*PMDD
اختلال ملال پیش از قاعدگی( PMDD)گسترده تر است،اصطلاح دقیق تری برای غصه ها و نگرانی های قبل از قاعدگی است،اگر چه اغلب در ارتباط با اثرات شدیدتر استفاده می شود.
این ها شامل همه اثرات PMSمعمول هستند،اما همچنین می توانند با اضطراب،کج خلقی یا افسردگی شدید مشخص شوند که در هفته منتهی به پریود شعله ور می شوند و چند روزی پس از شروع آن محو می شوند.
PMDDنیز می تواند تمرکز را سخت تر کند،علاقه به آنچه را که معمولا" از آن لذت می برید بطور ناگهانی محو سازد،موجب دشواری خواب  شود یا به این احساس منجر گردد که  همه چیز بطور کامل از کنترل خارج است.
بطور خلاصه،شدت PMDD به شخص بستگی دارد.اگر اثرات پریود موجب اختلال در زندگی تان می گردند،در سکوت رنج نکشید.دکترتان می تواند با یک برنامه درمانی  به شما کمک کند تا مهمان ماهیانه تان کمتر مشکل ساز شود.
*اختلال اضطراب فراگیر
اضطراب فراگیر یک شکل عمومی اضطراب توصیف شده بوسیله نگرانی پیوسته خیلی زیاد راجع به چیزهایی که واقعا" ارزش نگرانی ندارند یا چیزهایی است که بسادگی نمی توانید آنها را کنترل کنید.
اضطراب به نقطه ای می رسد که عملکرد را سخت می سازد و ممکن است موجب بروز عوارض فیزیکی شبیه سردرد یا شکم درد گردد.
اختلال اضطراب فراگیرمتفاوت از PMS و PMDD است زیرا در ارتباط با سیکل قاعدگی نیست.اگر به این اختلال مبتلا هستید،نه فقط در یک یا دو هفته منتهی به پریود، بلکه در همه اوقات (یا ظاهرا" بصورت ناگهانی و بدون هشدار ) خیلی احساس اضطراب می کنید.
*چگونگی ریلکس سازی
اضطراب قبل از پریود مطبوع نیست،اما کارهایی زیادی می توانید برای مثبت تر کردن احساسات خودتان انجام دهید.برخی از استراتژی های علمی که ارزش تلاش را دارند بشرح ذیل هستند.
۱)ورزش کنید
اکثر روز های هفته و نه فقط قبل از پریود هر روز ۳۰دقیقه ورزش کنید.ورزش بطور کلی انرژی و بهزیستی کلی تان را تقویت می کند،زنانی که همه ماه را ورزش می کنند در مقایسه با کسانی که تحرک ندارد عوارض PMS ملایم تری را تجربه می کنند.
۲)سر موقع به رختخواب بروید
محرومیت از خواب می تواند خلق و خویتان را ضایع کند و آن اثرات در زمانی از ماه که مستعد برخورداری از بهترین احساسات خودتان نیستید تقویت شوند.۷یا۹ساعت خواب تضمین نمی کند که هر روز را با خوشحالی  بیدار شوید،اما حداقل احساسات  بهتری را تجربه خواهید کرد.
۳)تکنیک های ریلکس سازی را بیازمائید
در یک کلاس یوگا منظم شرکت کنید،زمانی صرف مدیتیشن کنید،تمرینات تنفسی انجام هید یا برای ماساژ برنامه ریزی کنید.همه این ها برای کمک به ریلکس سازی هم قبل از پریود و هم در تمام مدت دیگر ماه عالی هستند.
۴)بر کلسیم و کربو هیدرات ها تمرکز کنید
شوربای آرد جو دو سر را برای صبحانه بیازمائید یا سیب زمینی شیرین پخته شده را برای ناهار صرف کنید. کربوهیدرات های مختلط اضطراب و خلق وخوی مربوط به PMSرا کاهش می دهند،در حالیکه تصور بر این است جذب کلسیم کافی به کاهش احساسات افسردگی کمک می کند.
آخرین بروز رسانی پزشکی ۳۱آگوست،۲۰۲۰
منبع:Source: greatist.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور