اگر به اختلال شخصیتی مرزی مبتلا هستید،احساس می کنید که هر چیزی  اعم از روابط،خلق و خو،تفکر،رفتار حتی هویت تان  ناپایدار است.امید خود را از دست ندهید،زیرا این راهنما برای علائم،درمان و بهبودی می تواند کمک کند.
 اختلال شخصیتی مرزی چیست؟
اگر به این اختلال مبتلاباشید،احتمالا"نه فقط بخاطر احساسات یا روابط ناپایدار،بلکه همچنین بواسطه تزلزل در درک اینکه چه کسی هستید احساسی مشابه نشستن در چرخ و فلک  خواهید داشت.خود تصوری،اهداف و حتی تمایلات یا عدم تمایلات ممکن  است بطور مکرر به روش هایی تغییر کنند که احساس گیجی و ابهام کنید.
 افراد مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی تمایل به حساسیت خیلی زیاد دارند.برخی آن را مشابه برخورداری از یک پایانه عصبی آشکار توصیف می کنند.چیزهای جزئی می تواند واکنش های شدید خلق کند.بمحض اینکه مضطرب و ناراحت شدید، آرام شدن مشکل است.درک اینکه چگونه  این ناپایداری و ناتوانی احساسی برای خود تسکینی می تواند به پریشانی در رابطه و رفتار تکانشی و حتی بی باکانه منتهی شود آسان است.هنگامی که در وسط احساسات زجر آور گرفتار شوید،قادر به تفکر روشن و کنترل احساسات خود نیستید.امکان دارد حرف های رنجش آور بزنید و به روش های نامناسب یا خطرناک ابراز وجود کنید بطوریکه پس از آن مجبور به احساس گناه و شرمساری می شوید.سیکل دردناکی است که می توانید احساس کنید فرار از آن غیر ممکن است،اما چنین نیست.روش های موثری برای درمان اختلال شخصیتی مرزی و نیز مهارت های توانمند سازی جهت غلبه بر این اختلال وجود دارند که می توانند کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید و دوباره افکار،احساسات و کردار و رفتار خود را کنترل کنید.
*درمان پذیر بودن اختلال شخصیتی مرزی
در گذشته خیلی از حرفه ای های حوزه سلامت روان دریافتند که درمان اختلال شخصیتی مرزی مشکل است،بنابراین نتیجه گرفتند که در این ارتباط کار کمی می توان انجام داد.ولی اکنون می دانیم که این اختلال قابل درمان است.در حقیقت،پیش بینی بهبودی طولانی مدت  اختلال شخصیتی مرزی بهتر از اختلالات دو قطبی و افسردگی است.لکن نیازمند یک روش تخصصی است.حرف آخر اینکه اکثر مبتلایان به اختلال شخصیتی مرزی می توانند خوب شوند و با پشتیبانی و درمان های درست نسبتا" سریع بهبود می یابند.
  بهبودی با توقف الگوهای نادرست و غیر معمول تفکر،احساس و رفتاری که موجب اضطراب و پریشانی می شود حاصل می گردد.تغییر عادات مادام العمر آسان نیست.
گرایش به درنگ،تفکر و سپس رفتار به روش های جدید در ابتدا بنظر غیر طبیعی و ناخوشایند است اما با گذر زمان در وجودتان عادات جدیدی شکل می گیرد که به حفظ تعادل احساسی و تحت کنترل در آوردن احساسات کمک می کنند.
  *شناسایی اختلال شخصیتی مرزی
آیا با شرایط روحی  ذیل شناخته می شوید؟
اغلب احساس پوچی می کنم.
احساساتم خیلی سریع تغییر می کنند،و اغلب خشم ،غم و اضطراب را تجربه می کنم.
 بطور پیوسته هراس دارم که سرپرستانم مرا رها یا ترک کنند.
عمده روابط رمانتیک خودم را بصورت شدید ،اما ناپایدار توصیف می کنم.
روش احساسم نسبت به افراد درون زندگی ام  می تواند بطور اساسی از لحظه ای به لحظه دیگر تغییر کند و همیشه علت آن را درک نمی کنم.
 به رانندگی با بی باکی ،سکس ناسالم،میگساری واستعمال  مواد مخدر مبادرت کرده  یا بر لذت بردن از ولخرجی اصرار می کنم در حالیکه می دانم خطرناک یا ناسالم هستند.
سعی کرده ام به خودم زیان برسانم،سابقه خود آزاری مانند برش عضو و خودکشی خطرناک داشته ام.
هنگامی که در رابطه ای احساس عدم اطمینان می کنم برای  نزدیک نگهداشتن طرف دیگر تمایل به ابراز خشم یا تحرکات غیر محتاطانه دارم.
اگر با چند مورد از این موارد شناخته می شوید،امکان دارد از اختلال شخصیتی مرزی رنج ببرید‌.البته،نیاز است که اختلال را یک متخصص حرفه ای سلامت روان بطور رسمی تشخیص دهد،چون اختلال شخصیتی مرزی می تواند بسادگی با سایر اختلالات اشتباه گرفته شود.اما حتی بدون از تشخیص،امکان دارد در این مقاله توصیه هایی برای کمک به خویش جهت تسکین طوفان احساسی درون و آموختن  کنترل انگیزه های خود آزاری بیابید.
 *علائم و نشانه ها
اختلال شخصیتی مرزی به روش های خیلی متفاوتی بروز می کند،اما حرفه ای های  حوزه سلامت روان  با اهداف تشخیصی  علائم اختلال را به نه گروه عمده طبقه بندی می کنند.برای اینکه مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی تشخیص داده شوید باید حداقل پنج مورد از این علائم را داشته باشید.
بعلاوه،علائم باید دوام  داشته باشند(معمولا" از نوجوانی شروع می شوند)و خیلی ازحوزه های زندگی را تحت تاثیر قرار می دهند.
ادامه دارد
 منیع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور