*۹علائم اختلال شخصیتی مرزی
۱-ترس از رها کردن،افراد مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی اغلب از رها شدن و تنها ماندن وحشت دارند.حتی موضوع بی ضرری مانند دیر برگشتن عزیزی از سر کار یا دور شدن برای تعطیلات آخر هفته ممکن است ترس شدید آنها را تحریک کند.چنین ترسی می تواند انگیزه ای برای اقدامات دلواپسانه جهت نگهداشتن آن فرد در کنار خود باشد.امکان دارد خواهش کنید،به پای او بیفتید،شروع به مشاجره کنید،تحرکات فرد محبوب را ردیابی کنید یا حتی بصورت فیزیکی مانع از رفتن فرد شوید.متاسفانه،اینگونه رفتارها احتمال دارد برای جلوگیری از دور شدن آن فرد اثر متضاد داشته باشند.
۲-روابط ناپایدار،افراد مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی تمایل به داشتن روابط شدید و زودگذر دارند.ممکن است سریع عاشق شوند،با این باور که هر شخص جدیدی حس کامل بودن به آنها می دهد.روابط آنها بدون از هیچ زمینه میانه ای  بنظر کامل و یا ناگوار هستند.عاشقان،دوستان یا اعضای خانواده چنین فردی ممکن است بواسطه نوسانات سریع از ایده ال گرایی به بی ارزشی،خشم و تنفراحساس شکستگی احساسی کنند.
 ۳-ابهام یا تغییر خود تصوری،موقعی که اختلال شخصیتی مرزی دارید،بطور نمونه حس تان نسبت به خویشتن ناپایدار است.گاهی اوقات ممکن است راجع به خودتان احساس خوبی داشته باشید،اما گاهی اوقات از خودتان متنفرید،یا حتی خود را  بصورت فردی شریر می نگرید.احتمالا" یک ایده روشن در خصوص اینکه چه کسی هستید و از زندگی چه می خواهید ندارید.بعنوان یک نتیجه،غالبا" ممکن است شغل ،دوستان معشوقان،مذهب ،ارزش ها ،اهداف یا حتی هویت جنسی خود را تغییر دهید.
۴-رفتارهای خود تخریبی و بی باکانه،اگر اختلال شخصیتی مرزی دارید،امکان دارد به رفتارهای مضر و احساسی روی آوری بویژه موقعی که ناراحت و مضطرب هستید.ممکن است با بی پروایی بیش از میزان استطاعت خود پول خرج کنید،میگساری کنید،بی باکانه رانندگی کنید،درگیر سکس خطرناک شوید، در مصرف الکل یا مواد مخدر زیاده روی می کنید.این رفتارهای پرخطر شاید در لحظه حال کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید ،اما در طولانی مدت به شما و اطرافیانتان زیان می رسانند.
۵-خود آزاری،رفتارهای خودکشی گرایانه و خودآزاری عمدی در افراد مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی عمومیت دارند.رفتار خودکشی گرایانه شامل فکر کردن راجع به خودکشی،ژست ها یا تهدیدهای خودکشی یا بطور واقعی اقدام به خودکشی است‌‌.
خود آزاری شامل تلاش های دیگری است که فرد بدون از اینکه قصد خودکشی داشته باشد  به خود آزار می رساند.شکل های عمومی خود آزاری شامل بریدن عضو و سوزاندن است.
۶-نوسانات احساسی خیلی زیاد،حال و حوصله و احساسات ناپایدار با اختلال شخصیتی مرزی عمومیت دارند.یک لحظه ممکن است احساس شادی کنید و لحظه بعد دلسرد  شوید.موارد جزئی که برای سایر مردم اهمیتی ندارند می توانند فرد را به یک سقوط احساسی بکشانند. نوسانات حال و حوصله شدید هستند،اما تمایل دارند که نسبتا" سریع بگذرند(برخلاف نوسانات احساسی مربوط به اختلال افسردگی یا دو قطبی)اینگونه نوسانات  معمولا" فقط چند دقیقه یا چند ساعت ادامه می یابند.
۷-احساسات مزمن بیهودگی و پوچی،افراد با اختلال شخصیتی مرزی اغلب از احساس پوچی می گویند؛گویی درون آنها حفره ای وجود دارد.در وضعیت خیلی شدید،ممکن است احساس کنند "هیچ کس"یا "هیچ چیزی"نیستند.‌
چنین احساسی ناخوشایند است،بنابراین امکان دارد سعی کنند که این احساس  بیهودگی را با چیزهایی شبیه مواد مخدر ،غذا یا سکس پر کنند.اما احساسات هیچی و بی ارزشی بدرستی رضایت بخش است.
۸-خشم انفجاری،اگر اختلال شخصیتی مرزی دارید،ممکن است با خشم شدید و خلق و خوی گذرا در کشمکش باشید.همچنین ممکن است مشکل کنترل خشم  خود را داشته باشید فریاد بزنید،چیزها را پرتاب کنید یا بطور کلی با فرو خوردن خشم به تحلیل روید.مهم است توجه داشته باشید که این خشم همیشه به سمت بیرون نیست‌.ممکن است زمان خیلی زیادی صرف احساس خشم نسبت به خودتان کنید.
۹-احساس بدگمانی یا بیگانگی نسبت به واقعیت،افراد مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی اغلب با بدگمانی و سوء ظن  راجع به انگیزه های دیگران در کشمکش هستند.موقعی تحت فشار هستند،ممکن است حتی ارتباط با واقعیت را از دست بدهند که تجربه ای معروف به جدایی و از هم گسیختگی است. امکان دارد احساس تیره و تار بودن و بی هوشی را تجربه کرده یا احساس کنند که گویی از بدن خود خارج شده اند.
*اختلالات عمومی توام با اختلال شخصیتی مرزی
اختلال شخصیتی مرزی بندرت بطور مجزا تشخیص داده می شود.اختلالات عمومی که همراه آن بروز می کنند بشرح ذیل هستند:
ادامه دارد
 منیع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور