در هنگامه های آشوب و تلاطم،که تغییر اجتناب ناپذیر است،تقویت توانائی برای تطابق و سازگاری معنا می یابد.یک روش انجام چنین کاری افزایش قابلیت انعطاف یا چگونگی سالم ماندن تحت استرس است‌.
رهبران جسور یک درک قوی از تعهد نسبت به کار و زندگی  و یک حس کنترل بزرگتر دارند و برای تغییر و چالش های زندگی بازتر هستند.در حالیکه نسبت به اثرات زیان بار استرس مصونیت ندارند،ولی کسی که خیلی جسور است قویا" قابل انعطاف است.آنها تمایل دارند که تجارب دردناک و استرس زا را بعنوان یک جنبه نرمال هستی،بخشی از زندگی که در مجموع جالب و ارزنده است تفسیر کنند.
پرورش قابلیت انعطاف خودتان بعنوان یک رهبر و تشویق یک محیط کار جسورانه شرایط را برای موفقیت در سازمان مهیا می سازد.بنا به تحقیق  پال بارتونی در سازمان های نظامی،چهار استراتژی شناسایی شده اند که به رهبران امکان پرورش قابلیت انعطاف خودشان و تیم هایشان را می دهند.
۱)در واکنش به شرایط استرس زا یک درک قوی ازتعهد،کنترل و چالش به نمایش بگذارید.
استرس می تواند با ارزش باشد و همیشه رویدادهای استرس زا حداقل فرصتی برای آموختن و رشد فراهم می کنند.مرئوسین بدقت رهبران خود را مشاهده کرده و تمایل دارند که خود را طبق نمونه آنها مدل کنند.لذا برجسته باشید، نسبت به کار اشتیاق و به کسانی که کار می کنند علاقه نشان دهید.چنین رفتاری به هر فردی، اهمیت شخصیت خودش و نیز کاری را که انجام می دهد یادآوری می کند. بروز  یک بحران یا موقعیت های چالش برانگیز می توانند فرصت های طلایی برای رهبران جهت نشان دادن واکنش جسورانه به استرس باشد.
اتخاذ یک رویکرد آرام بخش حائز اهمیت است.موقعیت را ارزیابی کنید،برای مواجه با آن یک برنامه اقدام و عمل تنظیم کنید و همیشه علاقه ای جهت آموختن از تجربه نشان دهید.
۲)بعنوان یک گروه اشتباهات و شکست ها را به روشی مثبت بحث کنید.
برای مثال،آیا مسئولیت اشتباهات را می پذیریم و برای آموختن از آنها به جستجو می پردازیم؟یا دیگران را سرزنش کرده و از پذیرفتن مسئولیت(و آموختن)اجتناب می ورزیم؟رهبران با وضع استانداردهای متعالی در پرداختن به کمبودها و شکست ها بعنوان فرصت هایی جهت آموختن و بهبود، قابلیت انعطاف را می سازند.
در حالیکه عمده این نفوذ درک و فهم ساز با تعاملات و ارتباطات روزانه نرمال رخ می دهد،اما از طریق بازبینی های رسمی تر  پس از رویداد یا پرسش هایی که  توجه را بر رویدادها بعنوان فرصت های یادگیری متمرکز می کنند و خلق ایده های مثبت اشتراکی در مورد رویدادها و واکنش های پیرامون آنها هم می تواند اتفاق بیفتد.
 از طریق شناسایی ،پاداش ها و فرصت هایی برای تامل بر روی آنها و بزرگنمائی نتایج مثبت همانند انتشار تصاویر و داستان هایی در مجله  خبری شرکت از پاداش ماهیانه کارمند یا تیم و غیره بر روی موفقیت گروه سرمایه گذاری کنید.
۳)فرصت هایی برای فیدبک عملکرد سازنده بطور منظم و منصفانه فراهم کنید.
این ها باید در موقع مناسب دریچه ای برای فرصت های  رشد و آموختن باز کنند.اطمینان حاصل کنید که اعضای تیم درستی دارید که از فیدبک استقبال کرده و مشتاق هستند که در موقع نیاز تدابیر سازنده ای اتخاذ کنند.
تنظیم اهداف و استانداردهای معقول برای دستیابی می تواند به حفظ چالش کارکنان کمک کند.اینجا مهم است که خودتان بعنوان یک رهبر نیز برای فیدبک و تغییر باز باشید.یعنی اینکه به کارکنان فرصت ها ی سودمندی بدهید تا نظرات خودشان در خصوص چگونگی انجام بهتر کارها را بیان کنند.
۴-مهیا سازی فرصت هایی برای فعالیت اجتماعی وتعامل در محل کار وخارج از محیط کار
در محیط کار فضاهای راحتی مانند اتاق های ناهارخوری و استراحت را آماده کنید تا کارکنان بطور غیر رسمی همدیگر را ملاقات کنند.در خارج از محیط کار از فعالیت های تیمی مانند رقابت های ورزشی،پروژه های عام المنفعه خیریه و عمومی و سفرهای پرورشی حرفه ای و تحصیلی حمایت کنید.چنین برنامه هایی به ساخت همبستگی سازمانی و تعهد اجتماعی نیز کمک می کنند.
پشتیبانی اجتماعی از همکاران عنصر مهمی برای غِلبه قطعی بر استرس و تقویت یک دیدگاه فکری قابل انعطاف است.
چگونگی درک تجربه می تواند در گروههای اجتماعی مسری باشد. از طریق ساخت یک فرهنگ کاری که در آن غِلبه سازنده و جسورانه بر استرس نرم باشد بر روی چنین تغییری سرمایه گذاری کنید.
منبع؛ http://p4s.pt/en
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور