطمینان برای مراجعه مهم است.با مدرسه کودک آغاز کنید اگر آنها قادر به کمک نباشند،از شرکت بیمه،دکتر یا دوستان خود و خانواده ای  درخواست کمک کنید که تجربه موفقیت آمیز  مقابله با ناتوانی های یادگیری را دارد.
انواع متخصصینی که ممکن است قادر به آزمایش و تشخیص ناتوانی های یادگیری باشند عبارتند از:
روانشناسان بالینی
روانشناسان مدرسه
روانپزشک کودک
روانشناسان تحصیلی
روانشناسان رشد
روانشناس عصب شناسی
روان سنج
درمانگر کار درمانی(آزمایشات اختلالات حسی که می تواند به مشکلات یادگیری منتهی شود.)
درمانگر زبان و گقتار
گاهی اوقات چندین متخصص حرفه ای برای بدست آوردن یک تشخیص دقیق خدماتی را بصورت تیمی با هم هماهنگ می کنند.آنها ممکن است از معلمان کودک تقاضای اطلاعات کنند.سپس می توان برای خدمات تحصیلی ویژه یا درمان زبان-گفتار درون سیستم مدرسه توصیه هایی کرد.
اگر مدرسه عمومی مشکل را رفع نمی کند،یک مدرسه غیر عمومی که در درمان ناتوانی های یادگیری ویژه است گزینه خوبی است.برای فهرستی از مدارس غیر عمومی به وب سایت آموزش و پرورش استان خود مراجعه کنید.
*یکپارچگی،ترتیب گذاری و انتزاع :اصطلاحات فنی برای چگونگی کارکرد مغز هستند.
متخصص حرفه ای اختلالات یادگیری باید به اهمیت یکپارچگی برای یادگیری استناد کند.یکپارچگی به فهم اطلاعات داده شده به مغز اشاره می کند و دارای سه مرحله است:ترتیب گذاری، به معنای چینش اطلاعات با ترتیب درست است؛انتزاع،ملموس کردن و معنا بخشیدن به اطلاعات است؛و سازماندهی ، توانائی مغز برای استفاده از اطلاعات به منظور شکل گیری تفکرات کامل است.
هر کدام از این سه مرحله مهم هستند و کودک ممکن است نقاط ضعفی در یکی از این مراحل داشته باشد که موجب اشکال در یادگیری می شود.برای مثال ،در ریاضی ترتیب گذاری(توانایی برای مرتب کردن اطلاعات)برای یادگیری شمارش یا ضرب(و نیز آموختن الفبا یا ماههای سال)مهم است.بطور مشابه،انتزاع و سازماندهی بخش های مهم توانایی ها و مهارت های آموزشی بیشماری هستند.اگر یک فعالیت مغزی معین بطور درست اتفاق نیفتد ،مانعی برای یادگیری بوجود می آورد.
*کمک گرفتن برای کودکان دارای ناتوانی های یادگیری
در خصوص اختلالات یادگیری همیشه اطلاع از اینکه چه کاری انجام دهید و از کجا کمک بگیرید آسان نیست.البته مراجعه به متخصصینی که می توانند مشکل را دقیق تشخیص دهند مهم است.
بعلاوه باید با مدرسه کودک خود برای سازگاری او با محیط و گرفتن کمک تحصیلی تخصصی کار کنید.اما نقش خود را نادیده نگیرید.شما کودک خود را بهتر از هر کس دیگری می شناسید،بنابراین در بررسی گزینه های خود ،آموختن راجع به خدمات و درمان های نوین و سرپرستی برنامه تحصیلی کودک خویش مقدم بوده و بیشترین فعالیت را داشته باشید.
 ادامه دارد
 منیع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور