چندین کار ساده وجود دارد که هر کسی می تواند برای تقویت اعتماد به نفس خود انجام دهد.ممکن است قبلا" برخی از آنها را انجام داده باشید،قطعا" لازم نیست همه آنها را هم  انجام دهید.فقط مواردی را که احساس می کنید انبساط خاطر بیشتری به شما می دهند برگزینید:
۱- سه لیست بسازید:اولی از نقاط قوت خود,دومی از دستاوردهایتان و آخری هم از اموری که خود را در آنها تحسین می کنید.سعی کنید جهت تهیه لیست ها از یک دوست و یایکی از نزدیکان خود کمک بگیرید.لیست ها را در جای ایمنی بگذارید و بطور منظم آنها را مرور کنید.
۲-نسبت به خود مثبت اندیش باشید.بخاطر آورید که علی رغم تمام مشکلات،فرد منحصر بفرد،ویژه و با ارزشی هستید و سزاوار برخورداری از احساسی خوب در ارتباط با خود هستید.هر تصور منفی از خود مانند "من یک شکست خورده هستم"،"هرگز هیچ کاری را درست انجام نمی دهم"و یا "هیچ کس واقعا" مرا دوست ندارد." را شناسائی و آن را به چالش بکشید‌.
۳-به بهداشت شخصی خودبرای مثال،سبک مو،نظافت ناخن ،خلال دندان ها و ...  توجه ویژه داشته باشید.
۴- لباس هائی بپوشید که با آنها نسبت به خود احساس خوبی دارید.
۵- بعنوان بخشی از یک رژیم متعادل سالم غذای خوب بخورید.حتی اگر تنها غذا می خورید زمان صرف غذا را ویژه کنید.تلویزیون یا رادیو را خاموش کنید،سفره را پهن کنید وغذا را بصورتی مرتب سازید که در بشقاب جذاب بنظر آید.
۶- بطورمنظم ورزش کنید: روزانه برای پیاده روی سریع بیرون بروید و سه مرتبه در هفته هم ورزش های شدیدتری انجام دهید.(ورزش هائی که موجب عرق کردن می شوند.)
۷- مراقب باشید که خواب کافی داشته باشید.
۸- میزان استرس خود را مدیریت کنید.
۹- فضای زندگی خود را تمیز ،آرامش بخش و جذاب سازید.مواردی را در معرض دید بگذارید که تداعی کننده موفقیت ها ،اوقات و افراد ویژه در زندگی شما باشند.
۱۰- بیشتر کارهائی را که از انجام آنها لذت می برید انجام دهید.هر روز حداقل یک کار را که برای شما لذت بخش است انجام دهید وبه خود یاد آوری کنید که سزاوار آن هستید.
۱۱- به فعالیت هائی همانند نقاشی،موزیک،شعر و …بپردازید.اینگونه فعالیت های هنری موجب می شوند تا خود را عرضه کنید،یک حس استادی بگیرید و بطور مثبت با دیگران تعامل کنید.
۱۲- برای خود هدفی چالش برانگیز برای مثال،یوگا،خوانندگی،یا پختن غذا برای یک مهمانی ،شام کوچک در آپارتمان یا خانه تعیین کنید که دست یابی به آن بطور واقعی امکان پذیر باشد.سپس برای رسیدن به آن تلاش کنید!
source: psychologytoday.com
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور