امروز از اقشار مختلف جامعه کمتر کسی است که با "کنسل شدن پرواز"و یا "تأخیر با برنامه و بی برنامه درپرواز" مواجه نشده  و در نتیجه عوارض بیشمار آنها را تجربه نکرده باشدتا آنجا که پرواز سر موعد مقرر به یک استثناء  و تأخیرهای کوتاه و بلند مدت غیر معمول به قاعده مبدل گردیده اند.
بی شک وضعیت پروازهای تجاری هم از این بهتر نبوده و نیست.
از عوامل مختلف چنین وضعیتی که بگذریم طی سال های تحریم ظالمانه,صنعت هوایی ایران یکی از مهم ترین بخش هایی بود که از این وضعیت اثر پذیرفت.بطریقی که مطابق با اظهارات مقامات رسمی هم اکنون از 250هواپیمای تجاری ایران فقط 150فروند پرواز می کنند در حالیکه مابقی بخاطر فقدان قطعات یدکی و ملزومات سرویس در دوره تحریم تقریبا" غیر قابل استفاده بودند.
خوشبختانه حذف تحریم ها در پی شاهکار برجام که نمایش اوج درایت و تدبیر دولتمردان دولت تدبیر و امید در مات کردن قدرت های جهانی بود فرصتی استثنایی برای کشور جهت نوسازی ناوگان فرسوده هوایی فراهم کرد تادروازه ای گشوده شود که بدان طریق تهران دوباره به حوزه اقتصادی و بازار توریسم مبدل گردد.
از اینرو,شیب صعودی ازسر گرفتن پروازهای مستقیم خارجی تجاری با کشورهای دنیا پس از برجام اهمیت و فوریت موضوع نوسازی ناوگان هوایی را روشن تر ساخت,به همین علت مذاکره برای خرید هواپیمای جدید با سازندگان عمده دنیا آغاز شد.
مطابق با گزارشات رسمی طی دهه آینده مدرنیزه کردن ناوگان هوایی کشور مستلزم خرید 500 هواپیمای جدید است.
خلاصه کلام اینکه با ورود اولین و دومین جت ایرباس در آخرین ماه سال95به کشور درست هنگامه اوج تبلیغات ناامید کننده در خصوص عقیم ماندن برجام طرح طولانی مدت کشور برای احیای ناوگان هوایی کلید خورد.
اکنون کارشناسان بر این باورند که با خرید بیش از 200فروند هواپیمای تجاری و افزایش بیش از50000صندلی جدید وضعیت صنعت هوایی ایران بطور قابل ملاحظه ای در منطقه بهبود یافته و همچنین بیش از 20000فرصت شغلی خلق می شود.
مضافا" اینکه,توأم با قراردادهای خرید هواپیما, آموزش خلبان,نگهداری,پشتیبانی از سرویس های راهبری هوایی,عملیات فرودگاه,انتقال تکنولوژی و هماهنگی تدارکات منظم برای خطوط هوایی نیز در قراردادها لحاظ گردیده اندکه تا حد زیادی می تواند به توسعه صنعت هوایی کشور منتهی گردد.
لذا,بنظر می رسد که صنعت هوایی پس از سال ها دوباره به سمت باند فرودگاه(Runway)خیز برداشته تا در سال های آینده مهیای بلندشدنی برجسته از زمین(Takeoff) گردد.
صدالبته,نه تنها این مهم ,بلکه بسیاری از زیرساخت های اساسی بنیان نهاده شده برای رفع بیکاری و رونق اقتصاد کشور با هدف رفع دغدغه معیشت توده جز با به رقص آوردن صندوق های رأی توسط ملت جهت خیز و اوج گرفتن دوباره پیامبر اعتدال و تدبیر به منظور جلوس بر کرسی ریاست جمهوری در بهار96 میسر نمی گردد.
با آرزوی عید انتخاب برتر ملت پس از عید طبیعت
جمعه27اسفند95
غریب واحدی پور
"بخشی از اطلاعات فنی از ویژه نامه نوروزی تهران تایمز ترجمه شده اند."