۶)از خود پزشکی کردن اجتناب ورزید.مراقب باشید که برای رفع اضطراب یا افسردگی از الکل یا سایر مواد استفاده نکنید.اگر در بهترین اوقات تمایل به استفاده افراطی از این مواد دارید،ممکن است که اکنون صرفنظر کردن از آنها ایده خوبی باشد‌.
۷)یک تمرین ریلکس سازی انجام دهید.موقعی که عوامل استرس زا سیستم عصبی را از تعادل خارج می کنند،تکنیک های ریلکس سازی مانند تنفس عمیق،مراقبه و یوگا می توانند شما را دوباره به وضعیت تعادل برگردانند.تمرین منظم بزرگترین فواید را دارد،بنابراین ببینید آیا می توانید هر روز حتی زمان کمی برای این کار کنار بگذارید.
۸)به دیگران کمک کنید(این کار به شما احساس بهتری می دهد)
در چنین اوقاتی،گرفتار شدن در ترس ها و نگرانی های خود آسان است.اما در بحبوحه تمام داستان های مردمی که بر روی رول های دستمال توالت می جنگند و یا بیرون از فروشگاههای فروش اسلحه برای مسلح کردن خودشان صف می کشند،نفس عمیق کشیدن و به یاد آوردن که در این بحران همه با همدیگر هستیم.همانند نقل قولی که در ایتالیا بین مردم می چرخد به ما خاطر نشان می سازد که؛" اکنون جدا از همدیگر می ایستیم برای اینکه بتوانیم بعدها همدیگر را در آغوش بگیریم."
اینکه کسانی که در مواقع نیاز بر دیگران تمرکز می کنند و  بویژه در حین بحران ها از جوامع خودشان پشتیبانی می کنند نسبت به کسانی که خودپسندانه رفتار می کنند شادتر وسالم تر هستند تصادفی نیست.
در این زمان،کمک به دیگران نه فقط تفاوتی برای جامعه شما و حتی دنیای وسیع تر  ایجاد می کند،بلکه از بهزیستی و سلامت روحی و روانی تان هم پشتیبانی می کند‌.بخش عمده غم و اندوه مربوط به این اپیدمی از احساس ناتوانی سرچشمه می گیرد.مهربانی و رفتارهای سودمند با دیگران می تواند کمک کند تا دوباره یک حس کنترل بر زندگی خود را تجربه کرده و نیز احساس معنا و مقصود کنید.
حتی هنگامی که خود انزوایی پیشه کرده و فاصله اجتماعی را حفظ می کنید،هنوز برای کمک به دیگران کارهای زیادی می توان انجام داد.
از دستورالعمل ها و راهنمایی های مربوط به پیشگیری از شیوع ویروس پیروی کنید.حتی اگر در یک گروه پر خطر نیستید،ماندن در خانه،شستن مکرر دست ها،و اجتناب از تماس با دیگران می تواند به نجات جان اکثر کسانی که آسیب پذیرند و جلوگیری از اعمال بار زیاد بر روی سیستم بهداشتی کمک کند.
به دیگرانی که نیازمند هستند ابراز محبت و کمک کنید.اگر در جامعه خود کسانی را می شناسید که تنها هستند بویژه بزرگسالان و افراد ناتوان  می توانید از آنها حمایت و پشتیبانی کنید.شاید همسایه مسن تری برای بقالی رفتن و خرید یک دارو به کمک نیاز داشته باشد؟همیشه می توانید برای اجتناب از تماس مستقیم بسته ها را جلوی درب خانه آنها بگذارید.یا شاید فقط نیاز داشته باشند که یک صدای دوستانه اطمینان بخش را تلفنی بشنوند.خیلی از گروههای مجازی محلی می توانند کمک کنند تا با افراد آسیب پذیر ناحیه خود ارتباط برقرار کنید.
 به بانک های غذا هدیه بدهید.خرید وحشت زده و احتکار نه فقط قفسه های فروشگاهها را عریان کرده است بلکه همچنین بطور جدی منابع بانک های غذا را کاهش داده است.می توانید به افراد مسن تر،خانواده های با درآمد کم و دیگرانی که نیازمند هستند با اهدای غذا یا پول نقد کمک کنید.
آرام بخش و تسکین دهنده باشید.اگر دوستان یا کسانی را که دوست دارید وحشت زده و هراسان هستند،سعی کنید به آنها کمک کنید تا دیدگاهی متفاوت نسبت به موقعیت کسب کنند.بجای ترساننده بودن یا قابل باور کردن شایعات کاذب،آنها را به منابع خبری موثق ارجاع دهید.
یک منبع مثبت و اثر گذار متعالی بودن در این روزهای اضطراب و نگرانی می تواند کمک کند تا در خصوص موقعیت خود نیز احساس بهتری داشته باشید.
 نسبت به دیگران مهربان باشید.یک بیماری عفونی مربوط به  هیچ گروه قومی و نژادی نیست،بنابراین در مقابل کلیشه های منفی که فقط تبیعض را ترویج می کنند مقاومت کنید.با نیات و دیدگاههای درست،همه می توانیم  تضمین کنیم که مهربانی و نیکوکاری در سراسر جوامع ما حتی سریعتر از این ویروس شایع شود.
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور