سیگار  می تواند اثرات خیلی مضری بر روی بدن داشته باشد.برخی از این اثرات می تواند به عواقبی منتهی گردد که زندگی فرد را تهدید می کنند.
در حقیقت ،مطابق با اعلام مراکز کنترل و پیشگیری بیماری،سیگار  خطر مردن بواسطه همه علت ها،و نه فقط آنهایی را درپی دارد که در ارتباط با استعمال دخانیات هستند.
سیگار بر سیستم تنفسی،سیستم گردش خون،سیستم مولد(تناسلی)،پوست و چشم ها تاثیر گذاشته و خطر خیلی از سرطان های مختلف را افزایش می دهد.
در این مقاله،به بررسی ده اثر احتمالی سیگارمی پرداریم.
۱-زیان رساندن به ریه(شش)
سیگار بر سلامت شش تاثیرمی گذارد زیرا یک شخص نه فقط نیکوتین بلکه مواد شیمیایی اضافی نیز استنشاق می کند.
سیگارها عامل افزایش اساسی خطر ابتلای به بیماری سرطان شش می باشند.این خطر برای مردان ۲۵برابر و برای زنان ۲۵.۷برابر بیشتر است.
بنا به گزارش مرکز کنترل بیماری تقریبا" ۹مورد از ۱۰مورد مرگ ناشی  از سرطان شش در ارتباط با سیگار  هستند.
سیگار همچنین خطر بزرگتر ابتلا و مردن ناشی از اختلال انسداد ریوی مزمن را در پی دارد.درحقیقت،گزارش انجمن شش آمریکا گزارش می کند که سیگار  موجب ۸۰درصد مرگ های ناشی ازاختلال انسداد ریوی مزمن است.سیگارها همچنین در ارتباط با ابتلای به نفخ و برونشیت های مزمن هستند. آنها همچنین موجب  آغاز یک حمله آسمی یا بدتر شدن آن می شوند.
۲-بیماری قلبی
سیگار می تواند به قلب،رگ های خونی و سلول های خون زیان برساند.مواد شیمیایی و قیر درون سیگارها می توانند خطر تصلب شریان که تشکیل پلاک در رگ های خونی است را افزایش دهند.این پروسه شکل گیری پلاک جریان خون را محدود و می تواند به انسداد خطرناک منتهی گردد.
سیگار کشیدن همچنین خطر بیماری شاهرگ پیرامونی را افزایش می دهد،که موقعی شاهرگ ها به بازوها و پاها شروع به باریک شدن کرده و در نتیجه  جریان خون محدود می شود بروز می کند‌.
تحقیق نشان می دهد که بین سیگار و ابتلای به بیماری شاهرگ پیرامونی ارتباط مستقیمی وجود دارد.حتی کسانی که قبلا" سیگار می کشیدند نسبت به کسانی که هرگز نکشیده بودند با خطر بزرگتری مواجه بودند.
بیماری شاهرگ پیرامونی خطر ابتلای به بیماری های ذیل را افزایش می دهد؛
۱-لخته های خون
۲-ورم گلو،یا درد سینه
۳-سکته
۴-حمله قلبی
              ۳-مشکلات باروری
سیگار  می تواند به سیستم مولد(باروری)زنان زیان برساند و حامله شدن را مشکل تر سازد.این ممکن است بدین خاطر باشد که تنباکو و سایر مواد شیمیایی درون سیگارها بر سطوح هورمونی اثر می گذارند.
در مردان،تعداد و مدت زمان سیگار کشیدن،خطر عدم کارکرد نعوظ را افزایش می دهد.بعلاوه،سیگار می تواند بر کیفیت اسپرم و بنابراین کاهش باروری اثر بگذارد.
۴-خطر عوارض بارداری
سیگار می تواند خطر آبستنی برون زهدانی و کاهش وزن نوزاد هنگام تولد را افزایش دهد.
بنا به گزارش مرکز کنترل بیماری،سیگار  می تواند بر حاملگی و رشد جنین به چندین روش ذیل اثر بگذارد:
۱-افزایش خطر حاملگی برون زهدانی
۲-کاهش وزن نوزاد هنگام تولد
۳-افزایش خطر فراغت از زایمان قبل از موعد
۴-زیان رساندن به شش ها،مغز و سیستم عصبی مرکزی جنین
۵-افزایش خطر سندرم مرگ ناگهانی طفل
6-ایفای نقش  در نابهنجاری های مادر زادی مانند ترک لب یا سقف دهان
           ۵-خطر دیابت نوع۲
طبق گزارش مرکز کنترل بیماری کسانی که بطور منظم سیگار می کشند نسبت به کسانی که نمی کشند با احتمال بیش از۳۰تا ۴۰درصد در معرض خطر ابتلای به دیابت هستند.
سیگار وضعیت مبتلایان به دیابت جهت کنترل شرایط خودشان را مشکل تر می سازد.
۶-سیستم ایمنی تضعیف شده
سیگار می تواند سیستم ایمنی فرد را تضعیف و او را بیشتر مستعد ابتلای به بیماری سازد.
همچنین می تواند موجب بروز التهاب اضافی در بدن گردد.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.medicalnewstoday.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور