تقریبا" بطور کامل انتظار دارید که روزهای منتهی به پریودی، نفخ دار و اخمو باشید.اما آیا نگرانی بدون وقفه یا احساس عصبی بودن خیلی شدید هم نرمال است؟
احتمال هر اتفاق غیر قابل انتظاری بسان انواع تغییرات خلق و خو مانند اضطراب بیش از حد نرمال حول و حوش آن زمان از ماه وجود دارد.اما در حالیکه تا حدی اضطراب قبل از پریود می تواند نرمال باشد،اما قطعا"  در مورخ xهر ماه  در آستانه حمله اضطرابی نیستید.
بنابراین چگونه می توانید اختلاف بین نوسانات خلق و خوی معمول  قبل از پریود و عارضه ای را که ممکن است جدی تر باشد تشخیص دهید؟و از آن مهم تر اینکه چه کاری می توانید برای کنترل احساسات مربوطه و عدم احساس اضطراب خیلی زیاد انجام دهید.
در ادامه خواهید خواند که چرا گاهی اوقات قبل از پریود سطوح اضطراب می تواند بسرعت بالا برود و چگونه موقعیت  تحت کنترل قرار گیرد.
*چرا مضطربم؟
مهم ترین عامل آن است که  وضع روانی(خلق و خو)تغییر می کند،از جمله اینکه  قبل از پریود احساس اضطراب بیش از حد نرمال است.اساسا"،همه بواسطه انتقالات هورمونی است که بعنوان بخشی از سیکل قاعدگی است.
تغییرات در هورمون هایی شبیه استروژن و پروژسترون که قبل از پریود رخ می دهد،می تواند بر روی هورمون های احساس خوب مانند سروتونین و دوپامین اثر بگذارد.این پدیده می تواند تحریک کننده طغیان احساساتی باشد که خیلی خوب نیستند.
بنابراین,چرا هر کسی قبل از پریودش به هم نمی ریزد؟شایان ذکر است که قبل از هر چیز،تغییرات خلق و خوی قبل از پریود به گروهی از اشکال رخ می دهند.برخی زنان ممکن است خیلی کج خلق شوند،در حالیکه دیگران بطور غیر قابل توضیحی غمگین یا خشمگین می شوند.اما برای سایرین،مشکل اضطراب است.
همچنین بخاطر بسپارید که برخی زنان حساسیت کمتری نسبت به تغییرات هورمون ها دارند و هر چه حساس تر باشید،با احتمال بیشتری تحت تاثیر همه احساسات نامطلوب قبل از پریود قرار می گیرید.
*آیا می تواند اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD) باشد؟
قبل از پریود کمی احساس نگرانی یا عصبی بودن وجود دارد،پس از آن  اضطراب شدیدی تجربه می شود که می تواند موجب گردد تا از نظر هیجانی احساس خفگی و گیجی کرده یا بطور مستقیم  بروز  مرض در شکم را حس کنید.
در صورتیکه تجربه مورد آخری را دارید،باید مبتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی  (PMDD) باشید،که جدی تر از اختلال اصلی یعنی سندرم پیش از قاعدگی ( PMS)است.
* PMS
تا اخیرا"،مردم راجع به سندرم قبل از قاعدگی سخن می گفتند،که به نمونه نگرانی های  اکثر زنان  قبل از پریود بواسطه عوارضی اشاره می کند که خیلی مطبوع نیستند.
عوارض بدنی مشابه نفخ شکم،سردردها و حساسیت پستان،بعلاوه عوارض احساسی مانند نوعی غم،اضطراب،کج خلقی یا گوشه گیری هستند.
لکن،دکترها و پژوهشگران دریافتند که PMSرنج کامل تجاربی را که برخی زنان در زمان پریود با آنها مواجه می شوند در بر نمی گیرد..لذا در نهایت تصمیم گرفتند که اصطلاح PMS را با PMDD جایگزین کنند.
اختلاف بین PMS و PMDD چیست؟بطور تخصصی دیگر PMSبعنوان یک تشخیص پزشکی وجود ندارد،اما عمدتا" برای توصیف احساسات با شدت کمتر مانند آه و ناله منتهی به پریود استفاده می شود.
ادامه دارد
منبع:Source: greatist.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور