علائم ناتوانی یادگیری زبان نوشتنی حول و حوش عمل نوشتن می چرخد.آنها در برگیرنده مشکلاتی در ارتباط با موارد ذیل هستند:
آراستگی و یکپارچگی نوشتن
رونویسی دقیق کلمات و حروف
انسجام و پیوستگی املا
ارتباط و سازماندهی نوشتن
*سایر انواع ناتوانی ها و اختلالات یادگیری
خواندن،نوشتن و ریاضی تنها مهارت هایی نیستند که متاثر از اختلالات یادگیری هستند.سایر انواع ناتوانی های یادگیری شامل اشکالاتی در ارتباط با مهارت های کنشگر(حرکت و هماهنگی)،فهم زبان گفتاری،تمایز بین اصوات و تفسیر اطلاعات بصری است.
*ناتوانی های یادگیری در مهارت های کنشگر(کنش پریشی)
اشکال کنشگری به مشکلاتی در ارتباط با حرکت و هماهنگی  که خواه مربوط به مهارت های کنشگر ظریف (بریدن،نوشتن)یا مهارت های کنشگر زمخت(دویدن،پریدن) باشد اشاره می کند.
 ناتوانی کنشگر گاهی اوقات به یک فعالیت"خروجی" نسبت داده می شود که به خروجی اطلاعات از مغز مربوط می شود.به منظور دویدن،پریدن،نوشتن یا بریدن چیزی باید مغز قادر به ارتباط با اجزای ضروری بدن جهت تکمیل عمل باشد.
علائمی که ممکن است نشانه مبتلا بودن کودکتان به یک ناتوانی در زمینه هماهنگی کنشگری است شامل مشکلات مربوط به توانائی های فیزیکی است که مستلزم هماهنگی دست-چشم هستند بعنوان نمونه می توان به توانایی نگهداشتن یک مداد در دست یا بستن دکمه های یک پیراهن اشاره کرد.
*ناتوانی های یادگیری در حوزه زبان(زبان پریشی)
ناتوانائی های یادگیری ارتباطات و زبان شامل توانائی برای درک یا تولید زبان شفاهی است.زبان نیز بعنوان یک فعالیت خروجی قلمداد می شود زیرا نیازمند سازماندهی تفکرات در مغز و فراخواندن کلمات درست برای توضیح کلامی موضوع یا ارتباط با شخص دیگری است.
علائم یک اختلال یادگیری در حوزه  زبان شامل مشکلاتی در ارتباط با مهارت های زبان شفاهی مانند توانائی بازگوئی مجدد یک داستان، روانی کلام،و همینطور توانائی درک معنای کلمات ،اجزای یک گفتار،دستورات و غیره است.
*مشکلات پردازش دیداری و شنیداری : اهمیت گوش ها و چشم ها
چشم ها و گوش ها اسباب اولیه تحویل اطلاعات به مغز یعنی پروسه ای هستند که گاهی اوقات "ورودی"نامیده می شود.اگر چشم ها یا گوش ها بدرستی کار نکنند‌،یادگیری می تواند رنج آور باشد.
*اختلال پردازش شنوایی،حرفه ای ها ممکن است به توانائی برای شنیدن خوب بعنوان "مهارت های پردازش شنوایی"یا"زبان شنوا"اشاره کنند.توانائی برای شنیدن درست تا حد زیادی بر توانائی خواندن،نوشتن و هجی کردن تاثیر می گذارد. ناتوانی تمایز بین اختلافات ظریف در صدا یا شنیدن صداها در سرعت نادرست موجب بروز اشکال در بیان کلمات و درک مفاهیم اساسی خواندن و نوشتن می شود.
اختلال پردازش دیداری،مشکلات در  حوزه درک دیداری شامل ندیدن اختلافات ظریف در شکل ها،معکوس کردن حروف یا اعداد،از قلم انداختن کلمات،از قلم انداختن خطوط،درک نادرست از عمق یا فاصله،یا مشکل در هماهنگ سازی چشم و دست هستند.
حرفه ای ها ممکن است به کار چشم ها بعنوان"پردازش دیداری"بنگرند.درک دیداری می تواند بر مهارت های کنشگر ظریف و زمخت،خواندن،درک مطلب و ریاضی اثر بگذارد.
*انواع ناتوانی های عمومی یادگیری
خوانش پریشی(بدخوانی)،مشکل در حوزه خواندن
مشکلات خواندن،نوشتن،هجی کردن،صحبت کردن
محاسبه پریشی،مشکل در حوزه ریاضی
مشکلات انجام مسائل ریاضی،درک زمان،استفاده از پول
نوشتار پریشی،مشکل در حوزه نوشتن
مشکل داشتن با دستخط،هجی کردن،سازماندهی ایده ها
کنش پریشی(اختلال یکپارچگی حسی)،مشکل داشتن با مهارت های کنشگر ظریف
مشکلات مربوط به هماهنگی دست،بالانس،چالاکی دستی
زبان پریشی،مشکلات حوزه زبان
مشکل درک زبان گفتاری،درک مطلب ضعیف هنگام خواندن
اختلال پردازش شنیداری،اشکال در شنیدن اختلافات بین صداها
مشکلات خواندن،درک مطلب،زبان
اختلال پردازش دیداری،اشکال در تفسیر اطلاعات دیداری
اشکال در خواندن،ریاضی،نقشه ها،نمودارها،علائم ،تصاویر
ادامه دارد
 منیع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور