دانشمندان می گویند که سال2018زمین لرزه های عظیم تری بوقوع خواهد پیوست
دانشمندان ادعا می کنند که در سال 2018در مقایسه با امسال زمین لرزه های عظیم تری وجود خواهد داشت.بنا به نتیجه تحقیق جدید,تعداد زمین لرزه های ویرانگر در ارتباط با سرعت چرخش کندتر زمین است.دانشمندان اخطار داده اند که تعداد زمین لرزه های عظیم در مقایسه با متوسط ممکن است سال آینده شروع به افزایش کنند,که این خبر به مفهوم هشدارهای تازه به مردم جهت آمادگی در مورد حوادث فلاکت بار طبیعی است.
در حالیکه در تکنولوژی پیش بینی زمین لرزه پیشرفت هایی شامل کشف کابل های فیبر نوری بعنوان مشخص کننده احتمالی و سیگنال های ثقلی بعنوان نشانگرهای احتمالی حاصل شده است,اما هنوز شیوه مطمئنی برای اطلاع از هنگام وقوع زمین لرزه وجود ندارد.با یک تحقیق جدید مبنی برپیش بینی زمین لرزه های بیشتر در سال بعد,مردم باید بر دانستن آنکه چه کاری در حین و پس از زمین لرزه ها انجام دهند تکیه کنند.
با تحقیق جدید عرضه شده توسط دانشگاه راجر بلهام کلاریدو و دانشگاه ربکا بندک مانتینو در متینگ سالیانه جامعه زمین شناسی آمریکا ادعا شد که با آغاز سال 2018 تعداد زمین لرزه های عظیم افزایش خواهد یافت.
چون زمین می چرخد,بنا به تحقیق ,موج موجود در زمین لرزه های ویرانگر در ارتباط با سرعت چرخش زمین است.تیم تحقیقات بر این باورند که تغییرات در سرعت چرخش دنیا می تواند منجر به رها شدن مقادیر عظیم انرژی زیر زمینی شود که عامل وقوع زمین لرزه ها است.
بنا به تحقیق,تغییرات چرخش در مقیاس خیلی کم است,همچنانکه اثرات آن شامل تغییر طول روزها تا حد فقط 1میلی ثانیه است.لکن,برای ایجاد زمین لرزه های بیشتر کفایت می کند. هیچ توضیح روشنی در خصوص ارتباط آنها وجود ندارد,اما دانشمندان بر این باورند که با رفتار هسته زمین ارتباطی دارد.
برای تحقیق ,بلهام و بندک از سال1900زمین لرزه های ثبت شده بیش از 7ریشتر را مطالعه کردند.آنها کشف کردند که پنج دوره وجود داشت که طی آن مدت در مقایسه با سایر زمان ها زمین لرزه های عظیم بیشتری وجود داشت.در آن سال ها,در مقایسه با تعداد متوسط حدود 15زمین لرزه عظیم برای سال های دیگر حدود 25تا30زمین لرزه شدید رخ داد.
پژوهشگران کشف کردند که موقعی چرخش زمین حتی بصورت جزئی برای دوره های حدود 5سال کند شده بود,در آن مدت تعداد زمین لرزه های عظیم افزایش یافته است.
*زمین لرزه های آینده
بلهام یادآوری کرد,"زمین در حال عرضه یک هشدار پنج ساله در خصوص زمین لرزه های آینده است."این مهم است زیرا زمین یک دوره کند شدن را بیش از چهار سال قبل شروع کرده است,در نتیجه برداشت این است که سال بعد دوره ای شروع می شود که زلزله های عظیم بیشتر از معمول رخ خواهد داد.
او گفت که فقط شش زلزله عظیم در سال 2017 رخ داده است.باید انتظار داشته باشیم که تعداد در سال بعد,احتمالا" تا20مورد ,قبل از بیشتر شدن در سال های بعد افزایش یابد.
نمی توان موقع وقوع زمین لرزه ها را پیش بینی کرد,اما دانشمندان کشف کردند که اکثریت زمین لرزه های عظیم ناشی از چرخش کندتر زمین نزدیک خط استوا بوقوع پیوسته اند. 
(Source: Tech Times)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور