به احساسات خودتان توجه کنید
اولین عاملی که بعنوان خودآگاهی لحظه ای به آن اشاره می کنم،آگاهی لحظه ای نسبت به احساساتی است که تجربه  می کنیم و نیز چگونگی تغییر رفتار ناشی از آنها است.
بطور عمومی منظور از خودآگاهی احساسی مرسوم، خودآگاهی لحظه ای است.در بحث از رسانه های اجتماعی، در صورتیکه بقدر کفایت با احساساتی که تجربه می کنیم هماهنگ باشیم،خود آگاهی احساسی می تواند بعنوان یک سیستم هشدار زودرس عمل کند.
 این قابلیت کمک می کند تا مهارت هوش هیجانی دیگری را با نام کنترل تکانه(انگیزه آنی)بکار گیریم.این مهارت فرصت انجام برخی تست های واقعی قبل از پریدن به تصمیم گیری را مهیا می سازد،برای مثال در خصوص خرید ابزار از یوتیوپ ،از خود می پرسید"اگر یک ساعت قبل فکر نمی کردم  که آن ابزار را نیاز دارم،پس چرا اکنون فکر می کنم که به آن نیاز دارم؟"کسانی که خودآگاهی خود را به خوبی پرورش داده باشند می توانند از اطلاعات احساسی برای کمک به خودشان جهت تعدیل و برگزیدن واکنش های خود به محرک های احساسی استفاده کنند.
*پیش بینی واکنش های احساسی
خودآگاهی احساسی جنبه مهم دومی  نیز دارد که  آن را خودآگاهی استراتژیک می نامم.منظور از این توانائی ملاحظه و بررسی پیشاپیش واکنش احساسی احتمالی به یک موقعیت مفروض است‌.چنین قابلیتی بطور برجسته بر اساس تجربه گذشته ما است.
برای مثال "سخنرانی عمومی"را در نظر بگیرید.اگر این کار را بطور منظم انجام داده باشیم پس از تجربه قبلی می توانیم پی ببریم که در یک موقعیت سخنرانی آینده چگونه احساسی خواهیم داشت.این اطلاعات ارزشمندی است چون بکار گبری تکنیک هایی برای مدیریت احساساتی را که ممکن است مشکل ساز باشند امکان پذیر می سازد.
در مورد رسانه های مجازی ،آگاهی قبلی در خصوص چگونگی تحریک احساسات در گذشته،امکان تشخیص محرک ها همچنانکه بروز می کنند و اقدام  یا در واقع اجتناب از آنها را مهیا می سازد.
درک اثری که رسانه های اجتماعی بر روی احساسات دارند انگیزه ای قوی برای محدود کردن زمان استفاده از آنها است.در هر موقعیت مفروضی می توانیم از خودآگاهی احساسی خویش  استفاده کرده و از خودمان سه سوال کلیدی بپرسیم:
 *راه حل ها
بنابراین،چند مورد برای آزمودن بدین صورت هستند.طی هفته آینده  موقعی که بر روی رسانه های مجازی هستید،در فواصل منظم برای یک ثانیه توقف کنید و سعی کنید احساسی را که در آن لحظه دارید نامگذاری کنید.سپس،سعی کنید دریابید که چه عاملی آن احساس را خلق می کند و یادداشت کنید.اگر در یک دفترچه یادداشت موارد را ردیابی کنید بی شک برخی الگوها را شناسائی خواهید کرد.همچنین مطمئن باشید که زمان روز و حالت احساسی خود قبل از نگاه کردن به رسانه های اجتماعی را یادداشت کنید.
 این تفکر می تواند به خودآگاهی استراتژیک و شناسائی پیشاپیش هر تله احساسی کمک کند که بخوبی به فرد خدمت نمی کند.
ممکن است دریابید که حتی زمان آنلاین تان هم کاهش یافته است.با استفاده از هوش هیجانی می توانید پول خود را پس انداز کنید!
منبع؛ http://p4s.pt/en
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور{jcomments on}