*سایراختلالاتی که یادگیری را مشکل می سازند
وقوع اشکال در مدرسه همیشه از ناتوانی یادگیری ناشی نمی شود.
اضطراب،افسردگی،وقایع استرس زا،آسیب احساسی و دیگر شرایط اثر گذار بر تمرکز نیز یادگیری را بیش از یک چالش می سازند.
اختلال فزونکاری نقص توجه( ADHD) و اوتیسم گاهی اوقات هم زمان رخ می دهند یا با ناتوانی های یادگیری اشتباه گرفته می شوند.
*اختلال فزونکاری نقص توجه در حالیکه بعنوان یک ناتوانی یادگیری منظور نمی شود،اما بی شک می تواند در یادگیری اختلال ایجاد کند.کودکان مبتلا به این اختلال برای ساکت نشستن،در حال تمرکز ماندن،پیروی از دستورات،سازمان یافته و منظم نشستن و تکمیل تکالیف مشکلاتی دارند.
*اوتیسم،دچار زحمت شدن در یادگیری خوب مهارت های تحصیلی می تواند ریشه در اختلالات رشد فراگیر مانند او تیسم و سندرم آسپرگر( اوتیسم با عملکرد زیاد نیز نامیده می شود)داشته باشد.کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم ممکن است در ارتباطات،خواندن زبان بدن،آموختن مهارت های اساسی،دوست یابی و برقراری تماس چشمی دچار مشکل باشند.
*امید به رفع ناتوانی های یادگیری:مغز می تواند تغییر کند
چگونه درک مغز به یک اختلال یادگیری کمک می کند؟
استفاده از یک قیاس  با شبکه تلفن،سیم کشی معیوب درون مغز خطوط نرمال ارتباطی را مختل و مغز را برای پردازش آسان اطلاعات دچار مشکل می سازد.
اگر خطوط تلفن در ناحیه معینی از شهر مشکل داشته باشند،شرکت تلفن باید چنین اشکالی را با سیم کشی مجدد اتصالات رفع کند.بطور مشابه،تحت شرایط یادگیری درست،مغز با تشکیل اتصالات عصبی توانائی سازماندهی مجدد خود را دارد.این اتصالات جدید مهارت هایی مانند خواندن و نوشتن را که با استفاده از اتصالات قدیم دچار مشکل بودند تسهیل می کنند.
علم پیشرفت های عظیمی در خصوص پی بردن به کارکرد درون مغز داشته است، کشف علمی مهمی که برای اختلالات و ناتوانی های یادگیری امیدوار کننده است "شکل پذیری عصبی "نامیده می شود‌.شکل پذیری عصبی به ماهیت مغز یعنی قابلیت مادام العمر آن برای تغییر گفته می شود.مغز طی تمام دوران عمر در واکنش به یادگیری و تجربه  قادر به تشکیل اتصالات و نیز تولید سلول های مغزی جدید است.
این دانش به درمان های نوین پیشگامانه ای برای ناتوانی های یادگیری منتهی شده است که از امتیاز توانائی مغز برای تغییر بهره گرفته اند.
برنامه های ابداعی،همانند برنامه Arrowsmithاز تمرینات  استراتژیک مغز برای شناسایی و تقویت نواحی شناختی ضعیف استفاده می کند.برای مثال ،برای کودکانی که مشکل تمایز بین صداهای مختلف در یک کلمه را دارند برنامه های یادگیری کامپیوتری جدیدی وجود دارد که صداها را کند می کنند بطوریکه کودکان می توانند آنها را بفهمند و بتدریج سرعت درک خودشان را افزایش دهند.
این کشفیات راجع به شکل پذیری عصبی همه دانش آموزان با اختلالات یادگیری را امیدوار می سازد،تحقیق بیشتر ممکن است به درمان های جدید اضافی نیز منتهی شود که بجای عرضه ساده استراتژی های مغلوب سازی به منظور جبران سازی  برای نقاط ضعف،دلایل واقعی ناتوانی های یادگیری را هدف می گیرند. 
*تشخیص و تست اختلالات و ناتوانی های یادگیری
همچنانکه قبلا" آموخته اید،تشخیص یک ناتوانی یادگیری همیشه آسان نیست‌.حتی اگر علائم بنظر روشن باشند فرض را بر این نگذارید که مشکل کودک خود را می دانید.آزمایش و ارزیابی کودک توسط یک متخصص حرفه ای با صلاحیت حائز اهمیت است‌. باید به غریزه خود اعتماد کنید.اگر فکر می کنید اشکالی وجود دارد ،به ندای درون گوش کنید.اگر فکر می کنید که معلم یا دکتری در حال حداقل کردن دغدغه شما است ،نظر دیگری را جویا شوید.
در صورتیکه کودکتان در حال کشمکش است، اجازه ندهید هر کسی به شما بگوید "صبور باشید،به مشکل پی می برید."یا "در این خصوص نگران نباشید."
ادامه دارد
 منیع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور