۳اقدام مداخله ای که از مرگ های قلبی-عروقی پیشگیری می کنند.
هر ساله میلیون ها نفر بر اثر بیماری های غیر مسری که برخی از عمومی ترین آنها  بیماری های قلبی-عروقی هستند بصورت زودهنگام  می میرند .
تحقیق جدید از دانشگاه هاروارد بیانگر آن است که سه اقدام تست و ارزیابی شده  در صورتیکه از طریق اعمال سیاست های جهانی صورت گیرند می توانند از خیلی  مرگ های قلبی-عروقی پیشگیری کنند.
 طی دهه های آینده سه اقدام مداخله ای جهانی از میلیون ها مرگ پیشگیری می کند.
مطابق با اعلان سازمان سلامت جهانی(WHO)هر ساله ۱۷.۹میلیون نفر در سراسر دنیا بواسطه بیماری قلبی-عروقی می میرند که طبق تخمین این میزان ۳۱درصد مرگ و میرهای جهانی سالیانه می باشد.
سازمان سلامت جهانی یادآوری می کند که حملات  قلبی و سکته ها عامل ۸۵درصد این مرگ ها است.
در تحقیق جدیدی،پژوهشگران دانشگاه  هاروارد به کاوش دقیق  در مورد ۳ اقدام معروف و بررسی شده ای پرداختند که پتانسیل پیشگیری از وقوع تعداد قابل ملاحظه ای از این مرگ ها در سطح جهانی را دارند.
بطورویژه تر،محققین هاروارد تخمین می زنند که ۳اقدام سلامت عمومی ترکیبی می تواند تا بیش از ۲۵ سال عمر ۹۴میلیون نفر را از سال ۲۰۱۵تا۲۰۴۰افزایش دهد.لکن،تیم تحقیق یادآوری می کند که برای محقق کردن این هدف خیلی قابل حصول،سیاستمداران سراسر دنیا باید متعهد به اجرای اقدامات توصیه شده باشند.
مولف برجسته تحقیق که استادیار سلامت جهانی هاروارد هست می گوید،"تمرکز منابع ما بر ترکیب این سه اقدام می تواند اثر بالقوه عظیمی تا سال ۲۰۴۰داشته باشد."
یافته های تحقیق طی مقاله تحقیقی در مجله "گردش خون"منتشر گردید.
این ها اهداف واقعی هستند.محققین در تحلیل خود از اطلاعات  سطوح متوسط فشار خون،و همینطور سدیم(نمک)و مصرف چربی ترانس در جمعیت هایی از کشورهای مختلف استفاده کردند.
آنها از طریق ممیزی های سلامت جمعیت و برآورد هایی در سطح کشور،با بررسی اطلاعات و تخمین ها برای دوره ۲۵ ساله از ۲۰۱۵تا۲۰۴۰به اطلاعات دسترسی یافتند.
 تیم تحقیقاتی دریافت که سه "اقدام معروف" یعنی:پایین آوردن فشار خون،کاهش مصرف سدیم،و حذف چربی ترانس از رژیم غذایی فرد می تواند  اثر سودمندی در ارتباط با پیشگیری از مرگ زود رس ناشی از اتفاقات ناشی از عوارض قلبی-عروقی داشته باشد.
محققین بر این باورند که تقویت دسترسی به درمان  فشار خون بالا تا ۷۰درصد جمعیت دنیا طبق تخمین ۳۹.۴میلیون نفر را می تواند نجات دهد.همچنین برآورد می کنند که کاهش مصرف نمک  تا ۳۰درصد می تواند بطور تقریبی از مرگ ۴۰میلیون نفر جلوگیری کند،و کاهش فشار خون نیز در جمعیت نقاط مختلف دنیا همین حکم را دارد. این توضیح محققین مهم است چون فشار خون بالا عامل خطرناک خیلی مهمی جهت ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی است.
سرانجام،یادآوری می کنند که قطع مصرف چربی ترانس که در خیلی از محصولات فس فود وجود دارد و می تواند سلامت قلب -عروقی را در معرض خطر قرار دهد مطابق با تحقیق جدید می تواند به طولانی شدن عمر ۱۴.۸میلیون نفر منتهی گردد.
تیم تحقیق یادآوری می کنند که از بیش از نصف تمام مرگ های زود رس با این اقدامات پیشگیری می شود،بعلاوه دو سوم مرگ ها که بیشتر در مردان اتفاق می افتند قبل از سن ۷۰سالگی به تاخیر می افتند.باید برای عملی سازی این اقدامات تعهدی جهانی وجود داشته باشد.برخی مناطق جهان از جمله آسیای شرقی،اقیانوسیه،جنوب آسیا و برخی کشورهای آفریقایی بیشترین بهره را از این اقدامات کسب می کنند.
محققین در مقاله تحقیقی خود نوشتند که ،"بطور کلی،این تحقیق بیانگر آن است که این اقدامات پتانسیل عظیمی برای نجات جان ها دارند.لکن افزایش میزان عملی سازی این اقدامات برای جمعیت جهان چالش عظیمی است."
کشورهای سراسر دنیا باید منابع اضافی برای مقابله با فشار خون بالا(کاهش فشار خون)اختصاص دهند،به ترویج آموزش در خصوص خطرات مربوط به مصرف خیلی زیاد سدیم بپردازند و خط مشی های سلامتی خود را به روز کرده و خط مشی های جدید و بهتری تدوین و دنبال کنند.
پژوهشگران تاکید می کنند که این اهداف بطور کلی قابل حصول هستند.
 قبلا" برنامه های دیگری این موضوع را اثبات کرده است.پزشکی در کالیفرنیای شمالی طی سال های ۲۰۰۱تا۲۰۱۳کنترل فشار خون را تا ۹۰درصد میان بیماران خود افزایش داد.این ها اهداف واقعی هستند که قابل حصول بودن آنها در مقیاس های کوچکتر به اثبات رسیده است.ولی نیاز به تعهد جهت افزایش عملی سازی برنامه ها  در سطح جهان جهت حصول به آنها هستیم.
   (Source: Medical News Today)
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور