شما مجموع عادات خود هستید.موقعی که اجازه دهید عادات بد کنترل را بدست گیرند،آنها بطور چشمگیری مسیرتان بسوی موفقیت را سد می کنند.عادات بد چالشی هستند که بطرز موذی و بطور فزاینده ای درونتان افزایش می یابد تا آنجا که حتی متوجه خسارتی که به شما می زنند نیستید. وارن بافت می گوید،"زنجیرهای عادت تا زمانیکه برای شکستن خیلی سنگین شوند برای احساس کردن خیلی سبک هستند." ترک عادات بد مستلزم خود کنترلی خیلی زیادی است.تحقیق مشخص می کند که ارزش تلاش را دارد،چون خود کنترلی به دلایل زیادی موجب موفقیت می شود. روانشناسان دانشگاه پنسیلوانیا آنگلا داک ورث و مارتین سلیگمن طی تحقیقی نمرات آیکیو(IQ) و سطوح خود کنترلی دانشجویان را هنگام ورود به دانشگاه اندازه گیری کردند. چهار سال بعد هم معدل نمرات دانشجویان را بررسی کردند ودریافتند که خود کنترلی در کسب معدل بالا دو برابر مهم تر از آیکیو (IQ)است. خود کنترلی مستلزم پرورش عادات خوب(و توقف عادات بد)است همچنین بعنوان شالوده ای برای یک اخلاق کاری قوی و بهره وری بالا است.خود کنترلی مشابه یک ماهیچه است که ساختن آن مستلزم ورزش است.با توقف عادات بد ذیل به تمرین برای توانمند سازی ماهیچه خود کنترلی خویش بپردازید:

۱-استفاده از گوشی،تبلت و کامپیوتر در رختخواب این عادت بزرگی است که حتی اکثر مردم صدماتی را که به خواب و بهره وری آنها وارد می کند درک نمی کنند.نور آبی با طول موج کوتاه  نقش مهمی در کیفیت خواب،سطح انرژی و خلق و خوی شما بازی می کند. صبح ها نور خورشید دارای این نور آبی با تراکم خیلی زیادی است‌.موقعی چشمانتان بطور مستقیم در معرض  آن قرار می گیرند،به همان علت تولید هورمون ملاتونین تحریک کننده خواب  را متوقف کرده  و در نتیجه احساس هوشیاری بیشتری می کنید. بعد از ظهرها،اشعه های خورشید نور آبی خودشان را از دست می دهند،که این به بدن امکان می دهد ملاتونین تولید کرده و خواب آلودگی فرد آغاز گردد.در حین شب،مغز انتظار ندارد که در معرض هیچ نورآبی قرار گیرد و نسبت به آن خیلی حساس است. نور با طول موج کوتاه ناشی از اکثر دستگاههای مطلوب شبانه مانند لپ تاپ ها،تبلت ها و موبایل ها هنگام استفاده از آنها بروشنی و درست به صورت ما می تابد.در معرض چنین نوری قرار گرفتن به تولید ملاتونین زیان رسانده و در توانائی فرد برای خوابیدن و همینطور کیفیت خواب بمجرد دچار خواب آلودگی گردیدن اخلال ایجاد می کند.همچنانکه همه تجربه کرده ایم،خواب ضعیف شب ‌دارای اثرات خیلی بدی است.بهترین کاری که می توانید انجام دهید دوری از این دستگاهها بعد از شام است(تماشای تلویزیون برای اکثر مردم مادامیکه به اندازه کافی دور از آن بنشینند بلامانع است.)

۲-جستجوی آنی و بی انگیزه در اینترنت قبل از اینکه بتوانید بطور کامل به کاری مشغول شده و مجذوب آن گردید به ۱۵دقیقه متوالی تمرکز نیاز دارید.بمجرد اینکه مشغول و مجذوب شدید،در یک حال خوش ناشی از بهره وری افزوده شده بنام سلاست(روانی)می افتید.تحقیق نشان می دهد که افراد در حالت سلاست ۵برابر سایر حالت ها بهره ور هستند. موقعی که با کلیک کردن بخاطر وسوسه زیاد برای بررسی اخبار،فیس بوک ،نتیجه یک مسابقه ورزشی یا چیزی را که دغدغه اش را دارید از کار خود خارج می شوید در اینصورت از حالت سلاست خارج می شوید.یعنی اینکه باید ۱۵دقیقه دیگر تمرکز پیوسته داشته باشید تا دوباره وارد حالت سلاست گردید.با کلیک برای ورود و خروج از کار خود در زمان های کافی ممکن است کل روز را بدون از تجربه سلاست بگذرانید.

۳-چک کردن گوشی در حین یک گفتگو هیچ چیزی افراد را به اندازه یک پیامک متنی یا حتی یک نظر اجمالی سریع به گوشی در وسط یک گفتگو منحرف نمی کند.موقعی که به یک گفتگو متعهدهستید تمام انرژی خود را بر آن متمرکز کنید.هنگامی که خود را در آن گفتگوها غرق می کنید آنها را لذت بخش تر و جذاب تر خواهید یافت.

۴-استفاده از اخطارهای چندگانه  اعلان های چندگانه یک کابوس بهره وری هستند.مطالعات نشان داده است که پرش های ناگهانی به سمت گوشی و ایمیل هر زمانی که برای جلب توجهتان زنگ می زنند موجب افت شدید بهره وری می گردد.با مطلع شدن از هر پیامی که برگوشیتان فرود می آید یا هر ایمیلی که وارد باکس تان می گردد ممکن است احساس بهره وری کنید،اما این بهره وری نیست.بجای کار کردن بر اساس وسوسه ناشی از اخطارهایتان،همه ایمیل ها و پیامک ها را در بانکی ذخیره کنید و آنها را در زمان های تخصیص داده شده بررسی کنید(مثال،هر ساعت به ایمیل ها پاسخ دهید.)این یک روش بهره وری اثبات شده برای کار است.

ادامه دارد

منبع؛ https://www.success.com

ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور