آیا تاکنون یک موج ناگهانی اضطراب و ترس مضمحل کننده را تجربه کرده اید؟در این راهنما برای حملات پانیک شامل عوارض ،درمان و توصیه های خودیاری کاوش کنید.
یک حمله پانیک چیست؟
یک حمله پانیک موج شدید ترسی است که با غیر منتظره بودن، قدرت بی تحرکی و ناتوان کنندگی توصیف می شود.قلب تان تند می زند،نمی توانید نفس بکشید و ممکن است احساس کنید که در حال مردن و دیوانه شدن هستید.
اغلب حملات پانیک بطور ناگهانی بدون از هیچ  علائم هشدار و گاهی اوقات بی هیچ  محرک روشنی اتفاق می افتند.ممکن است حتی موقعی که ریلکس یا خواب هستید رخ دهند.
امکان دارد که  یک حمله پانیک،رویدادی یک مرتبه ای باشد،اگر چه خیلی از مردم رویدادهای تکراری از آن را تجربه می کنند.حملات پانیکی که دوباره تکرار می شوند اغلب بوسیله موقعیت ویژه ای همانند عبور از یک پل یا صحبت کردن در یک جمع  تحریک می شوند بویژه اگر چنان موقعیتی قبلا" موجب وقوع حمله پانیکی هم گردیده باشد.معمولا"،شرایط القاء کننده پانیک هنگامی است که احساس خطر کرده و قادر به فرار از طریق تحریک واکنش جنگ یا گریز بدن نیستید.
 شاید یک یا تعداد بیشتری حملات پانیک را تجربه کنید،در عین حال، بطریق دیگری بطور کامل شاد و سالم باشید.مگر اینکه چنین حملاتی بعنوان بخشی از اختلال دیگری مانند اختلال پانیک،فوبیای اجتماعی یا افسردگی رخ دهند‌.حملات پانیک قطع نظر از علت وقوع قابل درمان هستند.استراتژی هایی وجود دارند که می توانید برای کاهش یا حذف عوارض پانیک، بدست آوردن اطمینان دوباره و در دست گرفتن کنترل مجدد زندگی خودتان از آنها استفاده کنید.
*داستان پائولا
پائولا شش ماه قبل دچار اولین حمله پانیک گردید.او در دفتر خود در حال آمادگی برای یک سخنرانی مهم کاری بود  که ناگهان یک موج شدید ترس احساس کرد.سپس اتاق چرخید و احساس کرد که در حال پرت شدن است.تمام بدنش می لرزید،نمی توانست نفس خود را حبس کند،و قلبش درون قفسه سینه اش به تندی می زد.میزش را محکم گرفت تا حادثه گذشت،اما شوک عمیقی بر او وارد کرد.
پائولا سه هفته بعد به حمله پانیک دیگری مبتلا گردید،از آن پس،حملات با فرکانس فزاینده ای در حال وقوع بوده اند. هرگز نمی داند چه موقع یا کجا حمله پانیکی را تجربه خواهد کرد،اما از بروز حمله پانیک در انظار عمومی می هراسد.بالنتیجه،او بعد از کار بجای بیرون رفتن با دوستان در خانه می ماند.همچنین از ترس وقوع حمله پانیکی که موجب محبوس شدن در آسانسور گردد از سوار شدن در آسانسور برای رسیدن به دفتر کارش در طبقه دوازدهم اجتناب می ورزد.
*علائم و عوارض حمله پانیک
علائم و عوارض یک حمله پانیک بطور ناگهانی توسعه  یافته و معمولا" طی ۱۰دقیقه به اوج  می رسند.حملات پانیک می توانند در هر جائی و هر زمانی رخ دهند.ممکن است درحالیکه مشغول خرید در یک فروشگاه هستید،در خیابان قدم می زنید،رانندگی می کنید یا حتی در حال نشستن بر روی مبل درون خانه خود هستید  ممکن است به یک حمله پانیک دچار شوید.
 عوارض حمله پانیک شامل موارد ذیل هستند:
تنگی نفس یا تنفس زیاد
تپش قلب یا تند زدن قلب
ناراحتی یا درد قفسه سینه
رعشه یا لرزش
احساس اختناق
احساس واهی و جداشدگی از محیط پیرامون
عرق ریختن
آشفتگی و آشوب شکم
احساس گیجی،غش و سر گیجه
حس های کرختی و خارش
دوره های کوتاه سردی و گرمی
ترس از مردن،از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن
*آیا یک حمله قلبی یا حمله پانیک است؟
اکثر عوارض یک حمله پانیک بدنی هستند و خیلی اوقات  بقدری شدید می باشند که امکان دارد فکر کنید در حال ابتلا به یک حمله قلبی هستید.در حقیقت ،خیلی از افرادی که  دچار حملات پانیک می شوند برای درمان عارضه ای که باور دارند یک مشکل پزشکی تهدید کننده عمر است پزشک های مختلف را به کرات دیده و بارها به اتاق های اضطراری می روند.در حالیکه غیر محتمل دانستن دلایل پزشکی احتمالی عوارضی مانند درد قفسه سینه،افزایش ضربان قلب،یا اشکال در تنفس مهم است،اما، نه سایر علل متضاد دیگر،بلکه  اغلب پانیک بعنوان یک علت بالقوه مورد چشم پوشی قرار می گیرد.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور