۶)تپش های قلب و دشواری تنفس
استرس گاهی اوقات می تواند موجب تپش قلب  تا نقطه ای گردد که دردناک شود.
هورمون های استرس مانند کورتیزون و آدرنالین بر روی سیستم قلبی-رگی اثری تقریبا" فوری دارند.در نتیجه،قلب سریع و زیاد می زند،فشار خون افزایش می یابد و تنفس سریعتر می شود.
بعلاوه گاهی اوقات می تواند به یک حلقه معیوب(دور باطل)منجر گردد.یک ضربان قلب سریع و تنفس سطحی و سریع موجب عصبی و هراسان شدن و در نتیجه افزایش حتی بیشتر آهنگ تنفس و ضربان قلب می شود.در حقیقت احساس می کنید که از نفس افتاده اید.
۷)گیجی و منگی
تنفس سطحی،سریع می تواند بسرعت موجب شود تا احساس کنید که سرتان می چرخد یا در مجموع منگ هستید.
این حالت عمدتا"به مقدار CO2 دریافتی بستگی دارد.تنفس سریع موجب می شود تا دی اکسید کربن بیشتری بیرون بدهید،در نتیجه مقدار CO2درون خونتان  پایین می آید،لذا  می تواند موجب احساس گیجی یا غش گردد.
۸)اضافه وزن
در حین دوره های استرس زا  خوب خوردن می تواند سخت تر باشد.ممکن است موقعی که وضعیت استرس زا یا اوضاع هرج و مرج است وقت خیلی زیادی برای درست کردن غذای سالم نداشته باشید(ما همه در چنین موقعیتی بوده ایم)
اما فراتر اینکه،  در حقیقت غذاهای تسلی دهنده می توانند بطور لحظه ای به کاهش سطوح استرس، حتی موقعی که واقعا" گرسنه نیستید نیز کمک کنند.اما بمرور زمان خوردن برای مدیریت و کنترل احساسات می تواند خطر ابتلا به مرض چاقی را افزایش دهد.
۹)پریودهای زنانه غیر معمول
بنا به نتیجه تحقیق،در واقع هورمون های استرس می توانند در بخشی از مغز زنان که دوره قاعده گی را تنظیم می کند اختلال ایجاد کنند.چنین پدیده ای می تواند دوره های قاعده گی را غیر نرمال و موجب گردد تا غیر منظم شوند.بعلاوه آنها را نیز شدیدتر و دردناک تر سازد.
۱۰)سیستم ایمنی ضعیف تر
هنگامی که تحت استرس خیلی زیادی هستید با احتمال خیلی بیشتری به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا می شوید. ممکن است زمان خیلی بیشتری نیز طول بکشد تا دوباره احساس بهتری کنید.
استرس مزمن سیستم ایمنی بدن را منکوب می کند.بنابراین در دور کردن مهاجمان خارجی خوب عمل نمی کند.این بدان معنا است که موقعی در معرض میکروب ها قرار بگیرید با احتمال بیشتری به امراض مبتلا می شوید.بعلاوه میکروب ها قبل از آنکه سیستم ایمنی سرانجام قادر به مبارزه  و کنترل آنها باشد می توانند به مدت طولانی تری در بدن بمانند.
*چگونگی مدیریت استرس و تجربه احساس بهتر
استرس  از نظر بدنی می تواند موجب احساس ناخوشایند یا بدی گردد.اما برای تحت کنترل قرار دادن این احساسات منفی بطریقی که تلفات ویرانگر و غیرقابل کنترلی بر بدن اعمال نکنند روش های موثر زیادی وجود دارد.
نکته کلیدی یافتن یک عامل کنترل کننده استرس است که با سبک زندگی تان مطابقت داشته باشد بطریقی که بتوانید آن را بطور منظم انجام دهید و در گام اول مانع غیر قابل کنترل شدن استرس خود شوید.
برخی عادات سودمندی که ارزش آزمودن را دارندبشرح ذیل هستند:
۱)بطور منظم ورزش کنید.
۲)غذاهای سالمی بخورید که به شما احساس خوب می دهند.
۳)برای ارتباط با کسانی که به آنها علاقه مند هستید وقت بگذارید.
۴)چیزهای خنده دار را بیابید.
۵)یوگا یا مدیتیشن را تمرین کنید.
۶)یک تکنیک ریلکس سازی را بیازمائید.
۷)روزانه در یک دفترچه یادداشت بنویسید.
۸)یک مفر خلاقانه مانند طراحی،نقاشی یا آشپزی بیابید.
۹)با یک مشاور گفتگو کنید.
آخرین بازنگری پزشکی در ۱۴ ماه مه سال ۲۰۲۰

منبع:Source: greatist.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور