تعارضات و برخوردها در محیط کار بطور غیرقابل باوری استرس زا هستند،چون علی رغم وجود موقعیت های سخت و استرس زا،مهم ترین چیزی که باید حفظ کنید روابط با همکاران است.  اما تعارض اجتناب ناپذیر است،و روابط با همکاران و توانائی برای پیشرفت در شرکت و حرفه به چگونگی مواجه شدن و رفع تعارضات بستگی دارد.۵گام برای کمک به رفع تعارضات محیط کاربشرح ذیل می باشند:    ۱-هرگز اجازه ندهید که تعارض بدتر شود اگر اجازه دهید که تعارض به یک جر و بحث آتشین مبدل شود شکست خورده اید،چون اجازه داده اید که احساسات و نه مفاد تعارض گفتگو را کنترل کند. اگر حس کنید که بواسطه تنشی ممکن است تعارضی در حال وقوع باشد،بلافاصله به آن بپردازید.ازموضوع چشم پوشی نکنید،مشکلاتی که مورد غفلت قرار می گیرند در سکوت رشد و توسعه می یابند،بهتر است که به تعارض بسرعت و بطور مستقیم بپردازید. ۲-موضوع برنده شدن نیست مهم است که بخاطر داشته باشید که موقع قرار گرفتن در یک تعارض کاری ،بطور کامل نیاز است که نگرش درست را حفظ کنید.نمی توانید با همکاری بحثی داشته باشید و بدنبال یک راه حل خشنود کننده باشید ولی هدفتان برنده شدن در یک نزاع یا اثبات ایده خودتان باشد .در اینصورت نه فقط رابطه خود را در معرض خطر قرار می دهید بلکه محیطی سمی و بی حاصل برای پرداختن به تعارض خلق می کنید.با این وجود یافتن راه حلی که دو طرف را راضی کند امکان پذیر نیست،زیرا هیچ فرصتی برای گوش دادن و توجه به همکارانتان وجود ندارد.و اگر نخواهید به همکاران خود گوش دهید و به نقطه نظرات آنها توجه کنید،نیاز است از خود بپرسید که چرا در این مباحثه دخیل هستید. ۳-گوش دادن   مردم می خواهند احساس کننده که حرف آنها شنیده شده و درک می شوند. دیل کارنگی در کتابش بنام"چگونگی بدست آوردن  دوستان و تاثیر بر مردم"بطور مکرر از اهمیت گوش دادن به سایر مردم ،نه فقط برای رفع تعارض بلکه یرای تقویت و غنی سازی روابط شخصی می نویسد. "اگر با آنها موافق نباشید ممکن است وسوسه شوید  که سخن آنها را قطع کنید.اما این کار را نکنید.خطرناک است.آنها در حالیکه هنوز ایده های جدی خیلی زیادی برای بیان دارند به شما توجه نمی کنند بنابراین با صبوری و ذهن باز به سخنانشان گوش کنید." ۴-یافتن زمینه مشترک بعد از اینکه خیلی با دقت به فرد دیگری گوش داده  اید،سخن او را قطع نکرده اید،سوالاتی برای اطمینان از تمرکز در گوشش دادن  پرسیده اید و او را درک  و با نقطه نظراتش همدلی کرده اید،و از همه مهم تر اینکه همکارتان هم احساس کند که نقطه نظرات او را درک کرده اید ،در آن صورت می توانید نظرات خود را ارائه دهید. با زمینه مشترک خودتان شروع کنید،و از طریق اثبات این حقیقت که بیشتر از آنکه ممکن است هر دو در ابتدا فکر می کردید مشترکات دارید  اعتماد و باورسازی کنید. بمحض اینکه آن شالوده احترام ،درک و اعتماد را خلق کردید،محیط ایده ال برای بحث در خصوص اختلافات را مهیا کرده اید،و شاید اکنون که درک بهتری از همدیگر دارید پیشنهاد مصالحه دهید وبتوانید به آرامی از فاز تعارض به فاز مصالحه در گفتگو  که خواست خودتان بود انتقال یابید. ۵-سریع عذرخواهی کنید،سریع ببخشید اگر ارتباط بدی وجود داشته یا غیر عمد مایه آزار واذیت کسی را فراهم کرده اید برای عذر خواهی درنگ نکنید.اگر کسی از شما عذرخواهی می کند،و می توانید به صادقانه بودن آن پی ببرید،سریع آن را بپذیرید و سخن را عوض کنید.تعارض طولانی انرژی و زمان را تلف می کند،اجازه ندهید که انرژی و زمان شما تلف گردد.در یک جلسه ممکن است تعارض رفع نشود،اما اگر یک زمینه مشترک ایجاد و تنش را کاهش دهید پیشرفت حاصل می گردد .در این موقعیت،شرایط مذاکره بهبود یافته  و با احتمال بیشتری راه حلی می یابید که طرفین را راضی کند.   

   (Source: forbes.com)

ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور