چگونه تکنولوژی می تواند به ساخت یک محیط کار انسانی تر کمک کند
مهم نیست که در چه صنعتی کار می کنیم،روزهای ما مملو از مواردی هستند که یادآوری می کنند چگونه تکنولوژی به روش های خارق العاده ای  موجب تغییر در شیوه صرف وقت حرفه ای و شخصی گردیده است.
ما بمراتب بیش از قبل به شبکه متصل می شویم،و غفلت از وابستگی فزاینده  به تکنولوژی در هر جنبه ای از زندگی هایمان مشکل است‌.اتکای  به این ابزارهای جدید و در حال تکامل اغلب به بروز این نگرانی منجر می گردد که تکنولوژی در محیط کار شغل ها و امنیت اقتصادی را تهدید می کند.
 گرفتار شدن در ترسیم یک تصویر منفی از اثر بالقوه تکنولوژی بر روی آینده ما آسان است.اما بر خلاف این ترس ها،تکنولوژی ضرورتا" یک ماشین کشنده شغل ها نیست.بلکه کاتالیزوری برای رفع برخی از بزرگترین مشکلاتی است که امروز در محیط کار با آنها مواجه هستیم.
به مدت زمانی بیندیشید که هر روز کاری صرف وظایف مدیریتی می کنید.تحقیقات منتشر شده طی چندین سال گذشته بطور پیوسته نشان داده است که درهر جائی بین ۱۰و۴۰درصد وقت اداری صرف وظایفی غیر از شغل اصلی مانند کاغذی بازی ،برنامه ریزی جلسات،پاسخ به ایمیل ها و غیره  می شود.تصور کنید که چه کاری می توانید با آن ده ساعت اضافی در هر هفته انجام دهید. تکنولوژی برای تغییر این وضعیت چه کاری می تواند انجام دهد؟
برخی کار فرمایان با تغییر شرایط به ابزارهای دیجیتال برای اتوماتیک کردن خیلی از عملیات های روزانه روی آورده اند.هنگامی که تکنولوژی وظایف روزانه را از یکنواختی خارج می کند، کارکنان و مدیران زمان بیشتری جهت همکاری،تفکر خلاقانه و همراستا کردن نقش ها و منافع کارکنان با اهداف شرکت خواهند داشت.کارکنان قادر به گذراندن زمان بیشتری برای انجام کار الهام بخش و مورد علاقه خود هستند که به نوبت بهره وری و شادی کلی آنها را افزایش می دهد.
تکنولوژی می تواند اتصال به اینترنت را نیز آسانتر کند‌ که یک فایده مهم آن دور کاری است.با این وجود ویدیو کنفرانس ها و جلسات امکان مکالمات چهره به چهره را نیز مهیا می سازند و می توانند  روابط بسیارمهم مدیریت-کارکنان و سایر تعاملات تیم را هم تقویت کنند‌.در آمیختن ابزار های در اختیار ما درون محیط اداری ارتباطات را تسهیل و در برنامه کاری برای کارکنان فضایی آزاد می کند  تا بر چیزی که واقعا" مهم است تمرکز کنند.این سبک مدیریتی"فرصت سازی در درون برنامه روتین روزانه"فرصت های بیشتری را برای ارتباطات انسانی و توسعه عرضه می کند.
تکنولوژی چگونگی کار کردن ما را تغییر می دهد و می تواند امتیاز عظیمی باشد.مسئولیت همه ماست که مهارت های خود را برای تطابق با این پیشرفت تکامل داده و به روز سازیم.با آماده سازی درست برای چنین چالشی،نه فقط از عمده اختلالات جلوگیری می کنیم،بلکه بطور واقعی از تکنولوژی برای برگشت دوباره جهت ساختن روابط و تقویت ارتباط انسانی استفاده می کنیم که در محیط های کاری مثبت خیلی مهم هستند.
خوشبختانه،می توانیم از رغبت کارکنان تا حدودی کمک بگیریم.همچنانکه تحقیق برجسته ای روشن ساخته است،اکنون بیش از نصف تمام کارکنان در بحث از عملکردهای رشد حرفه ای و منابع انسانی مانند  فیدبک عملکرد مداوم ،آموزش شغلی بی وقفه و دریافت و فراهم کردن پرورش و مربیگری منظم  بطور کامل راه حل های دیجیتال و یا ترکیبی از دیجیتال و چهره به چهره را ترجیح می دهند.
این ابزارها نیاز است که با دقت و توجه زیاد نسبت به ورودی و دغدغه های کارمند سازماندهی شوند،اما چون از قبل اشتیاق پشتیبانی تکنولوژیکی یکپارچه موثر وجود دارد دلگرم کننده است.با استفاده از ابزارهای جدید برای پشتیبانی از نیازهای کارکنان،ما در حال خلق زمان بیشتری برای تمرکز بر کار خوب یعنی کار با ارزش پیرامون همکاری خلاقانه،انگیزش ،ارتباطات و اشتغال بکار هستیم،عامل کلیدی برای خلق یک محیط کاری انسانی تر از ابتدا قرار دادن کارکنان در چنین مسیری است.
این تغییر نمی تواند بقدر کفایت سریع صورت گیرد.درست است که کارکنان ارزشمندترین دارایی هر شرکت هستند،ولی هنوز  شواهد فراوانی وجود دارد که اکثر شرکت ها ناتوان از عمل به چنین ایده ای  هستند.بی شک محیط کار آینده به خیلی از روش ها  که احتمالا" نمی توانیم پیش بینی کنیم خیلی متفاوت از امروز است.اما موفق ترین شرکت ها آنهایی هستند که از تکنولوژی بعنوان ابزاری جهت اطمینان از حفظ تمرکز بر آنچه که بیشترین اهمیت را دارد یعنی کارکنان استفاده می کنند.
(Source: forbes.com)
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور