چاقی مفرط خطر زیان رساندن به کبد را در نوجوانان افزایش می دهد:پژوهشگران این تحقیق در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا گفتند این اولین تحقیقی است که نشان می دهد اضافه وزن نوجوانان دارای اثر منفی بر روی کبد است.
دکتر جنیفر وو بیدال,مؤلف اصلی مقاله و استادیار پزشکی کودکان در کالج جراحی و پزشکی ویجلس دانشگاه کلمبیا در اظهار نظری گفت;"با افزایش   چاقی در کودکان,ما در حال مشاهده کودکان مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بیشتری از طریق برنامه مدیریت وزن خود در طب کودکان هستیم."
او افزود,"خیلی از والدین می دانند که چاقی می تواند به دیابت های نوع2و عارضه های متابولیکی دیگر منجر گردد,اما آگاهی خیلی کمتر در این ارتباط وجود دارد که چاقی حتی در نوجوانان می تواند به بیماری کبد جدی منتهی شود."
بیماری کبد چرب غیرالکلی موقعی که چربی اضافی در عضو تشکیل می شود,موجب وقوع التهاب زیانبار می گردد.این عارضه مزمن ترین عارضه کبد در کودکان و نوجوانان است.
بنا به یک تخمین 80میلیون نفر در ایالات متحده به این عارضه مبتلا هستتد,و عمومی ترین آن در سنین 40و 50 سالگی افراد حادث می گردد.مبتلایان به این عارضه بطور کلی علائمی از خود نشان نمی دهند,اگرچه امکان دارد که برخی ورم های شکمی,رگ های خونی بزرگ شده در زیر سطح پوست,نوک پستان بزرگ شده در مردان,پوست زرد شده و کف دستان قرمز را تجربه کنند.
اگر درمان نشود,می تواند به ناخوشی الکی کبد,نارسائی کبد و حتی در برخی موارد سرطان منجر گردد.پژوهشگران برای رسیدن به نتایج, میزان ALTخون ,آنزیمی کبدی که نشان دهنده ای برای صدمه دیدن کبد است را در 635کودک اندازه گیری کردند. 
تفریبا" ثلث کودکان ارزیابی شده دارایALT در خون خودشان بودند.کودکان با دور کمر بزرگتر در سه سالگی و سایر کودکانی که بین سنین3و8سال دارای علائم چاقی مفرط بودند با احتمال بیشتری یکALT برجسته تری داشتند. 
(Source: Newsweek)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور