اگر با ساخت جوک های عالی و خوشمزگی با نشاط مشکل دارید یا در خصوص درک اینکه برای هر موقعیت مفروضی چه جوکی مناسب است دچار چالش هستید،با شوخ طبعی تحقیر نفس خویشتن آغاز کنید.ما همه کسانی را دوست داریم  که خودشان را خیلی جدی نمی گیرند و قادرند با نجابت در مورد شکست های خود جوک بگویند.فراتر اینکه، همه ما عیوبی داریم  و اشتباهاتی مرتکب می شویم.بنابراین،اگرروز بدشگونی داشته و بر روی خود قهوه ریخته اید، راجع به آن یک جوک بسازید.حتی اگر جوک اثر نداشته  یا ناموفق باشد تنها فردی که در خطر رنجش قرار دارد خودتان هستید.موقعی که از جوک گفتن راجع به خودتان احساس راحتی می کنید می توانید رنج شوخ طبعی خود به سایر انواع شوخ طبعی را گسترش دهید.
توصیه۴:از جنبه سرزندگی و شوخ طبعی خود بهره برداری کنید.
آیا جوک گفتن یا ریلکس و راحت بودن برای شما سخت است؟شاید فکر می کنید که با مزه نیستید.یا شاید کمرو و خجالتی هستید یا راجع به اینکه چگونه از منظر دیگران دیده می شوید نگران هستید.
 موقع تلاش برای شوخ طبعی، ترس از تردشدگی و تمسخر  قابل درک است،اماباید یادآوری شود که برای استفاده از شوخ طبعی جهت مدیریت تعارض نیازی نیست که کمدین باشید.هدف اثرگذاری یا سرگرم کردن دیگران نیست،بنابراین  تمایل نداشته باشید که وقت را تلف کرده و شبیه یک کودک  احمقانه رفتار کنید،بلکه بطور ساده هدف تسکین خلق و خو و کاهش تنش است.چنین رفتاری می تواند قدرت دفاعی طرف مقابل را پایین بیاورد و هر دو را در یک وضعیت روحی مثبت تری قرار  دهد که برای کنترل اختلافات سودمند است.
اصلاح و بهبود سرزندگی و شوخ طبعی فطری
هرگز پرورش و پذیرش جنبه خوش مشربی و شوخ طبعی خودتان خیلی دیر نیست،اگر برای تغییر حالت خود احساس ناراحتی می کنید،فقط لازم است بخاطر بیاورید که بطور طبیعی بعنوان یک نوزاد بشاش و سرزنده بودید.راجع به واکنش های سایر مردم نگرانی نداشتید.پس دوباره نیز می توانید این ویژگی را بیاموزید.[فواید بازی برای بزرگسالان را بخوانید]
شروع به شناسائی سرگرمی ها و بازیگوشی هائی کنید که از آنها لذت می برید.برای مثال ،ممکن است دوست داشته باشید که:
جوک بگوئید یا به جوک ها گوش دهید
فیلم های سینمایی یا نمایش های بامزه تلویزیونی را تماشا کنید.
موقعی تنها هستید با موزیکهای غیر جدی حرکات موزون انجام دهید
باسرزندگی و شوخ طبعی در حمام آواز بخوانید
خیال پردازی کنید
کارتون ها و صفحات سرگرمی را بخوانید.
پس از آنکه بازی ها و سرگرمی هائی  را که قبلا" از آنها لذت می بردید شناسائی کردید،می توانید سعی کنید که آنها را درون روابط خود بگنجانید.مهم ترین کار یافتن فعالیت های لذت بخشی است که شما را ریلکس و از نگرانی رها کرده و کمک می کند تا ماهیت شوخ طبعی و سرزندگی خود در روابط  با سایر مردم را بیابید.هر چه بیشتر جوک بگوئید،بازی کنید و بخندید کار آسانتر می شود.
تمرین با متخصصین
باحیوانات که اعم از پیر وجوان مشتاق هم بازی و همیشه مهیای جست و خیز هستند بازی کنید.داوطلب مراقبت از حیوانات خانگی در یک پناهگاه یا گروه نجات باشید،به بازی با یک حیوان مهربان در محله خود بسنده کرده  یا به خرید یک حیوان خانگی بیندیشید.
با نوزادان و کودکان خردسال بازی کنید.مراجع واقعی در بازی انسانی کودکان  بویژه خردسالان هستند.بازی با کودکانی که می شناسید و به شما اعتماد دارند  روشی شگفت انگیز برای به عقب برگشتن وارتباط با جنبه شوخ طبعی و سرزندگی خویش است.
با سرزندگی و شوخ طبعی با پرسنل خدمات مشتری تعامل کنید.اکثر افراد فعال در صنعت خدمات اجتماعی هستند و درخواهید یافت که خیلی از آنها از خوشمزگی سرگرم کننده استقبال می کنند. خوشمزگی و سرگرم کنندگی خود را بر روی یک صندوق دار،پذیرش گر ،پیش خدمت،مهماندار یا فروشنده مهربان بیازمائید.
چون شوخ طبعی و بازی بخش یکپارچه ای از زندگی تان می شود،شروع به یافتن فرصت های روزانه نوظهور خود برای کمک به حفظ روابط و مدیریت تعارض خواهید کرد.
مولفین؛لارنس رابینسون،جین سبگل و ملیندا اسمیت
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور