رژیم های غذایی کم کربو هیدرات (در رژیم کم کربوهیدرات مصرف غذاهای شیرین، پاستا و نان محدود می‌شود و در عوض پروتئین بیشتر، چربی‌ها و سبزیجات  وارد بدن می شوند)خطرناک هستندو باید از آنها اجتناب شود.
بر اساس نتایج یک تحقیق بزرگ مصرف کم کربوهیدرات ها  خطر مرگ زودرس و نیز مرگ ناشی از بیماری های مزمن را افزایش می دهد.
بنابراین،دانشمندان مصرانه از رژیم گیرندگان می خواهند که از رژیم های کم کربو هیدرات اجتناب ورزند.تخمین های اخیر بیانگر آن است که سالیانه ۴۵میلیون آمریکایی رژیم می گیرند.
بعلاوه،بنا به گزارش ،شهروندان آمریکایی سالیانه حدود ۳۳بیلیون دلار صرف محصولات کاهش وزن می کنند.دو سوم جمعیتی که دارای اضافه وزن و یا مبتلا به چاقی هستند رژیم های مختلفی برای برگزیدن دارند.از کم چربی تا چربی زیاد،رژیم های کتونی( رژیم غذایی کتوژنیک یا رژیم کتون‌زا یک نوع رژیم غذایی است با چربی زیاد، مقدارِ کافیِ پروتئین و قندِاندک، که بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند) و روزه داری متناوب،هوس ها بیشمارند،اما عواقب آنها برای سلامتی ما چه هستند؟
تحقیق جدیدی بر رژیم های کم کربوهیدرات تمرکز کرده و به بررسی خطرات سلامتی مربوط به آنها می پردازد.کربوهیدارت ها یک منبع انرژی برای اکثر موجودات زنده هستند،اما چگونه یک رژیم غذایی که چنین مولکول هایی را کم دارد بر سلامتی اثر می گذارد؟
تحقیق جدید جواب علی به این سوال عرضه نمی کند،اما به بررسی ارتباطات بین رژیم های کم کربو هیدرات  و خطر مرگ زودرس و همچنین مرگ ناشی از بیماری های مزمن ویژه می پردازد.تحقیق جدید در کنگره قلب شناسی جامعه اروپا که در مونیخ آلمان برگزار شد توسط پرفسور مکیج بنیچ از دانشگاه پزشگی لودز لهستان ارائه گردید.
 *بررسی رژیم های کم کربوهیدرات و خطر مرگ
پرفسور لودز و همکارانش به بررسی  ارتباط بین رژیم های کم کربوهیدرات و خطر مرگ به هر دلیلی در میان ۲۴۸۲۵نفر پرداختند که در ممیزی برر سی سلامت ملی و تغذیه در فاصله زمانی ۱۹۹۹تا۲۰۱۰شرکت کرده بودند.
همچنین،محققین ارتباط بین مصرف کربو هیدرات کم و خطر مرگ ناشی از بیماری انسداد شرائین اکلیلی قلب و بیماری مغزی-رگی را بررسی کردند که شامل سکته و سرطان هستند.
بطور متوسط،سن شرکت کنندگان در تحقیق ۴۷.۶سال  و مصرف کربو هیدرات آنها نیز بصورت یک درصدی محاسبه شده بود.سپس،بر اساس این درصدها،مشارکت کنندگان به چهار گروه تقسیم گردیدند.
پرفسور بنیچ و همکارانش شرکت کنندگان را برای یک دوره متوسط ۶.۴سال دنبال کردند.مشارکت کنندگان بر اساس شاخص جرمی بدن (BMI) آنها نیز بصورت چاق و غیر چاق طبقه بندی شدند.
در بخش دوم تحقیق،تیم همان ارتباطات را در یک متا تحلیل بزرگ مطالعات پیش بینی کننده  بررسی کرد که در مجموع  تقریبا"شامل ۴۵۰۰۰۰شرکت کننده بود که برای یک دوره متوسط ۱۵۰۶سال دنبال شدند.
*چرا از رژیم های کم کربوهیدرات باید اجتناب کرد
در کل،تحلیل با استفاده از اطلاعات ممیزی عیان ساخت که افراد با حداقل مصرف کربوهیدرات ها به هر علتی  با احتمال ۳۲درصد  بطور زودهنگام می میرند.این در مقایسه با مشارکت کنندگانی بود که بیشترین کربو هیدرات را مصرف می کردند.
علاوه بر آن،مصرف کنندگان کربو هیدرات کم با احتمال ۵۱بیشتر از بیماری انسداد شرائین اکلیلی قلب،۵۰درصد از بیماری مغزی-رگی و ۳۵درصد از سرطان می میرند.
ارتباط در افراد غیر چاق مسن تر قویترین بود.
این نتایج در متا تحلیل عینا" مورد تایید قرار گرفتند که بر آن اساس خطر کلی مرگ به هر دلیلی در کسانی که کمترین مقدار کربو هیدرات را مصرف می کردند ۱۵درصد ،خطر مرگ قلبی-رگی ۱۳درصد و مرگ ناشی از سرطان ۸درصد بیشتر بود.
(Source: Medical News Today)
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور