عصر شنبه ۱۲شهریور ۱۴۰۱ که از سر کار برگشتم پس از  مدت زمانی کوتاه که خودم را یافتم طبق روش معمول،نوبت اول وب گردی روزانه ام را آغاز کردم.با باز شدن اولین صفحات یک رسانه اجتماعی بسان خیرگی شدید نور بسیار پر قدرت اتومبیلی در جاده ای بیابانی که بزکوهی تیزپایی را ناگهان شوکه، آرام و راکد می کند خبری تمام نیرو و توانم را برای هر گونه حرکتی سلب کرد.خبر بسیار کوتاه بود،"استاد لاهوتی آسمانی شد!!"
از زمان فارغ التحصیلی ام در رشته ریاضی و فیزیک از دبیرستان معروف زادگاهم که در آن عصر و زمانه به دانشگاه شهر معروف بود سه دهه و نیم می گذرد و اکنون بازیابی تصویر روشنی از کلاس درس، همکلاسی ها و معلمان  بویژه دبیران دروس غیر تخصصی خیلی دشوار است!!
اما طی گذر این همه سال،هیچ عاملی موجب نگردید تا معلم آرام،متین،بردبار،دلسوز ،مهربان، ادیب و سخنور درس ادبیات سال چهارم دبیرستان را فراموش کنم.مردی که شیرینی لبخند و معجزه کلام او برندی را در ذهن و روحم خلق کرد که تاکنون کمتر برندی یارای سایه افکندن بر آن را  داشته است!استادی که به قول ظریفی شاگرد بسیار داشته است اما جایگزین و مانند ندارد!!
 آن معلم فرهیخته کسی جز سید قادر لاهوتی نبود که اگر چه به ظاهر دبیر ادبیات بود ولی در عصر و زمانه ای که نه والدین از سواد و دانش کافی برای راهنمایی و هدایت فرزندان برخوردار بودند و نه هم به سبک و سیاق امروز از مشاور خبری بود با دلسوزی و همدلی خلای ناشی از هر دو مورد را برای شاگردان خود پر می کرد.
لاهوتی نیک می دانست که واجب تر از نان شب ،معنا و مقصود بخشیدن به زندگی و رویا سازی برای جوانان بود.همان کیفیتی که امروز بواسطه مشکلات آموزشی وافر، فقدان آن نه فقط  بر دوش بخش کثیری از جوانان،بلکه  بر دوش کل جامعه سنگینی می کند!! در این راستا هر ساله روز تعطیلی را برای کل دانش آموزان کلاس برنامه ریزی می کرد و در  سفری سیاحتی ضمن معرفی شعرای صاحب سبک میهن، با هزینه اندکی برای جوانان دیروز و مردان قابل امروز تجربه زندگی می خرید!
لذا،اکنون صرفنظر از محل و نحوه دفن کالبد فیزیکی لاهوتی،تا هر زمانی و در هر مکانی که قلب در سینه شاگردی از شاگردان آن استاد فقید بتپد اثر گذاری کم نظیر او در یاد و خاطره ها خواهد ماند!
بی شک رمز و راز این جاودانگی علاوه بر همدلی و  هوش هیجانی،برخورداری از سیره و دیدگاه فکری و نیز استواری بر عقیده بود که  همه بواسطه انس با کتاب و قلم در وجودش به ودیعه گذاشته شده بودند!
روحش شاد و نام و یادش جاودانه باد
غریب واحدی پور۱۲شهریور۱۴۰۱
توتم نیوز