اکثر ما یا گاهگاهی یا اکثر اوقات تجربه تلخ فراموش کردن چیزی را داشته ایم.این موارد زوال حافظه می تواند موجب رنجش و نومیدی ,همینطور ترس از رو به زوال گذاشتن آن  و رشد بیماری آلزایمر گردد.
در حالیکه بیماری آلزایمر و سایر انواع بیماری های  زوال عقل(جنون) عامل خیلی از موارد زوال حافظه هستند ,اما خبر خوب آن است که فاکتورهای غیر دائمی دیگری نیز وجود دارد که می توانند موجب زوال حافظه گردند.
از آن بهتر اینکه,برخی از آن موارد بسادگی قابل جبران هستند.بنابراین, عامل فراموشی ما چه چیزی است؟چه چیزی از نظر ذهنی مانع از ذخیره اطلاعات یا قادر به یادآوری آنها می گردد؟تعدادی از دلایل خیلی زیادی که گاهی اوقات نمی توانیم بخاطر آوریم بشرح ذیل هستند:
1-علل هیجانی(احساسی)
چون ذهن و بدن ما به هم مربوط بوده و بر همدیگر تأثیر می گذارند,احساسات و اندیشه های ما هم می تواند بر مغزمان اثر بگذارد.انرژی که صرف غلبه بر احساسات معین یا استرس زندگی می گردد می تواند صرف ذخیره یا بخاطر آوردن جزئیات و برنامه ها گردد.
اغلب,این احساسات تحریک کننده زوال حافظه می تواند با پشتیبانی,مشاوره,تغییرات سبک زندگی, و حتی آگاه بودن از عوامل استرس زا و محدود کردن زمان در معرض آنان قرار گرفتن بهبود یابند.
2-استرس
استرس خیلی زیاد می تواند بر ذهن بار زیادی اعمال کند و موجب حواس پرتی و اتلاف مغز گردد؟در حالیکه استرس حاد وکوتاه مدت می تواند موجب مشکل حافظه گذرا گردد,لکن در معرض استرس طولانی مدت و مزمن قرار گرفتن می تواند خطر ابتلای به بیماری زوال عقل را افزایش دهد.مدیریت استرس یک استراتژی مهم برای حفظ کیفیت زندگی و بهبود سلامت بدن و مغز است.
3-افسردگی
افسردگی می تواتد ذهن را کند کرده و موجب بی علاقگی به محیط پیرامون گردد که از این حیث حافظه,تمرکز و آگاهی تحت تأثیر قرار می گیرند.
ذهن واحساسات فرد ممکن است آنقدر درگیر نگرانی و نارحتی شود که درست قادر به توجه خیلی زیاد به اتفاقات پیرامون نباشد.در نتیجه,یاد آوری آنچه که به آن توجه نمی کردید مشکل است.
افسردگی همچنین می تواند در میزان خواب سالم اختلالاتی بوجود آورد که بخاطر آوردن اطلاعات را مشکل تر کند.
زوال عقل کاذب(سودو دمنشیا)عبارتی است که این ترکیب زوال حافظه و افسردگی را توصیف می کند.اگر فکر می کنید که در حال تجربه این وضعیت هستید,تست های شناختی می تواند برای اطمینان مجدد شما سودمند بوده و از زوال عقل واقعی جلوگیری کند.
علی رغم احساس ناخرسندی و عدم رضایت در زندگی روزانه از وضعیت حافظه,شخص مبتلا به زوال عقل کاذب از عهده تست های شناختی تا حدودی به خوبی برمی آید. افسردگی معمولا" تا حد زیادی قابل درمان است.در این ارتباط اغلب,ترکیبی از مشاوره و تجویز دارو خیلی اثر بخش است.
ادامه دارد
(Source: verywell.com)
ترجمه و تلخیص;غریب واحدی پور