مشکلات توجه و دقت،همان تحقیق روشن ساخت که عزت نفس زیاد بعنوان حفاظت در مقابل رشد اختلال فزونکاری/ نقص توجه( ADHD) عمل می کند‌.
خیال خودکشی،فقدان میل به زندگی اثر جدی و گاهی اوقات مرگبار عزت نفس پایین است.( خیلی از کسانی که با خیال خودکشی دست وپنجه نرم می کنند درمان را سودمند می یابند.خط ارتباطی پیشگیری ملی از خودکشی نیز حمایت احساسی مجانی و محرمانه ارائه می دهد.)
خطر سوء مصرف مواد،نتیجه تحقیقی در سال ۲۰۱۸ روشن ساخت که عزت نفس پایین خطر میگساری و سوء مصرف مواد را افزایش می دهد.
انزوای اجتماعی،احساسات بی کفایتی موجب می شوند که برخی افراد از تعامل با سایر افراد اجتناب ورزند.چنین رفتاری می تواند  بر پتانسیل حرفه ای،قرارهای عشقی و نزدیکی به کسانی که دوست دارید اثرات مخربی بگذارد.
*چگونه می توان عارضه را تشخیص داد؟
عقده حقارت از نظر پزشکی قابل تشخیص نیست.اما این بدان معنی نیست که نمی توانید کمک دریافت کنید!
اگر در کشمکش با احساسات بی ارزشی،بیچارگی یا خود تصوری پایین هستید،با دکتر یا درمانگر خود گفتگو کنید.به آنها بگوئید:
چه احساسی داشته اید؟
هر چند وقت یک مرتبه چنان احساسی دارید؟
آیا احساسات مزمن هستند یا بوسیله موقعیت ها یا افراد معینی برانگیخته می شوند؟
بخاطر داشته باشید که عقده حقارت شما ممکن است یک علامت افسردگی،اضطراب یا مشکل سلامت روان اصلی دیگری باشد.بدون شرم و حیا و صادق باشید بطوریکه دکتر ،درمانگر یا روانپزشک تان بتواند در صورت ضروری تشخیص دقیقی بدهد.
*چگونگی غلبه بر عقده حقارت
عده زیادی از مردم ناامنی، سندرم ایمپاستر(شک کردن نسبت به توانائی های خود و احساسی شبیه یک کلاهبردار داشتن) و عزت نفس پایین را تجربه می کنند.یکی از اولین گام ها در مسیر غلبه بر این مشکلات درک این حقیقت است که تنها نیستید.نزدیکی و گوش دادن به دیگران،خواه یک دوست یا درمانگر می تواند کمک کند تا از حلقه مداوم خود گفتگویی منفی خلاص شوید.
جستجوی کمک برای درمان عقده حقارت نتیجه و بازدهی بدنبال دارد و گام شجاعانه ای به سمت یک زندگی شادتر و سالم تر است!
*تمرین خود گفتگویی مثبت
یک تفکر منفی به آسانی به تفکر منفی دیگری منتهی می شود.بجای وسواس فکری زیاد در خصوص بی کفایتی ها و عیوب ادراکی خود،سعی کنید از خود با صدای بلندتعریف و تمجید کنید.
خود گفتگویی مثبت کمک می کند تا پیام های مثبت از نو بر روی مغز حک شوند و بتدریج زندگی تان از خود قضاوتی دور و به سمت خود تاییدی عاشقانه،محبت آمیز انتقال یابد.
*تحرک داشته باشید
آیا می دانستید که مطابق با  تحقیق بین فعالیت بدنی و عزت نفس رابطه ای دقیق وجود دارد؟ورزش همه انواع هورمون های خوش از اندورفین تا سروتونین را رها می کند.
بعلاوه،عرق ریختن از طریق تلاش دستاوردی است که دلالت بر برخورداری از نیرو و توان درون خویشتن دارد.شما چنین تجربه ای داشته اید؟
*درمان را بیازمائید
جستجوی کمک حرفه ای برای خود تصوری منفی خویش اصلا" مایه شرمساری نیست.درمانگر می تواند کمک کند تا درک کنید که چرا در حال کشمکش با احساسات پستی و ناتوانی هستید،سپس مجموعه ای از مکانیزم های غلبه بر مشکل را ارائه دهد.
روان درمانی شناختی-رفتاری( CBT)،نوعی گفتگو درمانی است که می تواند بطور ویژه برای کسانی که تفکرات منفی مداوم یا اضطراب را تجربه می کنند مفید باشد.با این روش درمانی می آموزید که به روشی متفاوت بر احساسات خود غلبه کنید.قادرید درک کنید که چرا تفکرات معینی دارید،سپس موقعی که آن تفکرات درست یا سالم نیستند،دیدگاههای فکری جایگزینی ارائه دهید.
اگر عقده حقارت را درمان نکنید چه اتفاقی می افتد؟
پیش بینی دقیق آنچه که در صورت عدم تلاش برای رفع یک عقده حقارت اتفاق می افتد پیچیده است.
ممکن است روابط بالقوه را از دست بدهید.
امکان دارد که متقاضی شغل ها یا ترفیعاتی  نشوید که می توانند زندگی تان را بهبود می دهند.
اگر عقده حقارت تان ناشی از اثرات یک افسردگی،اضطراب یا عارضه سلامت روانی دیگری باشد،ممکن است شروع به تجربه اثرات بدتر یا بیشتری کنید.
بطور اساسی،چه کسی می داند که اگر عقده حقارت شما را از  اینکه به خویشتن کامل خود مبدل شوید باز دارد ،چه چیزی را از دست می دهید؟جستجوی کمک بندرت آسان است،اما معمولا" ارزش آن را دارد.
*منابع سودمند برای غلبه بر عقده حقارت
روش مطلوب گفتگو با یک دکتر یا درمانگر است،اما منابع خودیاری سودمندی نیز وجود دارند.
خط تلفن ارتباطی دریافت اطلاعات و توصیه ملی SAMHSA،این خط ارتباطی سرویس اطلاعات مجانی برای افراد واعضای خانواده ای است که با اختلالات روانی و سوء مصرف مواد مواجه هستند.
AETAS،این یک برنامه کاربردی طراحی شده توسط یک درمان شناس است که شامل ورزش ها و یک تست خود کاوشی طراحی شده برای بازنویسی تفکرات وسواسی،منفی است.


Sanvello،این یک برنامه کاربردی پایه گذاری شده  بر اساس روان درمانی شناختی-رفتاری جهت کمک به افراد مبتلا به اضطراب،افسردگی و استرس است‌.
MindShift،این یک ابزار مدیریت استرس است که به فرد روش های جدیدی برای غلبه بر اضطراب و افزایش آگاهی در خصوص ارتباط بدن-مغز ارائه می دهد.
صفحات کاری عزت نفس،این ها منابع خود یاری عرضه شده توسط مرکز مداخلات بالینی در استرالیا هستند که به درک چگونگی رشد عزت نفس و نحوه بهبود عزت نفس پایین کمک می کنند.
حرف آخر
عقده حقارت برابر با عزت نفس پایین و ناامنی ناشی از یک نقص یا ناکارایی ادراکی است‌.
عقده حقارت قابل تشخیص رسمی شبیه یک مشکل سلامت روان نیست.
برخی افراد دارای عقده حقارت با منزوی کردن خودشان واکنش نشان می دهند،در حالیکه دیگران در جستجوی توجه و مراقبت مداوم هستند.
تجربه عقده حقارت می تواند خاطر نشان ساختن رنج کشیدن از عارضه سلامت روان اساسی شبیه اضطراب یا افسردگی باشد‌.
موقعی که در کشمکش با عقده حقارت هستید،خود گفتگویی مثبت،ورزش و درمان، همه روش هایی هستند که  می توانند سودمند باشند.
اگر ناامنی و خود گفتگویی منفی در زندگی روزانه تان اختلال ایجاد می کند،زمان گفتگو با یک دکتر است‌.
منبع:Source: greatist.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور