نظام سلسله مراتبی در سازمان ها  نتیجه بلوغ فکری بشر و سال ها تجربی مدیریتی بوده است لذا ضمن اینکه  ضامن حفظ سیستم است,از طریق تقویت شفافیت و قانونمندی مانع هر گونه فساد و استفاده شخصی از منافع سیستم هم می گردد.
ولی متأسفانه,برخی ها که خود نه بر اساس صلاحیت و بصورت طی مدارج ترقی,بلکه با به هم ریختن نظام سلسله مراتبی به ناحق از طریق توسل به شگردهای فساد انگیز و ناصواب در مراتبی از سلسه مراتب سازمان ها جا خوش می کنند.از آنجا که علت رشد و ترقی خود را عامل دوام موقعیت و ادامه روند پیشرفت نیز می دانند.لذا بی توجه به منافع سیستم از هر اقدامی بویژه به هم ریختن نظام سلسله مراتبی دریغ نمی ورزند.
در همین راستا,چند سالی است که در برخی سازمان هایی که اقلیم جماعت موصوف است با بی توجهی به نظر زیر مجموعه تکلیف سمت و جایگاههای حتی تا چند رده پایین تر بیشتر با انگیزه تأمین منافع فردی و نه اهداف سازمان بصورت سلیقه ای و غیر استاندارد مشخص می شوندِ.
بنابراین,همکاری که متولی قسمتی بود به مناسبتی نقل می کرد که روزی فردی با عبور ازچند رده سازمانی توصیه نامه ای از طرف یکی از مدیران اصلی همراه داشت,جالب اینکه خود مدیر و بی شک بنا به سفارش حامل توصیه نامه با نادیده گرفتن حداقل اختیارات چندین رده سازمانی, محل کار فرد را  بطور دقیق مشخص کرده بود!
آن همکار ادامه دادند که اگرچه من  با رعایت منافع و مصالح سازمان توصیه را نادیده گرفته و فرد سفارش شده را در محل تعیین شده بکار نگرفتم.
اما رمز و راز چنان توصیه نامه ای را هنگامی بیشتر درک کردم که همان فرد را مدتی بعد تصادفی در بازار ملاقات کردم,ناگهان بلادرنگ و بی مقدمه گفت,"...هر کاری هر چند سخت, غیر قابل تصور ,قانونی و یا غیر قانونی در هر نهاد و ارگانی در ارتباط با خود, خانواده و دوستان داشتید فقط لب تر کنید!!"
صد البته ,این نمونه ای از بیشمار مواردی است که متأسفانه اگر زمانی استثناء بوده اند امروز گویا قاعده شده اند.بدین مفهوم که جماعت فاقد ظرفیت و صلاحیت لازم در صورت دست یابی به جایگاهی, از امکانات و منافعی که باید بعنوان نماینده و معتمد سیستم فقط جهت تأمین منافع سازمان بکار گرفته شوند به عمد یا غیر عمد بعنوان غنیمت نگاه کرده و استفاده شخصی می کنند.به همین علت امثال چنین دلال قدری حتی بدون از حضور در محل کار قدر دیده و نه فقط ارزشیابی سالیانه اش تضمین شده ,بلکه سفارش دیگران را هم می کند!بدتر از آن کسانی که در شناخت نیازهای شخصی چنان متولیانی و رفع و رجوع آنها به طمع بهره مندی از منافع بذل و بخشش شده از کیسه بیت المال توسط آنها استعداد و توانایی ویژه ای دارند بی توجه به ارشدیت و شایستگی که گویی قصه ای قدیمی شده اند به سهولت سمتی می گیرند که نیروهای خط مقدم کار و تلاش سال ها در حسرت آن می مانند!
فراتر اینکه,اغلب مهره چینی ها و ترفیعات نه برای توجه به حال و آینده سازمان و بر اساس صلاحیت و شایستگی,بل برای تضمین منافع امروز و فردای  شرکت ها و اشخاص صاحب نفوذ وابسته به این جماعت معلوم الحال است.
با این اوصاف,از عجایب روزگار این است که سردسته و منشأ تمام این فساد سازمان یافته ای که از جایگاه حقوقی و سازمانی بیشتر در راستای منافع شخصی سود جسته تا منافع سازمان, بدون از هیچ دغدغه ای مجوز تمدید بازنشستگی گرفته و به عضویت کمیته مبارزه با فساد در می آید!!
از اینرو,شک نباید کرد که هر وقت مفسدین در زمره موجه ترین افراد قرار می گیرند ,مبارزه با فساد تشریفاتی و آب در هاون کوبیدن است!!!
غریب واحدی پور
8مهر96