خنده ابزاری قوی برای نزدیک تر کردن مردم به همدیگر،مدیریت تعارض و کاهش تنش است.چگونگی استفاده از شوخ طبعی و بازی برای رفع اختلافات و تقویت روابط بشرح ذیل است.
*نقش شوخ طبعی و خنده در روابط
همه شنیده ایم که خنده بهترین دارو است و درست هم هست.خنده استرس را فرو می نشاند،نشاط روانی بوجود می آورد و فرد را قابل انعطاف تر می سازد.اما برای روابط نیز خوب است.
در روابط جدید،شوخی می تواند ابزاری موثر نه فقط برای جذب شخص مقابل،بلکه برای غلبه بر هر ناشی گری باشد که در حین فرآیند آشنایی با یکدیگر بروز می کند.در روابط دیرینه،شوخی می تواند موقعیت ها را هیجان انگیز،با نشاط  و پر طراوت نگهه دارد.همچنین می تواند کمک کند تا از تعارضات ،اختلافات و رنجش های ریزی عبور کرد که بمرور زمان شکل گرفته و حتی قویترین روابط را خرد و متلاشی می سازند.
به اشتراک گذاشتن لذت شوخی حس صمیمیت و پیوندی بین دو نفر خلق می کند که ویژگی های تعریف کننده یک روابط موفقیت آمیز،استوار هستند.موقعی که با یکدیگر می خندید ،پیوند مثبتی بین خود خلق می کنید. این پیوند بعنوان یک ضربه گیر قوی در مقابل استرس ،اختلافات،دلشکستگی ها و  مشکلات سخت در یک رابطه عمل می کند.
 و خنده واقعا" مسری است،فقط شنیدن خنده کسی ،فرد را آماده می کند تا لبخند زده و به شوخی و سرگرمی ملحق شود.(خنده بهترین داروست را بخوانید)
  خواه در جستجوی بهبود روابط خود با یک شریک رمانتیک،دوستان،خانواده یا همکاران باشید،شوخ طبعی می تواندکمک کند.با استفاده از این توصیه ها می توانید بیاموزید که از شوخ طبعی برای کنترل تفاوت ها،کم کردن سطح استرس هر فردی و نیز برقراری ارتباط به روشی استفاده کنید که روابط خودتان را تقویت و عمیق سازد.
*فواید استفاده از شوخ طبعی در روابط
شوخ طبعی می تواند کمک کند که:
پیوند قویتری با سایر افراد برقرار کنید.سلامتی و شادی تا حد زیادی به کیفیت روابط بستگی دارد و خنده افراد را به همدیگر ارتباط و پیوند می دهد.
کنترل تفاوت ها،استفاده از حس شوخ طبعی نجیبانه اغلب کمک می کند تا حتی به حساس ترین موضوعات مانند سکس و  زناشوئی بپردازید.
فرونشاندن تنش،یک جوک به موقع می تواند از تنش یک موقعیت تنش زا بکاهد و به رفع اختلافات کمک کند.
غلبه بر مشکلات و موانع؛یک حس شوخ طبعی برای قابلیت انعطاف کلیدی است.کمک می کند تا از سختی ها آزرده خاطر نشده،اختلافات را تحمل کرده و پس از بدبختی و ضایعه دوباره بهبود یابید.
قضاوت درست در خصوص میزان اهمیت موقعیت ها،اگر به اکثر موقعیت ها از نقطه نظر شوخی و سرگرمی نگاه شود به آن اندازه که غم افرا بنظر می رسند نیستند.شوخ طبعی می تواند  کمک می کند تا مشکلاتی را که ممکن است بطریق دیگری طاقت فرسا و مضر برای رابطه بنظر برسند دوباره طرح ریزی کرد.
خلاقیت بیشتر، شوخ طبعی و سرزندگی می تواند فرد را ریلکس سازد،به قوه تفکر انرژی دهد  و الهام بخش باشد.
*استفاده از شوخ طبعی برای مدیریت تعارض و تشنج زدایی
تعارض یک بخش اجتناب ناپذیر همه روابط است.ممکن است به شکل ناسازگاری عمده بین دو نفر  یا بسادگی بصورت رنجش های ریزی باشد که بمرور زمان بوجود می آیند.به هر یک از این اشکال که باشد،اغلب چگونگی مدیریت تعارض می تواند موفقیت رابطه را تعیین کند.[مهارت های رفع تعارض را بخوانید]
هنگامی که تعارض و اختلاف رابطه تان را دچار مشکل می سازد ،شوخ طبعی و سرزندگی می تواند به کاهش تنش و بازگرداندن حس وابستگی کمک کند. کمی شوخی با احترام و خوش قلبی می تواند به تبدیل سریع تعارض و تنش به فرصتی برای صمیمیت و سرگرمی اشتراکی کمک کند.بیان نقطه نظرات خود  بدون از تحریک دیگران به دفاع یا جریحه دار شدن احساسات آنها را امکان پذیر می سازد.برای مثال،
آلکس بازنشسته است،اما او هنوز برای تمیز کردن ناودانی ها بالای پشت بام می رود.همسرش ،انجی بارها به او گفته است که وقتی از نردبان استفاده می کند او می ترسد.ولی امروز،بجای شکایت های معمول، بر سرش فریاد زد که ،" می دانید،شوهرهایی شبیه شما زنان را نق نقو می کنند.."آلکس خندید و با دقت از پشت بام پایین آمد.
 ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور