اختلال دو قطبی یا افسردگی
سوء استعمال مواد مخدر
اختلالات خورد و خوراک
اختلالات اضطراب و پریشانی
هنگامی که اختلال شخصیتی مرزی بطور موفقیت آمیز درمان شود، اختلالات دیگر نیز اغلب بهبود می یابند.اما عکس آن همیشه درست نیست.برای مثال،امکان دارد بطور موفقیت آمیز علائم افسردگی را درمان کنید ولی هنوز با اختلال شخصیتی مرزی دست و پنجه نرم کنید‌.
*دلایل و امیدها
اکثر  متخصصین حرفه ای حوزه سلامت روان بر این باورند که علت بروز اختلال شخصیتی مرزی ترکیبی از فاکتورهای زیستی درونی یا ارثی و نیز فاکتورهای محیطی خارجی همانند تجارب آسیب زای دوران بچگی است‌.
*تفاوت های مغز
در مغز فرد مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی اتفاقات خیلی پیچیده ای رخ می دهد که پژوهشگران هنوز به مفهوم همه آنها پی نبرده اند.اما در اصل،اگر به اختلال شخصیتی مرزی مبتلا باشید مغزتان در وضعیت هوشیاری بالایی قرار دارد. اتفاقات نسبت به سایر افراد برای شما  ترسناک تر و استرس زا تر هستند.
مکانیزم سویچ جنگ یا گریز  مغزتان به سهولت عمل می کند،هنگامی که این سویچ وصل می شود،کنترل مغز عقلی را بدست می گیرد و همیشه غرایز بقای بدوی را بی توجه به تناسب با موقعیت موجود تحریک می کند.درنتیجه ممکن است شرایط بطریقی بنظر آید که هیچ کاری برای انجام دادن وجود نداشته باشد.
پس اگر مغزتان متفاوت است چه کاری می توانید انجام دهید؟اما حقیقت آن است که مغزتان را می توانید تغییر دهید.هر زمانی که جهت غلبه بر مشکل واکنشی از خود بروز می دهید یا تکنیک خود تسکینی جدیدی را تمرین می کنید   یک گذرگاه عصبی خلق می کنید.برخی درمان ها همانند مدیتیشن متفکرانه حتی می توانند موجب رشد  ماده مغز شوند.
هر چه بیشتر تمرین کنید،این گذرگاهها قویتر و اتوماتیک تر می شوند.بنابراین از تلاش دست برندارید!با گذر زمان  توام با تلاش و کار سخت می توانید روشی را که فکر ،احساس یا عمل می کنید تغییر دهید.
 *برچسب و اختلالات شخصیتی
موقعی که روانشناسان راجع به "شخصیت"گفتگو می کنند به الگوهای تفکر،احساس و رفتاری استناد می کنند که هر یک از ما را منحصر بفرد می سازند.هیچ فردی دقیقا" در تمام اوقات یکسان عمل نمی کند اما تمایل داریم که تعامل کرده و با دنیا به روش های نسبتا" پایداری درگیر شویم.به این دلیل است که چرا افراد اغلب بصورت "خجالتی"،برونگرا و اجتماعی"،"ترسو و وسواسی"،"عاشق سرگرمی" و غیره توصیف می شوند.این ها جوهر شخصیت هستند.
چون شخصیت بطور خیلی طبیعی در ارتباط با هویت است،لذا با اصطلاح"اختلال شخصیت"ممکن است احساسی شبیه وجود اشکال در تصور اینکه چه کسی هستید داشته باشید.اما اختلال شخصیتی قضاوتی در خصوص منش و شخصیت نیست.بلکه در اصطلاحات بالینی،اختلال شخصیت به معنای آن است که الگوی ارتباط شما با دنیا بطور معنا داری متفاوت از نرم است.(به عبارت دیگر،به روش هایی که اکثر مردم انتظار دارند عمل نمی کنید.)این وضعیت در خیلی از حوزه های زندگی همانند روابط،حرفه و احساسات تان نسبت به خود و دیگران مشکلات پایداری بوجود می آورد.اما از همه مهم تر اینکه این الگوها می توانند تغییر کنند!
توصیه های کمک به خویشتن:۳توصیه کلیدی برای غلبه بر اختلال شخصیتی مرزی
طوفان احساسی را آرام کنید.
بیاموزید که محرک های ضربه ای و ناگهانی  را کنترل و اضطراب  و تشویش را تحمل کنید.
مهارت های میان فردی خود را بهبود دهید
ادامه دارد
 منیع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور